گروه ورزشی: محسن صفایی‌فراهانی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که پس از حضور در اجلاس زوریخ به ایران برگشته است، گفت: «تنها برای منفعت فوتبال ایران در فیفا حضور دارم و هیچ منفعتی نیست جز اینکه از وقت شخصی‌ام می‌گذرم و در این جلسات شرکت می‌کنم.»

صفایی با اشاره به این موضوع که  در ایران در مورد حضور او در فیفا نظرات دیگری داده می‌شود، تاکید کرد: «برای من این حرف‌ها مهم نیست. باید در فیفا باشید تا ببینید تمام کشورهای دنیا برای اینکه یک صندلی داشته باشند، چه اقداماتی انجام می‌دهند.

بعضی‌ها با نخست‌وزیرشان تماس می‌گیرند تا بتوانند یک صندلی را به خود اختصاص دهند. آنهایی که چنین تصوری می‌کنند ناتوانی‌های خود را بپوشانند، در ضمن افکار عمومی دراین‌باره تقصیری ندارند. آنها که نمی‌دانند چه می‌گذرد و آنهایی که راحت درباره این مسائل حرف می‌زنند، باعث می‌شود تا ذهن مردم به من منفی شود.»

وی در مورد این بحث  که اساس‌نامه از طرف فیفا به ما تحمیل شد و همچنین صحبت‌های  مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت بدنی که به این موضوع  صحه گذاشته است، گفت: «نمی‌دانم آقای مهرعلیزاده بر چه اساسی این اساس‌نامه را تحمیلی می‌داند. اینکه فیفا خواسته فدراسیون را منضبط کند، چه ربطی به تحمیل دارد؟ جوسازی‌هایی که در مورد اساس‌نامه می‌شود، باعث شده تا مردم که اساس‌نامه را نخوانده‌اند، این طرز تفکر برایشان به وجود بیاید که هر اتفاقی که رخ می‌دهد، به دلیل اساس‌نامه است.»

فراهانی ادامه داد: «مگر نه اینکه در ایران بانک مرکزی داریم. مگر همین بانک مرکزی از زمان مرحوم نوربخش که اجازه افتتاح بانک‌های خصوصی داده شد، برای همه بانک‌ها یک حداقل چهارچوبی در نظر نگرفت تا همه از یک انضباط اولیه برخوردار باشند. فیفا هم برای اینکه همه فدراسیون‌های عضو از چهارچوب انضباطی پیروی کنند، یک اساس‌نامه مشترک تهیه کرده است. اگر در این چهارچوب مسئله‌ای پیدا کردید که نشان از زورگویی فیفا باشد، به من نشان بدهید.

اینکه فیفا می‌گوید برای تصمیم‌گیری مجمع عمومی برگزار شود، سهمیه باشگاه‌ها رعایت شود یا کمیته‌ها حداقل نفرات را داشته باشند،‌ زورگویی و تحمیل است؟» صفایی در این مورد که  گفته می‌شود قبل از حضور علی‌آبادی در سازمان تربیت‌بدنی، رئیس سابق سازمان مقابل فیفا ایستاده و با استدلال‌های خود مانع از تصویب اساس‌نامه فعلی شده است، افزود: «11 سال است که با فیفا در تماس مستقیم هستم. مطمئنم که هیچکس با روسای فیفا در این باره صحبت نکرده است.

اگر کسی بابت چنین موضوعی با فیفا در ارتباط بوده باشد، بلافاصله متوجه می‌شوم. شیخ فهد وزیر نفت کویت که در زمان ریاست من در فدراسیون، رئیس فدراسیون فوتبال کویت بود، با همه نفوذی که دارد و ریاست کمیته بین‌المللی المپیک آسیا را بر عهده دارد، نتوانست از تعلیق کویت جلوگیری کند. برای آنهایی که به جای آگاه‌شدن از قوانین، چنین مسائلی را مطرح می‌کنند، متاسفم.»

صفایی در این خصوص که گفته می‌شود او به نفع منافع فیفا عمل می‌کند، می‌گوید:  «برایم نظر این افراد مهم نیست. هر جا که باشم اگر موضوعی به نفع ایران باشد آن را مطرح می‌کنم و اگر هم موردی به ضرر باشد مطرح نمی‌کنم.

همان موقعی که در کمیته انتقالی بودم به آقای علی‌آبادی گفتم اگر می‌خواهد نامزد شود،  همان بار اول نام خود را مطرح کند چون در غیر این‌صورت، فیفا متوجه حضور او می‌شود و کار به مشکل برمی‌خورد. اگر بیگانه بودم و قصد وطن‌فروشی داشتم، در این مدت که فدراسیون رئیس خود را شناخته، در تماس‌هایی که در کنفدراسیون آسیا با من داشته تا بداند همچنان دولت در کار فوتبال دخالت می‌کند، می‌توانستم با گفتن این جواب که بهتر است نمایندگان خود را برای نظارت به ایران اعزام کنند، خود را راحت کنم اما به آنها گفتم بعد از انتخاب رئیس فدراسیون تماس چندانی با این مجموعه نداشتم و فکر نمی‌کنم دولت در فوتبال دخالت کند.»

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا  معیارهایAFC برای انتخاب بهترین فدراسیون  همین مواردی است که فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده، می‌گوید: «مشکل اینجاست که کسی نمی‌رود به این معیارها توجه کند. زمانی که رئیس فدراسیون بودم، از طرف فیفا به عنوان برترین فدراسیون جهان انتخاب شدیم اما همه می‌دانیم که فوتبال ما دارای چه مشکلاتی است. چطور امکان داشت فیفا ما را به عنوان برترین فدراسیون اعلام کند.»

صفایی تاکید کرد: «زمانی که ایران به عنوان برترین فدراسیون جهان شد، چون می‌دانستم برای فیفا چه ضوابطی مهم است، همه آنها را رعایت می‌کردم. به همین دلیل، بالاترین نمره را آوردیم. اگر همه این ضوابطی که مد نظر فیفا و AFC است را رعایت کنند، نمره بالایی کسب خواهند کرد. اینگونه است که یک فدراسیون عنوان بهترین را کسب می‌کند. بدترین فدراسیون را باید در آنجایی جست‌ و جو کرد که توانسته‌اند صندلی‌های زیادی در فیفا یا AFC اشغال کنند. مثلا ژاپن در حال حاضر شش تا هفت کرسی را در فیفا و AFC از آن خود کرده است.

اما رئیس فدراسیون ایران تازه آن هم با تلاش‌های من جزو کمیته فوتبال معلولانAFC  شده است و می‌بینید که حتی نایب رئیس و دبیر او سمتی در AFC ندارد. متاسفم که مسئولان فدراسیون در حالی که خود می‌دانند در چه شرایطی به سر می‌برند، صرفا به دلیل دستور مقامات بالاتر چنین بیانیه‌ای صادر می‌کنند. آنها همان‌هایی هستند که مدعی بودند سرمربی تیم ملی را 48 ساعته انتخاب می‌کنند. یکی نیست از آنها بپرسد چرا استقلال و پرسپولیس به این وضع دچار شده‌اند.»

محسن صفایی فراهانی  با اشاره به ارسال نامه اخیر فدراسیون فوتبال به فیفا مبنی بر برگزاری جامی مجعول تاکید کرد: «اگر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران این قضیه را با جدیت پیگیری کنند و مدارک تاریخی موجود در سازمان ملل و داخل ایران را برای اثبات جعلی بودن نام این تورنمنت به فیفا ارائه کنند، قطعا فدراسیون جهانی فوتبال نیز در این باره واکنش مناسبی نشان خواهد داد.»

وی افزود: «بنده نیز به عنوان عضو فیفا تمام تلاش خود را خواهم کرد تا نسبت به نتیجه رسیدن شکایت فدراسیون فوتبال و عدم تحریف نام خلیج همیشه فارس اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر 73540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز