به راستى چرا زندگی ما تا این حد وابسته به ظروف یکبار مصرف و پلاستیکى شده ‌است، ظروفى که سلامت فردى و عمومى جامعه را تهدید مى‌کند و زباله‌هاى آن به یکى از معضلات بشر امروز تبدیل شده است.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، ، میترا زاغی، زهرا ادریس آبادی،‌ پیمان محمودی و سمیه گایگانی 

با وجود توصیه‌های مکرر کارشناسان و متخصصان بهداشت مواد غذایی درخصوص زیان‌آور بودن استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، استفاده از این ظروف امروزه، بسیار متداول شده است. آبمیوه و بستنی ‌فروشی‌ها، ساندویچ فروشی‌ها و حتی ادارات و دانشگاه‌ها نیز به‌وفور از این ظروف استفاده می‌کنند. همچنین هنگام پخش غذای نذری به‌خصوص در ماه مبارک رمضان و یا حتی در میهمانی‌‌ها استفاده از ظروف مذکور و لیوان‌های رنگی و گاهی طرح‌دار یک بار مصرف بسیار رایج است.

استفاده مکرر و نادرست از ظروف یکبار مصرف خطرات جدى به دنبال خواهد داشت. برخى از این ظروف در دماى بالا منجر به بروز سرطان در افراد مى‌شود همچنین با ریختن غذاى داغ و چرب در آنها، محیط خوبى براى رشد انواع میکروب‌ها به وجود خواهد آمد. این در حالى است که اغلب مردم از این خطرات و موارد استفاده هر کدام از این ظروف‌ بى‌اطلاع هستند و لازم است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده وممنوعیت‌هاى آن به صورت اتیکت روى محصول درج شود.

همچنین باید برای مردم روشن ساخت که ظروف یکبار مصرف براى یکبار استفاده ساخته شده‌اند، زیرا در صورت تکرار، شیارهاى بسیار کوچکى که قابل رویت هم نیستند در آنها به وجود مى‌آید که علاوه بر مستعد کردن شخص به عفونت‌هاى دستگاه گوارش به علت آزاد کردن مولکول‌هاى آلى و صنعتى به داخل آب یا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار مى‌دهند.

با توجه به موارد فوق مسئله این تحقیق این است که مردم تاچه حد از این ظروف استفاده می کنند و میزان آگاهی آن‌ها از مضرات بهداشتی و زیست محیطی استفاده از این ظروف چقدر است.

هدف تحقیق:
آگاهی از میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف در بین شهروندان تهرانی.
روش جمع آوری اطلاعات: نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.
جامعه آماری: شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 14 تا 16 دی ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
58 درصد از پاسخگویان راحتی را دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف می‌دانند، 21 درصد عدم نیاز به شستشو 7 درصد ارزانی، 7 درصد سرعت، 3درصد بهداشتی بودن، 3درصد اجبار در محیط کار و 1 درصد نیز در دسترس بودن را دلیل رواج استفاده از ظروف یکبار مصرف عنوان کرده اند.

معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف از نظر پاسخ‌گویان به این نظر سنجی در جدول زیر آمده است:

معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف

تعداد

درصد

سرطان زا

469

40

خطرناک است 

309

26

نمی‌دانم

231

20

در صورت استاندارد بی عیب

81

7

مشکلات زیست محیطی

58

5

بی عیب

29

2

جمع

1177

100

نمودار زیر نیز بیانگر نظر پاسخ‌گویان در ارتباط با مشکلات زیست محیطی ظروف یکبار مصرف است:


 این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری بخوانید.

کد خبر 73538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز