سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: بعد از ماه‌ها نزول و به عبارت بهتر سقوط آزاد شاخص معاملات بورس تهران، 3 روزی است

که بازار دوباره به سهامدارانش روی خوش نشان می‌دهد هر چند که این رشد لاک پشتی چندان هم قابل اطمینان به‌نظر نمی‌رسد و سهامداران یا دست کم گروه وسیعی از آنها بر این باورند که اگر بخت با مشتریان تالار شیشه‌ای یار نباشد و به‌عنوان مثال سهام چند نماد اثرگذار از جمله مخابرات بازگشایی شود رکود دوباره به بورس باز خواهد گشت و شاخص با سرعت بیشتری به زمین خواهد خورد و به احتمال فراوان چند میلیارد دلار از ارزش بازار سهام از کف خواهد رفت.

به هرحال، دیروز در نخستین روز دومین ماه زمستانی شاخص بورس اوراق بهادار تهران 29 واحد به پیش رفت تا دوباره مرز 8 هزار و500 واحد را پشت سر گذاشته باشد اما با این حال بعضی اهالی بازار معتقدند این حرکت آهسته بیش از آنکه از تمایل عموم یا بخش بزرگی از سهامداران به سرمایه‌گذاری ناشی شود به لطف اقدام یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای نوسان‌گیری صورت گرفته است.

حسین خرازی، دبیر کل کانون کارگزاران در این خصوص به همشهری می‌گوید: روان‌شناسی روند سرمایه‌گذاری، نشان می‌دهد کاهش چشمگیر سهام و افزایش تقاضا، سهامداران را به این باور می‌رساند که زمان خرید فرارسیده به این ترتیب ناگهان صف‌های فروش برچیده یا محدود می‌شود.

او نوسان در بازار سرمایه را طبیعی و ناشی از پویایی آن توصیف می‌کند و می‌افزاید: بازاری که حرکت صعودی و نزولی را به تناوب تجربه می‌کند کاراتر است و پویایی بیشتری دارد.

با این همه، دبیر کانون کارگزاران معتقد است: رشد 3روزه را نمی‌توان معیاری برای روند آتی تحولات بورس تهران قرار داد چون در این مدت تنها یک شرکت سرمایه‌گذاری اقدام به خرید سهام، آن‌هم به‌منظور نوسان‌گیری کرده است.به گفته او این شرکت سرمایه‌گذاری با خرید سهام و نوسان‌گیری 3 درصدی دوباره در صف فروش می‌ایستد؛

با این‌همه، همین حرکت محدود هم حرکتی قابل دفاع است چون نشاط را به بورس و سهامدارانش باز می‌گرداند.خرازی پیش‌بینی می‌کند: اگر این روند تا پایان هفته ادامه داشته باشد و در نتیجه حجم معاملات روزانه دوباره به 10 میلیارد تومان نزدیک شود می‌توان انتظار داشت حرکت شاخص ، مدت بیشتری تداوم یابد.

او ادامه می‌دهد: اقدام این شرکت سرمایه‌گذاری، قدرت نقد شوندگی بازار را افزایش داده و صف‌های طولانی فروش شرکتی مانند سرمایه‌گذاری امید را به یک چهارم کاهش داده است.

البته دبیر کل کانون کارگزاران به جز این اقدام انفرادی دلایل دیگری را هم در رونق چند روز اخیر بازار مؤثر می‌داند.

او با اشاره به تاثیر تحولات بازار‌های جهانی می‌گوید: در روزهای اخیر، قیمت مس و متانول در بازارهای جهانی افزایش یافته و قیمت فولاد هم 2 ماهی است که بدون تغییر باقی مانده است.خرازی در مورد تاثیر ورود احتمالی سهام بانک ملت هم تاکید می‌کند: ورود هر سهم جدید علاوه بر ایجاد تنوع در بورس و صنایع حاضر در آن اشتیاق خرید و دایره انتخاب سهامداران را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر اکبر زرگانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم معتقد است: علاوه بر بازارسازی تعدادی از سهامداران برای نوسان گیری، به کف رسیدن قیمت‌ها هم باعث تشویق سهامداران به خرید‌های جدید شده است.

او به همشهری می‌گوید: با توجه به همین جو روانی مثبت حاکم بر بازار، سهامداران تردیدهای خود نسبت به اطلاع‌رسانی بعضی از شرکت‌های بورسی را کنار گذاشته‌اند و به صرافت خرید افتاده‌اند.

زرگانی نژاد تاثیر پذیری شدید سهامداران از جو روانی حاکم بر بازار را از جمله نارسایی‌های بورس می‌داند و می‌افزاید: در بورس تهران سیر نزولی و صعودی بازار بیش از حد معمول به طول می‌انجامد؛ یعنی اگر بازار روی موج صعود قرار گرفت مدت طولانی و به هر قیمتی در این شرایط باقی می‌ماند و در نقطه مقابل روزهای بحرانی هم بیش از حد معمول تداوم می‌یابد.

دخالت در بازار

مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم احتمال دخالت متولیان بورس در معاملات به‌خصوص توقف و بازگشایی نماد را بعید توصیف می‌کند و می‌گوید: در مورد ورود سهام جدید هم، بازار چاره‌ای جز انتظار ندارد.

در حال حاضر سهامداران امیدوارند با رفع موانع ورود نماد بانک ملت به تابلوی معاملات، پای این سهم به بازار سهام باز شود.

کد خبر 73510

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز