سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

مهدی ربوشه: این اولین بار نبود که نکوی محبوب مردم شهر پامپلونا نگاه‌ها را به خود خیره می کرد.

 جواد نکونام یکشنبه‌شب برای دقایقی بر فراز برنابئو ایستاد. او در چارچوب هفته نوزدهم رقابت‌های لالیگا تیمش را با یک گل از رئال‌مادرید پیش انداخت اما در پایان نتیجه دیگری رقم خورد تا در نهایت اوساسونا با نتیجه 3 بر یک در ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو شکست را بپذیرد. ملی‌پوش ایرانی اوساسونا در دقیقه 20 سانتر ارسالی پلاسیل از جناح چپ را با ضربه سر به گل تبدیل کرد.

اما در ادامه راموس، هیگواین و آرین روبن گل‌های برتری رئال را به ثمر رساندند تا خوشحالی کاماچو چندان دوامی نداشته باشد. جواد نکونام و مسعود شجاعی، بازیکنان ایرانی اوساسونا 90 دقیقه این تیم را در بازی سخت مقابل رئال‌مادرید همراهی کردند. نکونام حالا در اوساسونا جایگاه ثابتی پیدا کرده است. او سال گذشته دچار مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی بود و در نهایت بداقبالی تقریبا یک فصل را از دست داد. با این حال نکونام بلافاصله پس از بازگشت به میادین فوتبال خیلی زود توانست نظر همگان را به خود جلب کند.

یکی از کارهای خارق‌العاده نکونام در اوساسونا گلزنی او در دقیقه 119 مقابل بوردو و صعود تیم اسپانیایی به مرحله نیمه‌نهایی جام یوفا بود. او پس از این گل، نزد مردم پامپلونا و هواداران اوساسونا به چهره‌ای محبوب تبدیل شد تا جایی که به وی لقب نکوی بزرگ را دادند. در طول دوره مصدومیت نکونام اما آنخل سیگاندا که علاقه فراوانی به این هافبک طراح داشت در مصاحبه‌های مختلف از حفظ این بازیکن و تمدید قرارداد نکونام خبر داد.

وی پس از پایان دوره مصدومیت خود خیلی زود به روزهای اوجش بازگشت و حتی تغییر کادر فنی اوساسونا نیز نتوانست جایگاه نکونام را دچار خدشه کند. چه کاماچو نیز به اندازه سیگاندا قابلیت‌های فنی نکونام را باور دارد. با این وجود وضعیت اوساسونا در لالیگا به هیچ‌وجه امیدوارکننده نیست. آنها با 13امتیاز  در قعر جدول رده‌بندی لالیگا قرار دارند و خطر سقوط همچنان آنها را تهدید می‌کند.

بازتاب گلزنی نکونام

گلزنی جواد نکونام مقابل رئال‌مادرید روز گذشته مورد توجه رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفت. سایت گل در خصوص بازی خوب نکونام در مصاف با رئال‌مادرید نوشته است: «او در نیمه‌نخست با دوندگی‌ و توپ‌هایی که ارسال کرد واقعا تیم رئال‌مادرید را به دردسر انداخت. او حتی موفق شد گل ارزشمندی را هم برای تیم خود به ثمر برساند اما مانند دیگر بازیکنان اوساسونا در نیمه‌دوم، او هم عملکرد چشمگیری نداشت هرچند که دوندگی‌اش هرگز متوقف نشد.»این سایت در خصوص عملکرد شجاعی نیز نوشته است: «مسعود شجاعی به سختی تلاش کرد تا برای مهاجمان اوساسونا ایجاد موقعیت کند اگرچه او در این خصوص چندان خوش‌شانس نبود اما روز دشواری را برای گابریل هاینتزه رقم زد.»

آس، روزنامه پرتیراژ ورزشی اسپانیا نیز گل جواد نکونام را به منزله از بین رفتن عظمت ورزشگاه سانتیاگو برنابئو دانست.

مانوئل استبان خبرنگار روزنامه آس، در تحلیل خود از بازی رئال‌مادرید و اوساسونا نوشت: «نکونام عظمت برنابئو را از بین برد و نشان داد که رئال‌مادرید درخشش در سال جاری را فراموش کرده است. گل نکونام یکی از بهترین گل‌های این فصل لالیگا بود.»

وی افزود: «گل نکونام در برابر دو سد بزرگ به ثمر رسید؛ یکی کاناوارو و دیگری کاسیاس که خود را فراتر از فوتبال اسپانیا می‌دانند. این دو بازیکن باید بدانند هرگز اینگونه نیست و حتی در حد لالیگا هم مدعی نیستند.»

تمجید تایمز و آسوشیتدپرس از نکونام

 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در مورد بازی یکشنبه‌شب تیم‌های اوساسونا و رئال‌مادرید از هفته نوزدهم لالیگا نوشت: «نخستین گل بازی توسط جواد نکونام، هافبک ایرانی اوساسونا زده شد. او در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، پس از یک سانتر، بالاتر از مدافعان میانی رئال‌مادرید از جمله کاناوارو با ضربه سر گل زد.»

همچنین روزنامه تایمز لندن در گزارشی کوتاه نوشت: «نکونام که قابلیت گلزنی با ضربات شوت و سر را دارد، مقابل رئال‌مادرید از ویژگی خاص خود استفاده کرد و با ضربه سر بالاتر از کاناوارو موفق شد دروازه کاسیاس، دروازه‌بان افسانه‌ای ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو و رئال‌مادرید را باز کند.» سایت اخبار فوتبال جهان نیز عنوان کرد: «بازیکنان اوساسونا به حمایت از گلی که نکونام زد، نپرداختند و در حالی که با گل این بازیکن ایرانی
یک بر صفر در سانتیاگو برنابئو از میزبان پیش افتادند، یک‌باره 3 گل دریافت کردند.»

نکونام: این گل را یک سال دیر زدم

جواد نکونام در گفت‌وگو با همشهری تازه‌ترین حرف‌های خود را مطرح کرده است.

  •  گلزنی تو مقابل رئال‌مادرید شدیدا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

از این بابت خوشحالم. اما باید بگویم خوشحالی من و دیگر بازیکنان اوساسونا خیلی دوام نداشت.

  •  وقتی گل را به ثمر رساندی به طرز عجیبی خوشحالی خودت را نشان دادی.

همین‌طور است. برنابئو واقعا بزرگ است. بزرگتر از آنچه که تصور می‌کنید. البته من هدفمند جایگیری کردم و می‌دانستم که آن توپ درست روی سر من می‌آید. هرچند که نباید از سانتر خوب پلاسیل به راحتی بگذریم.

  • خوشحالی بی‌اندازه‌ای داشتی. اینطور نیست؟

درست است. گل زدن به رئال کار سختی است. آنها بهترین‌های فوتبال دنیا را در اختیار دارند. خوشحالم که توانستم این گل را به ثمر برسانم. اما همان‌طور که گفتم این خوشحالی فقط 50 دقیقه دوام داشت. این را هم بگویم که این گل یک سال دیر به ثمر رسید. باید سال گذشته این گل را می‌زدم.

البته داور نیز در نتیجه بازی تاثیرگذار بود.

بله همین‌طور است. شنیده‌ام که محرومیت‌هایی برایش در نظر گرفته شده است. ما 3 امتیاز این بازی را از دست دادیم و باید مهیای بازی‌های آینده شویم. داور 2 پنالتی مسلم را برای ما نگرفت و کاملا روی نتیجه بازی تاثیرگذار بود. او 2 پنالتی مسلم ما را نگرفت و بی دلیل بازیکن ما را اخراج کرد. در واقع او پیروزی را از ما گرفت. او واقعا روی نتیجه بازی تاثیر گذاشت.

  • به نظر می‌رسید مسعود شجاعی کمی به کارهای نمایشی می‌پردازد. اینطور نیست؟

نه، مسعود خیلی زحمت کشید. همه ما در زمین همان کاری را انجام می‌دهیم که کاماچو از ما می‌خواهد.

  • خیلی‌ها معتقدند تو با گل زیبای خود به رئال‌مادرید راه پیشرفت خود در لالیگا را هموارتر کردی. نظر خودت در این‌باره چیست؟

تمرکز من فعلا روی اوساسوناست و به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنم. همیشه به پیشرفت امیدوارم. همه اینها لطف خداست و از این بابت خدا را شکر می‌کنم. اما در حال حاضر من و دیگر بازیکنانی که در اوساسونا بازی می‌کنیم فقط به دنبال این هستم که در بازی‌های آینده امتیازات کافی را به دست آوریم تا در لالیگا ماندنی شویم، همین.

کد خبر 73436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز