علی ابراهیمی: تازه‌ترین آمارهای گمرک نشان‌دهنده تداوم روند افزایش واردات برنج است

1- روند افزایش واردات برنج به کشور در نیمه دوم امسال در حالی شدت می‌گیرد که پیش از این حتی در شرایط ناشی از خشکسالی نیز تولید‌کنندگان خبر از تولید مناسب این محصول ‌می‌دادند. با وجود این، به‌نظر می‌رسد واردات برخی محصولات کشاورزی به رویه‌ای نادرست تبدیل شده که توجیهی به جز منافع سرشار برخی وارد‌کنندگان خاص نخواهد داشت.

2- به‌نظر می‌رسد حتی نامه چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری برای ممنوعیت واردات میوه، برنج و برخی محصولات کشاورزی نیز که خواسته بحق تولید‌کنندگان داخلی است، تاثیری در کاهش روند واردات نداشته است.

3- این میزان واردات برنج که 92/2درصد کل حجم واردات کشور را شامل می‌شود، در حالی صورت گرفته که چندی پیش دست‌اندرکاران بخش تولید از انباشته شدن 500 هزار تن برنج ایرانی در انبار خبر داده و به اعتقاد کارشناسان نیز با توجه به تولید 2میلیون و 100 هزار تن برنج در کشور، امسال تنها نیازمند واردات 450 تا 500هزار تن برنج خارجی بوده‌ایم.

4- اگر اعمال نظام تعرفه‌ای را راهکاری برای حمایت و جلوگیری از زیان بخش‌های تولید و مصرف بدانیم، در شرایطی که میزان واردات و تولید داخل این محصول بیش از برآوردهای نیاز بازار داخلی است، مشخص نیست چه توجیهی برای تداوم واردات برنج وجود دارد که موجب شده تا مسئولان، سیاست سکوت را اختیار کنند.

5- پیامد این رویکرد متولیان تجارت و بازرگانی کشور به واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی و عرضه آن با قیمت‌هایی به‌مراتب بیش از قیمت‌ تمام شده واردات، نوید آینده‌ای تیره و تار در تولید بسیاری از کالاهای کشاورزی و صنعتی را می‌دهد؛

سرنوشتی که پیش از این با واردات بی‌رویه چای، شکر، میوه و مرکبات و بسیاری دیگر از کالاها نیز رقم خورده بود.

کد خبر 73296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز