همشهری‌آنلاین: مرکز مطالعات بین‌المللی دینی در دانشگاه تهران با هدف مطالعات دین به شیوه‌ای جامعه شناختی در دانشگاه تهران راه اندازی شد

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل دانشکده مطالعات جهان، در این مرکز، دین نه به شکل درون دینی و بر مبنای الهیات و کلام بلکه به عنوان یک نهاد اجتماعی، عاملی مهم در روابط بین‌الملل، تغییرات اجتماعی و تحولات جهانی مطالعه می‌شود.

دکتر یونس نوربخش، رئیس این مرکز، شیوه مطالعاتی در مرکز مطالعات بین‌المللی دینی را شیوه‌ای بین رشته‌ای می‌داند که در ایران روشی بسیار جدید و در جهان نیز رویکردی نسبتا تازه است.

رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی با اشاره به ضرورت راه اندازی این شیوه مطالعه در حوزه دین می‌گوید:

ضرورت این کار از آنجا ناشی می‌شود که دین در تحولات جهانی، تغییرات اجتماعی و مسائل مهم بشری مانند صلح، محیط زیست، اخلاق حرفه‌ای و ... نقش مهمی دارد، به ویژه آنکه پس از انقلاب اسلامی در ایران، دین به یکی از کانون‌های مهم در عرصه جهانی تبدیل شده است.

به گفته وی آنچه در این مرکز مد نظر است هم مطالعات بنیادین، هم نظریه پردازی در حوزه دین و هم مطالعات کاربردی دین از منظرهای گوناگون است.

دکتر نوربخش تولید دانش در این حوزه و ارائه راهکارها و راهبردهایی به سازمان‌ها و نهادهای کشور را که در حوزه بین‌الملل کار می‌کنند، از جمله دیگر اهداف این مرکز ذکر می‌کند.

لازم به یادآوری است که این مرکز با تاسیس دفتر در دانشکده مطالعات جهان فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را در قالب تفاهم نامه و قراردادهای پژوهشی با موسسات و سازمان های علمی و فرهنگی کشور آغاز کرده است

کد خبر 73267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز