رئیس انجمن واردکنندگان برنج ضمن اعلام ممنوعیت واردات برنج به کشور از این تصمیم ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی ابراز نگرانی کرد و گفت: این تصمیم موجب خالی شدن سبد مصرف اقشار کم‌برخوردار از برنج و کوچک شدن سفره آنان خواهد شد.

برنج وارداتی

به گزارش همشهری آنلاین، اخوان اکبری اظهار کرد: واردات برنج از نیمه آبان ماه سال جاری متوقف شده است و عملا هر نوع برنج هندی و پاکستانی که قصد ورود به کشور داشتند از گمرک ترخیص نشده اند.

وی در ادامه عنوان کرد: دلیل توقف واردات برنج به کشور تنها متعادل نبودن تراز تجاری کشورمان با این کشورها اعلام شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با انتقاد از متوقف شدن واردات برنج به دنبال تصمیم ناگهانی وزارت جهادکشاورزی نسبت به خالی شدن سبد مصرف اقشار کم‌برخوردار از برنج و کوچک شدن سفره آنان ابراز نگرانی کرد.

اکبری با بیان اینکه این تصمیم ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی به اقتصاد کشور، سفره اقشار آسیب‌پذیر و امنیت غذایی کشور خدشه وارد می‌کند، افزود: تولید محصول برنج داخلی پاسخگوی همه نیاز بازار نیست، مضاف بر اینکه باید توان خرید مصرف‌کنندگان را در نظر داشت.

وی با یادآوری این مهم که در ایام پایانی سال و هم زمان شدن عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان تقاضا برای برنج تشدید می‌شود، اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن برنج وارد شده، در حالی که نیاز کشور به واردات ۱.۵ میلیون تن است و تا پایان سال باید ۲۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شود تا پاسخگوی نیاز کشور به خصوص در زمان افزایش تقاضا به دلیل حلول همزمان دو عید بهار و قرآن باشد و در غیر این صورت کمبود برنج مشکل‌ساز می‌شود.

وی ادامه‌داد: سفره حداقل شش دهک اول کشور، معادل نیمی از مصرف‌کنندگان برنج، وابسته به برنج‌های وارداتی است که قیمت به مراتب کمتر از تولیدات داخلی دارند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه، توقف ناگهانی و از قبل اعلام نشده واردات، بازار را با شوکی بزرگ روبرو می‌کند، تصریح کرد: این اتفاق نه تنها به افزایش قیمت‌ محصولات وارداتی منجر می‌شود که بازار برنج ایرانی را نیز متأثر کرده و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

وی متذکر شد: پیش از این نیز در سال‌های گذشته تصمیمات مشابهی اتخاذ شده بود که متاسفانه مسوولان وقت دولت در آن مقاطع هشدارهای انجمن واردکنندگان برنج ایران را جدی نگرفتند و تبعات آن تصمیمات یعنی گرانی و رکود همچنان گریبانگیر بازار برنج کشور است.

اخوان اکبری با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگانی که در گروه اقشار کم‌برخوردار قرار می‌گیرند، نمی‌توانند با هر تغییری در بازار هماهنگ شوند، توضیح‌داد: اقشار کم درآمد بودجه مشخصی برای سبد غذایی ماهیانه دارند و افزایش قیمت یک محصول، ایشان را از خرید و مصرف آن محصول محروم می‌کند.

وی گفت: برنج بعد از گندم دومین محصول غذایی پرمصرف در کشور است و از این رو به مسوولان پیشنهاد می‌شود پیش از تصمیم‌گیری پشت درهای بسته با انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان نهاد تخصصی فعال در صنعت برنج و تأمین کننده کسری نیاز کشور مشورت کنند.

 رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت برنج در بازار داخلی و خالی شدن سفره‌ها تنها تبعات این تصمیم ناگهانی نیست، افزود: اعضای انجمن واردکنندگان برنج ایران به واسطه سال‌ها فعالیت و خوش حسابی، نزد شرکای تجاری در کشورهای مبدا واردات برنج، برای اقتصاد کشور اعتبار کسب کرده‌اند و اینگونه رهاکردن ناگهانی بازار به اعتبار و پیشینه اقتصاد کشور آسیب جدی می‌زند.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که به دلیل تحریم، اقتصاد کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، مطرح کرد: فعالان بخش خصوصی تاکنون توانسته‌اند به انحاء مختلف تحریم را خنثی و مواد غذایی مورد نیاز کشور از جمله برنج را تامین کنند و متوقف شدن روابط تجاری یعنی از دست رفتن کانال‌های ویژه‌ای که می‌توانستند راهگشای تجارت خارجی کشور باشند.

بنا بر اعلام روابط عمومی انجمن واردکنندگان برنج اخوان اکبری در ادامه به طرح سوالی از مسوولان تصمیم‌گیر برای تجارت و بازار کشور پرداخت و اظهار کرد: در حالی که میزان تولید و مصرف کشور مشخص است و همچنین مشخص است که به چه مقدار برنج خارجی برای تأمین کسری، امنیت غذایی و تنظیم بازار نیاز داریم، اینگونه تصمیم‌گیری‌ یک شبه و بی‌برنامه چه تعریفی در الگوی مدیریت اقتصادی کشور دارد؟

وی افزود: در حالی که اقتصادهای توسعه یافته و حتی کشورهای در حال توسعه برای اقتصاد خود برنامه‌های بلند مدت چند ۱۰ ساله تعریف می‌کنند، تصمیم‌گیری لحظه‌ای جز تخریب داشته‌های اقتصادی کشور چه دستاوردی دارد؟

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه صحبت از انتقاد و ایراد گرفتن به سیاست‌های اقتصادی فراتر رفته است، اظهار کرد: سیاست‌گذاران اقتصاد کشور توجه داشته باشند، در صورت تداوم این تصمیم باید منتظر افزایش غیرمنطقی قیمت برنج در بازار کشور و نگران سفره خالی اقشار کم‌درآمد و ضعیف باشیم.

 اکبری با اشاره به اینکه کمبود برنج خارجی و خلاء ایجاد شده در بازار، موجب افزایش قیمت برنج داخلی می‌شود، عنوان کرد: افزایش قیمت برنج داخلی موجب خروج آن از سفره گروه‌های بیشتری از مصرف‌کنندگان می‌شود، چنانکه امروز شاهد رکود جدی در بازار این محصول هستیم.

وی گفت: در صورتی که افزایش قیمت برنج داخلی ادامه یابد، تقاضا بیش از پیش برای این محصول کاهش می‌یاید و این به منزله کاهش تولید، تغییر کاربری شالیزارها و مرگ تدریجی برنج ایرانی است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان با بیان اینکه امیدواریم مسؤلان توصیه‌های انجمن واردکنندگان برنج ایران را جدی گرفته و در تصمیم خود تجدید نظر کنند، افزود: اجازه ندهید با یک تصمیم غیرکارشناسی تجارت برنج مغلوب تحریم، سفره مصرف‌کنندگان تسلیم گرانی، برنج ایرانی قربانی رکود بازار و امنیت غذایی کشور تهدید شود.

بنابراین گزارش هنوز مشخص نیست که ثبت سفارش هایی که از قبل انجام شده است مشمول این ممنوعیت هستند یا خیر و ممکن است برای هر یک از آنها بر اساس منشا ارز، زمان ثبت سفارش آنها و کشور مبدا واردات تصمیم گیری شود.

کد خبر 732326
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha