شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

«پیرو جلسه بازگشایی پاکات ج (پیشنهادها مالی) شرکت‌کنندگان در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه، بدین وسیله اعلام می‌گردد که با توجه به ارزیابی انجام شده در کمیسیون مزایده، بهترین پیشنهاد متعلق به کنسرسیوم تامین اتصالات بوده و این کنسرسیوم، به‌عنوان برنده مزایده تعیین شده است و براساس شرایط مزایده در تاریخ 23/10/87 برنده مزایده ابلاغ گردید.» این خبری بود که توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام شد.

اوایل دی ماه بود که برخی رسانه‌ها، نام کنسرسیومی را که با مشارکت شرکت اتصالات از امارات متحده عربی در مزایده شرکت کرده بود به‌عنوان برنده مزایده اعلام کردند اما ساعاتی بعد، سازمان تنظیم مقررات، اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرد و روز سه‌شنبه 3 دی ماه را به‌عنوان زمان احتمالی اعلام نام برنده مزایده اعلام کرد. پس از تکذیب خبر اعلام نام برنده مزایده، منابع خبری که اقدام به انتشار خبر در این زمینه کرده بودند نیز اخبار مربوط را از سایت اینترنتی خود حذف کردند.

اپراتور سوم تلفن همراه قراردادی 15 ساله دارد و پیش‌بینی شده که 17 میلیون مشترک تلفن همراه جذب کند که از این تعداد 6 میلیون در حوزه تلفن همراه و 11 میلیون در حوزه دیتا خواهد بود. براساس قانون، شرکت‌های خارجی نمی‌توانند بیشتر از 49 درصد سهام اپراتور سوم را در اختیار داشته باشند. از شرایط اصلی این اپراتور این است که باید 5 درصد از سهام آن در اختیار اپراتوری باشد که حداقل 5 میلیون مشترک در خارج از ایران داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود اجرای اپراتور سوم به حدود سه میلیارد دلار سرمایه اولیه نیاز داشته باشد. برابر آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، از زمان فعال شدن اپراتور سوم به‌مدت 2 سال ارائه امکانات نسل سوم در انحصار این اپراتور خواهد بود. اپراتور سوم 18-17 درصد از سهم بازار را خواهد گرفت.

اپراتور سوم تلفن همراه طبق پروانه تدوین شده، باید در 4 سال اول فعالیت خود، پوشش شهری و جمعیتی کشور را تکمیل کند.باید پوشش جاده‌ای  نیز ظرف 8 سال به سرانجام برسد. برای اپراتور سوم در سال اول تا چهارم و سال‌های پس از آن، تعهدات کیفیتی حداقلی هم دیده شده که این اپراتور ملزم به رعایت آن است.

 اپراتور سوم تلفن همراه مجاز به فعالیت در شبکه‌های نسل سوم، 3.5 و چهارم (HSDPA,EDGE,UMTS ) است و این اپراتور می‌تواند در فضاهای فرکانسی 900، 1800 و2100 مگاهرتز سرویس دهد. حق لیسانس پروانه اپراتور سوم، به‌مدت 15 سال بوده و با اجازه سازمان تنظیم مقررات در دو دوره پنج ساله نیز قابل تمدید خواهد بود.

در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه ایران، 5 کنسرسیوم پاکات خود را به سازمان تنظِیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کردند. این 5 شرکت عبارت بودند از: کنسرسیوم زین ایران، کنسرسیوم عمران تل، کنسرسیوم تامین اتصالات، کنسرسیوم فناوری موج و کنسرسیوم آبی.

برنده مزایده یعنی کنسرسیوم تامین اتصالات، متشکل از یک شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکت الاتصالات امارات متحده عربی است. اپراتور سوم بیش از 160 هزار میلیارد ریال طی 15 سال به دولت پرداخت خواهد کرد. کنسرسیوم تامین اتصالات در پیشنهاد مالی خود درصد حق السهم دولت از درآمد را 23.6 درصد اعلام کرده است که با توجه به پیش‌بینی درآمدی توسط این کنسرسیوم، در طوت 15 سال فعالیت در مجموع مبلغ 163705 میلیارد ریال به دولت پرداخت خواهد کرد. جهت تعیین برنده، ارزش روز این مبلغ ( NPV ) به اضافه معادل ریالی حق الامتیاز اولیه صدور پروانه،  300 میلیون یورو، ملاک بوده است که این رقم درخصوص کنسرسیوم تامین اتصالات معادل 53125 میلیارد ریال بوده است.

اپراتور سوم تلفن همراه، سیم کارت‌های دائمی با حداکثر قیمت 150 هزار تومان و
 سیم کارت‌های اعتباری 30 هزار تومانی به بازار عرضه خواهد کرد. این اپراتور تا 7 ماه پس از دریافت پروانه، زمان خواهد داشت تا سرویس‌های مورد نظر را ارائه کند. سیم کارت‌های اپراتور سوم با کد 092 وارد بازار خواهد شد.

کد خبر 73170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز