شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۱

شراره ژیان: نگرانی‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده‌است.

این نگرانی‌ها به خاطر این هستند که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می‌کند. مقداری از امواج رادیویی که توسط گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شوند جذب بدن انسان می‌شوند؛ مثلا امواج رادیویی که توسط گوشی‌های جی اس‌ام ساطع می‌شوند، می‌توانند تا ۲ وات قدرت داشته باشند. میزان برونداد امواج گوشی همراه بستگی به استاندارد‌های مخابراتی هر کشور دارد. میزان امواجی که بدن انسان از گوشی همراه جذب می‌کند، با مقیاس جذب خاص یا «اس‌ای آر» اندازه‌گیری می‌شود.

یکی از آثار تشعشعات مایکروویو اثرات گرمایش دیلکتریک است که در آن هر جسم عایق (مانند بافت موجود زنده) توسط حرکت مولکول‌های قطبی که در میدان الکترومغناطیسی قرار دارند گرم می‌شود. وقتی که فردی از گوشی همراه استفاده می‌کند، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او به‌وجود می‌آید و باعث می‌شود که دمای سر حدود کسری از درجه افزایش پیدا کند. این دما کمتر از گرمایی است که در اثر تابش مستقیم خورشید به‌وجود می‌آید.

در این هنگام، جریان انتقال خون مغز قادر است با بیشتر کردن جریان خون در آن قسمت گرما را به جاهای دیگر منتشر کند. اما قرنیه چشم این سامانه تعدیل‌سازی‌ دما را ندارد و آزمایش تابش ۲ الی ۳ ساعته در چشم‌های خرگوش‌ها در مقیاس اس‌ای آر که دمایی موضعی ۴۱ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تولید کرده باعث به‌وجود آمدن آب مروارید در آنها شده‌است. البته آب مرواریدهای زود هنگام به خاطر استفاده از گوشی همراه نیست، چون برونداد امواج گوشی‌های همراه پایین‌تر است.

گذاشتن گوشی همراه درجیب سیگاری کت باعث ضرر رساندن به قلب می‌شود.
 قرار دادن آن در جیب سمت راست و بزرگ پایین کت موجب بروز اختلالات یا به قولی سرطان پروستات می‌شود. پیشنهاد می‌شود گوشی همراهتان را در جیب سمت چپ وپایین کت قرار بدهید. البته بهترین کار برای سلامتی این است که قید داشتن گوشی همراه را بزنید. تحقیقات پزشکان، بار دیگر بر اثرات نامطلوب امواج تلفن همراه بر ایجاد ناباروری در افراد تاکید کرد. بررسی‌های مختلف نشان می‌‌دهد افرادی که نزدیک امواج موبایل قرار دارند به‌خصوص اگر موبایل نزدیک دستگاه تناسلی قرار گرفته باشد، تاثیر امواج آن روی اسپرم و تخمک بیشتر بوده و میزان ناباروری در این قبیل افراد افزایش می‌یابد.

تحقیقات انجام شده

مضرات تلفن‌همراه از زمانی مطرح شد که فردی در فلوریدای آمریکا در سال 1993 گرفتار تومور مغزی شده و از همسرش که دارای تلفن‌همراه بود شکایت کرد. با افزایش استفاده از تلفن‌همراه در میان مردم، از نوامبر سال 2002 گروهی از شرکت‌ها شروع به تحقیق و بررسی روی اثرات امواج رادیویی، تا 10برابر قوی‌تر از امواج رادیویی تلفن‌همراه روی سلول‌ها و ژن‌ها کردند. براساس گزارش‌های رسیده از این گروه، امواج رادیویی تلفن‌همراه هیچ اثر منفی روی سلول‌ها، ژن‌ها و DNA انسان ندارد. همچنین سازمان بهداشت‌جهانی (WHO) نیز با این گفته که امواج رادیویی تلفن‌همراه اثر مخربی بر سلامت انسان ندارد، موافقت کرده است. اما از آنجا که هنوز ادعاهایی بر خطر این امواج وجود دارد، این سازمان تحقیقات بیشتری را برای اطمینان به محققان پیشنهاد می‌کند.

افرادی که به میزان بیشتری از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند، دچار سردرد یا دردهایی در ناحیه آرواره، گردن، بازو و شانه‌ها می‌شوند. بسیاری از محققان معتقدند، امواج الکترومغناطیسی تلفن‌همراه باعث سردرد، بالا رفتن فشار خون و به‌وجود آمدن اینگونه اثرات در بدن انسان نمی‌شود، اما بعضی افراد در اثر استفاده از تلفن‌همراه دچار اینگونه علائم می‌شوند. به گفته این محققان اینها کسانی هستند که خودشان انتظار دارند استفاده از تلفن‌همراه بتواند این علائم را برایشان ایجاد کند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت سردرد ناشی از تلفن‌همراه تنها یک توهم بیماری است و نه یک بیماری واقعی. گرچه این بیماران واقعا سردرد می‌گیرند، اما سردردشان به خاطر تلفن‌همراه نیست و دلایل دیگر مثل شلوغی و آلودگی هوا را نیز می‌توان به آن نسبت داد.

آسیب پذیری مغز

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر اثر این امواج را بر بافت مغز و جمجمه مورد بررسی قرار داده‌اند. در حال حاضر توجه اغلب پزشکان از استفاده از تلفن همراه، روی آثار مخرب این تشعشعات بر مغز انسان متمرکز است. استفاده پیوسته از تلفن همراه از حدود 20 دقیقه به بالا می‌تواند با افزایش تدریجی حرارت بافت‌های مغز، سبب ایجاد تغییرات بیولوژیک در بافت مغز و در نتیجه کاهش شنوایی شود. در این صورت کاهش مدت زمان مکالمه با تلفن همراه یا استفاده از سیم‌های ارتباطی هندزفری می‌تواند به‌عنوان موثرترین روش پیشگیری از مضرات این امواج مطرح شود.

این تحقیقات نشان داد میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج متفاوت است. به‌طور معمول بیش از 70 درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شکل انرژی حرارتی درمی‌آید. گفتنی است فرکانس امواج تلفن‌های همراه در ایران هم‌اکنون در حدود 900 مگاهرتز است، اما در این تحقیق با پیش‌بینی ورود محدوده‌های جدید تا 2000 مگاهرتز نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی دانشمندان، استفاده مداوم از تلفن همراه و حتی تلفن‌های همراه جدید، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی را در کاربران به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. بر این اساس، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی در همان سمت از مغز که تلفن همراه بیشتر استفاده می‌شود بین 40 تا 270 درصد افزایش یافته و احتمال ابتلای کاربران تلفن‌های همراه جدید که در طول عمر خود به‌مدت 2000 ساعت از تلفن همراه استفاده کرده‌اند به‌مراتب افزایش می‌یابد.

همچنین در یک آمارگیری که جهت بررسی آثار گوشی‌های تلفن همراه در انگلستان و اسپانیا صورت گرفت آثار سوء در کسانی مشاهده شد که 97 درصد آنان بیش از حدمعمول از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کردند. استرس، سردرد، خستگی، دلهره، مشکل در تمرکز، اختلال در حافظه، بی‌اشتهایی و مشکلات پوستی از آثار مشاهده شده در این تحقیق بود.

مضرات آنتن‌های BTS

آنتن‌های BTS تلفن همراه در کشور ما معمولاً روی دکل‌های 10 تا 30 متری و یا روی سقف آپارتمان‌ها نصب می‌شوند، گاهی نیز هر یک از سه آنتن ایستگاه BTS در یک طرف یک ساختمان که هر کدام 120 درجه را بپوشاند، نصب می‌شود. اشعه اصلی آنتن BTS معمولا 6 درجه عمودی را پوشانده و تلاش می‌شود که اشعه به فاصله هر چه دورتری از BTS ارسال شود تا مشترکین در فواصل دور نیز از سیگنال آن بهره‌مند شوند. سیگنال یک BTS معمولاً در فاصله‌ای بین 50 تا 200 متر از BTS به زمین می‌رسد.

فرستنده‌های BTS قدرتی بسیار بیشتر از گوشی تلفن همراه ارسال می‌کنند، اما اثرات حرارتی ناشی از BTS حدود 5 هزار بار کمتر از حداکثر مقدار ناشی از آنتن گوشی همراه در فاصله 2/2 سانتی‌متری است.

این آنتن‌ها به‌دلیل مبادله امواج رادیویی و الکترومغناطیسی باعث تولید آلودگی‌ها و مضراتی برای انسان‌ها می‌شوند. تاثیر آنتن‌های BTS به قدرت آنها و میزان فاصله فرد با آن بستگی دارد، چرا که اگر فردی به‌طور دائم در مقابل تشعشعات یک دکل BTS تلفن همراه قرار داشته باشد، حتما این امواج بر او اثرات منفی خواهد داشت؛ مثلا اگر آنتن مذکور درست مقابل خانه مسکونی فردی قرار داشته باشد احتمال صدمات بدنی به او بیشتر است.

کیف نانویی

اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک مخترع جوان ایرانی، نخستین کیف نانویی ضد‌امواج تلفن همراه را ساخته که بیش از 99 درصد امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه را جذب و از تاثیر زیانبار آن بر سلامت جلوگیری می‌کند. به گفته مخترع، کیف نانویی تلفن همراه، ابداعی که با گذشت چند ماه از ثبت اختراع آن در آلمان، مورد توجه وسیع کاربران تلفن همراه در کشورهای مختلف قرار گرفته، قادر است تا بیش از 99 درصد امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه را جذب و از تاثیرات زیان‌بار آنها بر سلامت جلوگیری کند. در این طرح، با تزریق ترکیبات نانونقره به الیاف بافتی، پارچه‌ای با خاصیت جذب امواج الکترومغناطیسی تولید و با استفاده از آن پوشش ویژه تلفن همراه ساخته شد که کاربر هنگام حمل تلفن و حتی در زمان مکالمه یا ارسال و دریافت پیام کوتاه، تلفن را همواره در داخل آن نگه می‌دارد و بدین ترتیب امواج ناشی از عملکرد تلفن همراه جذب این پوشش شده و از تماس آن با بافت‌های مختلف بدن که آسیب و عوارض سوء متعددی در پی دارد پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه کیف نانویی تلفن همراه ابداعی در مدتی کوتاه در کشورهای فرانسه، هلند، سوئیس، بلژیک، اتریش و هند نیز با استقبال مواجه شده است، خاطرنشان کرد: این پوشش تلفن همراه موسوم به ایوال که همچون دیوار الکترومغناطیسی عمل می‌کند، در مارس2007 در آلمان و همچنین در ایران به ثبت رسیده و آزمایش‌های کیفی انجام شده توسط موسسه تحقیقات راداری و الکترومغناطیسی (وابسته به ارتش آلمان که یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی در این حوزه است) کارایی چشمگیر پوشش ابداعی در جذب امواج و جلوگیری از اثرات زیان بار آن را تایید کرده است.در هر صورت تلفن همراه مانند بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر در کنار فوایدی که برای ما دارد صدماتی را نیز به همراه داشته است. راستی شما سرتان درد نمی‌کند ؟ لطفا تلفن همراه را از خودتان دور کنید.