جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

محمد ملاحسینی: موزهٔ علوم لندن (Science Museum) بخشی از موزهٔ ملی علم و صنعت است که در کنزینگتون لندن واقع شده است. این موزه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر لندن است.

موزه علوم لندن

موزه علوم لندن که بیش از یک و نیم قرن از عمر آن می‌گذرد، سال ۱۸۵۱ در کاخ شیشه‌ای و غول پیکر کریستال پالاس  واقع در هاید پارک شهر لندن راه‌اندازی شد.

در آن زمان هیچ کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که با گذشت ۱۵ دهه از حیات طلایی آن، این موزه به یکی از جذاب‌ترین مراکز نمایشگاهی علوم و فناوری سراسر جهان تبدیل شود.

شهرت این موزه که در ابتدا تنها یک نمایشگاه ساده بود به جذب منابع و کمک‌های مالی قابل توجه و همچنین حمایت شخصیت‌های سرشناس نظیر شاهزاده آلبرت کمک قابل توجهی کرد.

راه‌اندازی این موزه جرقه اصلی گشایش موزه‌های دیگری شد که هم اکنون در ردیف برترین و معتبرترین موزه‌های علمی جهان قرار دارند که از آن جمله می‌توان به به موزه ثاوت کنسینگتون‌ (South Kensington) اشاره کرد که در سال ۱۸۵۷ پا به عرصه حیات گذاشت و اکنون بخشی از موزه آلبرت و ویکتوریا به حساب می‌آید.

موزه علوم که در مجاورت موزه تاریخ طبیعی واقع شده، ساختمانی است ۷ طبقه که تاریخ علوم و دستاوردهای فن‌آوری آینده را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

اکثر قسمت‌های موزه، مسائل مختلف علمی را به صورت تعاملی به بازدیدکنندگان جوان آن، که از اقصی نقاط کشور در قالب گردش‌های علمی به موزه می‌آیند، عرضه می‌کند.

بخش جدیدی که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته، تصویری فریبنده و گاه ترسناک از علم ژنتیک، کامپیوتر و دستاوردهای احتمالی دانش در آینده از قبیل گذراندن تعطیلات در فضا و زایمان مردان در برابر چشمان بازدیدکنندگان است.

در بخش عظیم دیگری که علم و فن طبابت (Science and Art of Medicine) نام دارد، پیشرفت‌های علم پزشکی در طول تاریخ به نمایش گذاشته شده است.

جالبترین اقلام موجود در این بخش، سر مومیایی شده انسان و دندان‌های مصنوعی جورج واشنگتن، بانی استقلال آمریکاست.

در موزه علوم لندن بیش از ۳۰ گالری پویا فعالیت دارند که در هر یک به بخشی از طیف وسیع و هیجان برانگیز علوم پرداخته می‌شود:

دنیای مدرن/ سالن انرژی/ اکتشافات فضایی/ پرواز/ روان‌شناسی/ اندازه‌گیری زمان / کشتیرانی/ آنتن و آینده

 این موزه یکی از غنی‌ترین موزه‌های علمی دنیاست که در آن طیف وسیعی از ابزارآلات و سیستم‌های علمی و تکنولوژیکی ارائه شده در قرون گذشته به چشم می‌خورد.

در این موزه ردپایی دیدنی از تمام فناوری‌های ارائه شده در ۲ قرن اخیر به چشم می‌خورد. این مجموعه‌های دیدنی در ۴ گروه علوم، پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندسی برای بازدیدکنندگان ارائه شده‌اند.

در این مجموعه‌ها بالغ بر ۱۲ هزار وسیله متنوع از دوران عصر سنگی گرفته تا به امروز وجود دارند که برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب به شمار می‌آیند.

این مجموعه‌ها دربرگیرنده فرهنگ تمام کشورها و سرزمین‌ها از تولید آتش به روش خاص اسکیموهای آمریکای شمالی گرفته تا ابزارآلات عجیب و غریب ساکنان اروپای شرقی و ژاپن هستند.

زندگی در سال ۲۰۵۰ چگونه خواهد بود و آیا سفرهای تفریحی به مدار زمین و فضا براحتی مسافرت‌های هوایی بین شهری خواهد بود؟ در گالری آینده، پاسخ‌های مناسب به این پرسش‌ها داده می‌شود. در این گالری جذاب و هیجان برانگیز، بازدیدکنندگان موزه با مفاهیم جذابی از علوم و فناوری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

در این گالری از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود درباره فناوری‌های جذابی که فکر می‌کنند در آینده ارائه خواهد شد صحبت کرده و نظرات خود را مطرح کنند.

در کنار گالری آینده، گالری آنتن قرار دارد. در این گالری امکاناتی فراهم شده که در هیچ جای دیگری از دنیا قابل دسترس نخواهند بود.

در این گالری ضمن آن که همواره نمایشگاه‌های موقتی درباره تازه‌ترین فناوری‌های ابداع‌شده در سراسر جهان برپا می‌شود، بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک با کاشفان علمی و همچنین ابداع‌کنندگان فناوری‌های برتر از نزدیک ملاقات کرده و بیش از پیش با آنها آشنا شوند.

همچنین بازدیدکنندگان وقت کافی برای آشنایی با تازه‌ترین ابداعات و اکتشافات و گفت و گوی صمیمانه با ابداع کنندگان و کاشفان آنها دارند.

پرده‌های عظیم IMAX موزه علوم لندن نیز یکی دیگر از بخش‌های هیجان‌برانگیز و پرطرفدار این موزه به حساب می‌آیند که با پخش فیلم‌های متنوع علمی و تکنولوژیکی در پرده‌های عظیم بیش از ۲۰ متر ارتفاع بازدیدکنندگان را غافلگیر می‌کنند.

پرواز به ماه، رازهای فراعنه مصر، سفر به اعماق دریا، سفر علمی برای شناخت جانوران غول‌پیکر اعماق اقیانوس ها، نیروهای طبیعی، دایناسورهای زنده، بدن انسان و ایستگاه فضایی بین‌المللی ازجمله جذاب‌ترین فیلم‌های علمی و تخیلی هستند که برای بازدیدکنندگان از این سینما پخش می‌شوند.

در موزه علوم لندن به ارائه مکتوب طیف وسیع ایده‌ها و طرح‌های ابتکاری در زمینه‌های مختلف علمی و تخیلی و تکنولوژیکی توجهی خاص و هنرمندانه شده است.

در این موزه و در بازه‌های زمانی مشخص مجموعه ایده‌ها و داستان‌های علمی و تخیلی با توجه به ربط منطقی موجود میان آنها در قالب کتاب‌هایی جذاب منتشر شده تا به همراه تصاویری با کیفیت، بیشترین تاثیرگذاری را در میان خوانندگان داشته باشند.

کد خبر 73069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز