همشهری آنلاین: خانم آن ونمن، مدیر اجرایی یونیسف، بیانیه جدیدی را درباره وضعیت انسانی بحرانی غزه به ویژه کودکان منتشر کرد.

به گزارش یونیسف در این بیانیه که روز چهارشنبه 14 ژانویه (25دی در ژوهانسبورگ منتشر شد، آماده است:

 "از ابتدای بحران غزه در 27 دسامبر 2008 بیش از 300 کودک کشته و بیش از 1500 کودک زخمی شده‌اند. (تا پایان 13 ژانویه 2009)" هر روز کودکان بیشتری آسیب می‍بینند، بدن‌های کوچکشان زخمی می‌شود و زندگی‌های جوانشان در هم می‌شکند."

جنازه دختر فلسطینی زیر آوار در غزه - AFP

"اینها فقط اعداد و ارقام نیستند. این ها از هم گسیختگی زندگی کودکان را نشان می‌دهد، هیچ انسانی نیست که از تماشای این صحنه‌‌ها متاثر نشود. هیچ پدر و مادری نمی‌تواند  شاهد این صحنه‌ها باشد و بچه‌های خودش را به یاد نیاورد. این وضعیت یک تراژدی است. این وضعیت غیر قابل قبول است."

"دبیر کل سازمان ملل بان کی مون در حال حاضر در خاورمیانه است و برای اجرای فوری قطعنامه 1860 شورای امنیت ملل متحد که خواهان آتش‌بسی فوری، دیرپا و مورد احترام طرفین و تهیه و پخش بدون ممانعت کمک‌های انسان‌‌‌‌‌‌دوستانه در غزه است، تلاش می‌کند. دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه بخصوص برای آسیب‌پذیرترین افراد نباید با مانع مواجه شود."

"قطعنامه همچنین تاکید دارد که جمعیت ساکن هر دو طرف باید طبق اصول بین المللی مورد حفاظت قرار بگیرند. در هر شرایطی، مدارس و تسهیلات پزشکی باید حفاظت شوند و به عنوان نواحی تحت صلح در نظر گرفته شوند.

"بحران غزه منحصر بفرد است زیرا کودکان و خانواده‌هایشان هیچ جایی ندارند که به آن بگریزند، هیچ پناهگاهی. حتی فکر گیر افتادن در یک منطقه در مواقع صلح هم برای بزرگسالان آزاردهنده است. آن وقت در ذهن یک کودک که در چنین خشونت بیرحمانه‌ای گیر افتاده، چه می گذرد؟"

"کودکان اکثریت جمعیت غزه را تشکیل می دهند. آن‌ها لطمه جنگی را دارند می‌خورند که مال آن ها نیست. همان طور که جنگ به قلب مناطق پرجمعیت شهری نزدیک می شود،  سلاح های کشنده تاثیرات مخرب سنگین تری بر کودکان خواهند گذاشت. حفاظت از کودکان باید اولویت مطلق باشد."

"یونیسف در کنار همیارانش، هر کاری که در توانش است با وجود شرایط سخت فعلی برای کمک به کودکان می کند. منابع جدیدی به سرعت در دسترس افراد قرار گرفته‌اند تا نیازهای اولیه کودکان و خانواده هایشان را برطرف سازد: آب، وسایل آموزشی، کیت های احیا و دیگر اقلام امدادی."

"فراتر از نیازهای فوری کودکانی که خانه هایشان را از دست داده اند، به آب، برق و دارو دسترسی ندارند؛ فراتر از زخم‌های ناگوار جسمی و جراحت‌ها، زخم های عمیق روحی کودکان هستند. برای این کودکان دوره التیام روانی و اجتماعی، طولانی و سخت خواهد بود."

کودکان فلسطینی  در ساحل غربی حمایت خود را از مرد م غزه نشان می‌دهند - AFP

"تنها در آن زمان که درگیری ها پایان یابد کودکان می‌توانند سفر طولانی خود برای برگشتن به صورت ظاهر اصلی‌ترین حق کودک یعنی حق زندگی بدون خشونت فیزیکی و روانی را آغاز کنند. "

"یونیسف از همه طرف ها می‌‌خواهد که از هیچ اقدامی برای حفاظت از کودکان فروگذار نکنند."

کد خبر 73056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز