همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه گفت: شوراها نباید به تشکیلات حاکمیتی تبدیل شود و باید زمینه ساز مشارکت بیشتر طبقات مختلف مردم در امورشان باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله هاشمی شاهرودی در همایش جایگاه شوراهای اسلامی کشوری و مدیریت محلی در افق چشم‌انداز بیست ساله، نقش شوراها را در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های حاکمیت مهم ارزیابی کرد و گفت: اصل مهم در شوراها این است که امور مردم به دست مردم انجام شود.

وی گفت: ‌به طور نمونه برای اجرای سیاست‌های کلان اصل 44 قانون اساسی به زمینه ها و راهکارهای اجرایی نیاز داریم که بهترین زمینه برای آن شوراها هستند.

رییس قوه قضائیه افزود:‌ بسیاری از بسترهای سرمایه گذاری در اختیار مدیریت های محلی است و این مدیریتها توسعه اقتصادی را به عهده دارند.

آیت الله شاهرودی به اصول متعدد قانون اساسی درباره شوراها اشاره و اضافه کرد: با وجود خدمات ارزنده شوراها هنوز این ایده مهم اسلامی (شوراها) جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه‌ شوراها باید نحوه مشارکت و ورود مردم را در امورشان تسهیل کند افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی نیز باید ساز وکار مناسب و اختیارات لازم را در اختیار شوراها قرار دهند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه مشارکت احساس مسئولیت و اطمینان به همراه دارد افزود: هر چه ضریب مشارکت مردم در مدیریتهای محلی بیشتر باشد همبستگی و انسجام بیشتری برای نظام و حاکمیت ایجاد می شود.

وی به تجربه موفق ایجاد شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: در قوه قضاییه حدود هشت هزار قاضی فعال هستند در حالیکه اعضای شوراهای حل اختلاف به حدود 100 هزار نفر رسیده است.

رییس قوه قضاییه افزود : در حال حاضر 50 تا 60 درصد پرونده ها در 23 هزار شورای حل اختلاف حل و پیش بینی می شود در ده سال آینده 90 درصد پرونده ها در این شوراها رفع شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت:‌ شوراها می توانند نقش بسزایی در بهداشت قضایی جامعه داشته باشند و قوه قضاییه برای استفاده بیشتر از ظرفیتهای شوراها و مردم آماده است تا طرح ها و لوایح مناسبی در این زمینه تدوین کند.

کد خبر 73045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز