همشهری آنلاین: رئیس جمهور در پایان نشست هیئت دولت به سوالات خبرنگارارن در خصوص غزه، دیدار با شهردار تهران وضعیت بودجه و مسائل مربوط به حساب ذخیره ارزی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در حاشیه‌ جلسه‌ چهارشنبه ( 25 دی) دولت در جمع خبرنگاران با بیان اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت دولت ایران برای حل مسئله غزه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر حضور فرستادگانش در کشورهای دیگر برای رایزنی درباره مساله غزه و نتیجه‌ این سفرها گفت: غزه یک مساله‌ بسیار مهم است. ممکن است برخی از درگیری‌ها گذرا باشد، اما ماجرای فلسطین و غزه و حوادثی که اتفاق می‌افتد، حداقل 60 سال و به تعبیری 400 سال سابقه دارد.

وی افزود: شاید پیچیده‌ترین، مهم‌ترین و موثرترین مساله دوران ما مساله فلسطین است؛ آنجا همه‌ طراحی‌های قدرت‌های استکباری به هم گره خورده و در صحنه‌ حاضر است، و ما این انتظار را که با یک حرکت و یک اقدام مساله‌ فلسطین به فوریت حل شود، نداریم.

رئیس‌جمهور هم‌چنین گفت: در یک روند دنبال اصلاح این مساله هستیم؛ البته توقف حملات به غزه و رفع محاصره‌ آن، فوریت دارد که باید انجام شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هم خود من با برخی سران کشورها گفت‌وگو کردم و هم همکاران به نمایندگی به کشورهایی رفتند؛ چنان‌که وزیر امور خارجه گفت‌وگوهای مفصلی داشته است. رئیس مجلس نیز پی‌گیری‌ها و گفت‌وگوهایی داشته است.

وی افزود: ما یک سری اهداف کوتاه‌مدت را در این مذاکرات دنبال می‌کنیم، هم‌چنین یک سری اهداف بلندمدت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اهداف کوتاه مدت این است که هرچه زودتر این حملات وحشیانه و کشتار مردم متوقف، محاصره‌ مردم مظلوم غزه برطرف و حقوق اساسی آن‌ها به رسمیت شناخته شود. اهداف درازمدت نیز این است که مساله تجاوز،‌ اشغالگری،‌زورگویی، زیرپاگذاشتن مقررات بین‌المللی، کوتاهی سازمان‌ها و نهادهای مسئول در سطح بین‌الملل و دخالت‌های قدرت‌های زورگو در این سازمان‌ها را به گونه‌ای حل بکنیم؛ یعنی وضعیت مدیریت جهان، مدیریت بحران در جهان و مدیریت سازمان‌های جهانی را باید اصلاح کنیم تا مانع از ورود به چنین فجایعی شود و اگر کسی دست از پا خطا کرد، بتوان بر اساس عدالت نظم را برقرار کرد و حق ملت‌ها و مردم را به آنها برگرداند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه امروز فضا، فضای خوبی است. پاسخ‌هایی که ما دریافت می‌کنیم پاسخ‌های مثبتی است و ارتباط خوبی در دنیا شکل گرفته است. شما مشاهده می‌کنید هم دولت‌ها در حال موضع‌گیری خوبی هستند، هم به طور خاص ملت‌ها که به طور مستمر در صحنه هستند و این زشت‌کاری‌ها و بداخلاقی‌ها را طرد و نفی می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که هم در اهداف کوتاه‌مدت و هم در اهداف درازمدت به نتایج خوبی برسند.

 دکتر احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران درباره جلسه خود با شهردار تهران درباره ترافیک تهران نیز گفت: ترافیک تهران بحث مهمی است که دولت از ابتدا به حل آن اهتمام داشته. اقدامی که از دست دولت برمی‌آمد، چه در بخش تخصیص منابع و چه ارائه‌ امکانات و تجهیزات، این کارها را انجام داده است. بیش از 30 درصد امکاناتی را که برای شهرهای کل کشور در نظر گرفته‌ایم به تهران داده‌ایم، برای مترو نیز در این سه سال دولت بودجه‌ بسیار خوبی را اختصاص داده که قابل مقایسه با قبل از آن نیست. همین‌طور در تخصیص اتوبوس‌ها بودجه‌های خوبی اختصاص داده‌ایم، اما بحث ترافیک تهران یک بحث تا حدودی پیچیده است.

رئیس‌جمهور افزود: در این راستا جلسه‌ای داشتیم و آقایان چمران رئیس شورای شهر تهران و قالیباف شهردار تهران و معاون ایشان ، وزیر کشور و مدیران ترافیکی‌ ایشان حضور داشتند و از نهاد ریاست‌جمهوری نیز برخی همکاران ما از جمله وزیر صنایع و رئیس ستاد حمل و نقل کشور حضور داشتند؛ لذا بحث بسیار خوب و مفصلی صورت گرفت و کار در سه سطح تقسیم‌بندی شد.

احمدی‌نژاد افزود:‌ یک سطح طرح جامع حمل و نقل تهران بود که از گذشته‌ها طرح‌هایی تهیه و تغییراتی در آن داده شده، ولی هنوز طرحی که به تصویب یک مرجع نهایی برسد، نداریم؛ از این رو قرار شد مطالعات را بیاورند و به سرعت تصویب کنیم تا همه‌ کارهایی که در تهران انجام می‌شود بر اساس آن طرح جامع باشد.

وی ادامه داد: قرار شد دو کار کوتاه مدت نیز انجام شود که طی آن پیشنهادها و طرح‌ها را می‌آورند و یک بخش کوتاه مدت نیز مدیریت تقاضای حمل و نقل است؛ یعنی اقدامات مدیریتی که می‌توانیم انجام دهیم برای کاهش تراکم ترافیک، مانند همین زوج و فرد کردن یا محدودیت‌ها یا تغییر ساعت‌ها که این‌ها اقدامات مدیریتی است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با بیان این که باید تعداد و تقاضای سفرها را در ساعت اوج ترافیک کاهش دهیم، افزود: در بخش بعدی فوریت‌دار که افزایش ظرفیت ناوگان موجود است نیز قرار شد پیشنهادهای عملیاتی را بیاورند.

وی ادامه داد: در تهران در حال حاضر تعداد زیادی تاکسی، ون و اتوبوس، و مترو وجود دارد. هم‌چنین ظرفیت چهارراه‌ها و تقاطع‌ها، بزرگراه‌ها و چراغ‌های راهنمایی را با اعمال مدیریت می‌توانیم بالا ببریم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: مطالعات ما می‌گوید در حال حاضر تنها از 60 درصد ظرفیت موجود استفاده هستیم. اگر یک مقدار هماهنگی‌ها و همدلی‌ها بیشتر و مدیریت دقیق‌تری اعمال شود می‌توانیم آن 40 درصد ظرفیت خالی را هم پر و به کاهش ترافیک کمک کنیم.

 دکتر احمدی‌نژاد درباره متروی تهران نیز گفت: فقط دولت بیش از 500 میلیارد تومان به متروی تهران اختصاص داده است. دکتر قالیباف عنوان می‌کرد شهرداری هم امسال 600 میلیارد تومان گذاشته که نصف آن مجوزها و نصف دیگر آن پول نقد بوده که رقم‌های خوبی است.

وی افزود: دولت تمام مجوزهایی را که می‌خواستند در اختیار آنها گذاشته و به همه‌ فاینانس‌ها و مجوزهایی که نیاز داشتند اجازه داده، هم‌چنین در این دو سه سال بانکها‌ را مطلق آزاد گذاشتیم تا به شهرداری تهران هر مقدار تسهیلات می‌خواهد با ارائه توجیه لازم، بدهند. 

رئیس‌جمهور درباره دادن پول از حساب ذخیره ارزی به مترو نیز گفت:‌ حداقل 500 میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‌ها داده شده و در مورد حساب ذخیره‌ی ارزی که دیده‌ام برخی مدام تکرار و مطرح می‌کنند، باید گفت صندوق ذخیره ارزی که دست دولت نیست، ذخیره‌ ارزی قانون دارد. بخش غیردولتی وقتی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند طرحش را به یک بانک عامل می‌برد، بانک‌های عامل آن را بررسی می‌کنند و در حد بودجه‌ خود بعد از تصویب، طرح را در کمیسیون اقتصادی دولت می‌آورند، سپس هیات امنای صندوق ذخیره ارزی آن طرح را تصویب می‌کند و بعد از طریق بانک عامل وام‌شان را دریافت می‌کنند؛ در واقع ذخیره ارزی یک نوع وام طبق قانون است که باید از مسیر بانک عامل بیاید.

احمدی‌نژاد اظهارکرد: من سوال کردم و هنوز چنین درخواستی به کمیسیون اقتصادی دولت از طریق هیچ بانک عاملی نرسیده است، بهتر است بروند مسیرش را طی کنند. این گونه نیست که کمیسیون بنشیند و بگوید 100 میلیون به آن بدهید 200 تومان به دیگری بدهید، چنین چیزی اصلا وجود ندارد. این کار قانون دارد، باید مسیر قانونی آن طی شود، ما هم هیچ محدودیتی نداریم .

وی در ادامه با بیان این‌که طرح‌های ترافیکی تهران در اولویت است، اظهار کرد:‌ کارهایی نیز شهرداری انجام می‌دهد و می‌تواند کارهای بیشتری هم انجام دهد. مهم این است کارهایی که باید انجام شود، این‌ها را در دعوا و بکش‌بکش نیندازیم، بالاخره همه باید کمک کنند، مردم و همه دستگاهها باید همراهی کنند تا با راهکار و تدبیر مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم دو تا سه ساعت در ماشین‌های خود می‌نشینند و ترافیک و سختی‌های توقف را تحمل می‌کنند، بدتر از آن، مشاجرتی است که برخی راه می‌اندازند و فضا را سیاسی می‌کنند، به نظر می‌رسد این کار زشت‌تر از آن کوتاهی‌هایی است که در حال انجام است؛ بنابراین بحث سه بخش شد؛ بخش اول طرح جامع است که ما آمادگی داریم و قرار شد در اینجا خود وقت بگذارند. شنبه آینده نیز از صبح زود تا ظهر بنده وقت اختصاص داده‌ام که طرح‌هایشان را بیاورند و در همان جلسه ان‌شاءالله تصویب کنیم و راهکارهای ارتقای استفاده از وضع موجود را پیدا کنیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یک شبکه‌ اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی هم داریم که باید حداکثر استفاده از آن را بکنیم.

وی افزود: پیشنهادها را می‌آورند، همان جمعی که اسم بردم دور هم می‌نشینند و توضیحات لازم را می‌دهند و ان‌شاءالله تصمیم می‌گیریم مردم هم که همیشه همراهی کردند، شما خبرنگاران و رسانه‌ها نیز همراهی می‌کنید تا گره‌ها را یکی یکی باز کنیم و مردم راحت باشند.

 دکتر محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ جلسه‌ دولت درباره زمان ارائه لایحه‌ِ بودجه 88 به مجلس با بیان این که در حال آماده کردن لایحه بودجه هستیم، گفت: ان‌شاءالله یکشنبه آینده این لایحه در دولت نهایی می‌شود و یک هفته هم معاونت برنامه‌ریزی برای چاپ نیاز دارد، یک هفته هم که مجلس تعطیل است. سپس به محض این‌که مجلس کار خود را شروع کرد، در همان روز اول لایحه را تقدیم می‌کنیم.

احمدی‌نژاد درباره لایحه‌ هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس هم گفت: در مجلس در این باره صحبت کرده‌ایم و هماهنگی‌های لازم وجود دارد و این دو مزاحم یکدیگر نیست، با یکدیگر گفت‌وگو و تفاهم کرده‌ایم و لایحه بودجه را نیز به مجلس ارائه می‌دهیم، این گونه که به من گفته‌اند بعد از ارائه‌ لایحه‌ بودجه کار آن حداقل در دو هفته‌ تمام می‌شود و اگر نیاز به تغییراتی در آن باشد، مجلس این کار را انجام خواهد داد؛ بنابراین از این جهت هیچ مشکل و نگرانی‌ای وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آن‌چه بلاتکلیفی 250 میلیارد دلار منابع ذخایر ارزی خوانده شد، گفت:‌ 250 میلیارد دلار یا 800 میلیارد ریال، هرچه دلشان می‌خواهد می‌گویند، از دقیق‌ترین حسابداری‌ها، حسابداری ارزی کشور است که در اختیار بانک مرکزی است و هیچ احدی در کشور بدون مصوبه و قانون اجازه ندارد یک دلار از آن را جابه‌جا و در جایی هزینه کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ برخی که متاسفانه خودشان مسئول بوده و می‌دانند چنین چیزی امکان ندارد، به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی ذخیره‌ی ارزی یک کیسه‌ پول آن هم در دست دولت است که هر موقع دلش می‌خواهد دست در آن می‌کند و بر می دارد؛ در حالی که این گونه نیست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: تمام هزینه‌هایی که می‌شود با مصوبه‌ مجلس و قانون و در سطح مصوبه است که همه‌ علنی منتشر می‌شود و هیچ احدی حق ندارد نه یک دلار، نه یک سنت از آن را جابه‌جا کند، چه برسد به این‌که هزینه کند. محل هزینه‌ها همه به تصویب می‌رسد و همه آن قانون است و یا دولت لایحه می‌دهد و یا طرحی در مجلس به تصویب می‌رسد و یا قانون دائمی است که تکلیفی را معین کرده است.

وی با بیان این ‌که عددهایی که عنوان می‌کنند، غیرواقعی است، اظهار کرد: ‌آن‌چه در ذخیره‌ ارزی و کلا ذخایر ارزی داریم چیزی است که فقط در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی نیز اجازه ندارد ارقام دقیق را منتشر کند، به‌ویژه در شرایطی که دشمنان تحریم بانکی کردند و دنبال ایجاد محدودیت‌ هستند؛ حتی دنبال این هستند بدانند این منابع در کدام بانک‌ها نگهداری می‌شود تا مزاحمت ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ حتی منابع ریالی دولت نیز همین طور است. دستگاه‌های ناظر و متعددی مانند دیوان محاسبات ، ذی‌حسابی و خود سلسله‌مراتب همه وجود دارد. بانک مرکزی هم که اصلا خود یک شبکه‌ مستقل است و تا قانون نباشد یک دلار هم به خزانه منتقل نمی‌کنند، این‌ها به نظر من بیشتر حرف‌های تبلیغاتی و سیاسی است که متاسفانه برخی‌ به تبعات آن توجه ندارند.

وی ادامه داد: یک جایی شوخی کردم و گفتم که راه این را ‌که بتوانیم از ذخیره ارزی غیرقانونی استفاده کنیم بلد نیستیم، آنهایی که می‌گویند می‌توان استفاده کرد، لابد وقتی خودشان مسئول بودند از این کارها کرده‌اند. خوب است اعلام کنند تا مردم هم بدانند.

احمدی‌نژاد گفت:‌ بد است مسائل اساسی کشور را در یک سری بازی‌های بسیار سطح پایین بیاوریم. بالاخره درآمدهای دولت هر سال در بودجه‌ تصویب می‌شود، اما بحث 250 میلیارد دلار که می‌شود، این سوال پیش می‌آید که دولت اصلا از کجا این را آورده است . سال 84 که معلوم بود ذخیره‌ ارزی 32 میلیارد دلار است. سال 85 معلوم بود 36 تا 37 میلیارد دلار و سال 86 ، 36 میلیارد دلار بوده و سال آینده هم باز در حال تصویب قانون هستیم. آن چیزی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد مشخص است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وام‌هایی به مردم برای سرمایه‌گذاری داده می‌شود که به ده‌ها میلیارد دلار هم می‌رسد، اینها همه قانون دارد و همان مسیر را که گفتم باید طی شود.

وی درباره بحث منابع نفتی نیز گفت: بخش مهمی از نفت در اختیار خود وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری‌ها و نگهداری‌ها است. بخشی هم برای بدهی‌هایی یا قرض‌هایی است که طی سالهای گذشته گرفته شده و باید سال به سال پرداخت شود، رقم دقیق همه‌ این‌ها تا ریال آخر آن در قانون بودجه و خزانه و حسابداری وجود دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امیدوارم بی‌جهت در این رابطه‌ها نه وقت مردم نه وقت خودشان و نه وقت امسال بنده را نگیرند، که بخواهیم بیاییم توضیح دهیم.

رئیس قوه مجریه در ادامه درباره لایحه‌ دولت مبنی بر مجازات شرکت‌های معامله‌کننده با شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی گفت: در داخل که از گذشته، ممنوعیت و محدودیت داشتیم، آن چیزی که در دولت تصویب شد نگاه جهانی است و کلیاتش تصویب شد که بتوانیم هر شرکتی را که در محدوده‌ سرزمین اشغالی فلسطین سرمایه‌گذاری و به رژیم اشغالگر قدس کمک می‌کند، مجازات کنیم.

وی افزود: مثلا اگر قراردادهایی دارد لغو کنیم و اگر خریدهایی از آن داریم آن خریدها را قطع کنیم، هم‌چنین اگر کالایی به ایران صادر می‌کنند یا در سرمایه‌گذاری‌ها ایران مشارکت دارند، بتوانیم آن را محدود کنیم.

احمدی‌نژاد گفت:‌ من الان مسئول این که اسم جایی را بگوییم نیستم، اما وقتی قانون تصویب شد معاملات کسانی که در هر جای دنیا به نفع رژیم صهیونیستی کمک و سرمایه‌گذاری می‌کنند، با ایران دچار محدودیت می‌شود و دولت در حد قوانین و توان خود مجازات‌هایی را ضد آنها اعمال می‌کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره آنچه بالاگرفتن اختلافات دولت و مجلس در نحوه‌ پرداخت نقدی یارانه‌ها در لایحه‌هایی که دولت داده، خوانده شد، گفت: این عباراتی که شما در سوال به کار می‌برید اصلا واقعیت ندارد. بالا گرفتن اختلاف بین دولت و مجلس اصلا وجود ندارد، کجا بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد؟ حتی در مورد نحوه اجرا .

وی افزود: کشور ما آزاد است، مثلا وزیری می‌آید اظهارنظری می‌کند که این معنایش دولت نیست و یا یک نماینده محترم اظهارنظر می‌کند، این هم معنایش مجلس نیست، بلکه این آزادی در کشور ماست و اجازه دهیم این آزادی وجود داشته باشد. ما در حال جلوبردن کارهای خود در هماهنگی با مجلس هستیم و جلسات هماهنگی بسیار فراوانی داشتیم و الان هم داریم.

رئیس‌جمهور گفت:‌ الان هم در حال رایزنی هستیم، مهم این است که طرح هدفمندکردن یارانه‌ها یک طرح ملی و بسیار مهم است که باید حتما در کشور ما اجرا شود. خوشبختانه در چارچوب و کلیات و جهت‌گیری‌ها این لایحه، تفاهم و توافق کم‌نظیری برقرار است و بیشترین کار کارشناسی و بیشترین جلسات هماهنگی درمورد آن انجام شده، در حال حاضر هم تقدیم مجلس محترم است.

وی افزود: خوشبختانه مجلس نیز با تمام دقت و جدیت در حال جلو بردن کار است و ما خوشحال هستیم، دولت نیز در کنار مجلس کمک آن است، هر اندازه اطلاعات کارشناسی و بحث‌ها و نظرهای کارشناسی بخواهد، دولت این کار را خواهد کرد. وزرا نیز به مجلس می‌روند و در جلسات طولانی در مورد این لایحه بحث می‌کنند، اجازه دهیم این طرح ملی که همه‌ اساس آن را قبول دارند روال کار خود را ادامه دهد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: مخالفت‌های برخی هم سیاسی و زودگذر است، نه حتی سیاسی بلکه سیاسی در سطح بسیار پایین است؛ وگرنه این در قانون برنامه‌ سوم و برنامه‌ چهارم آمده است؛ حتی در تمام برنامه‌های اقتصادی دولت‌های قبل اساس این طرح وجود داشته، حال این دولت آمده آن را عملیاتی کند و مجلس واقعا می‌خواهد این کار را عملیاتی کند و می‌خواهد یک تصمیم بزرگ بگیرد.

وی گفت: ما همه باید شرایط را فراهم کنیم که مجلس بتواند بهترین تصمیم را برای اقتصاد کشور و ملت بگیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران با اشاره به فجایع غزه گفت: دوران قلدری و زورگویی به پایان رسیده است. کشورهای زورگو بدانند دورانی که بتوانند خواسته‌هایشان را به دیگر کشورها تحمیل کنند به پایان رسیده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم سیاستمداران باید خود را به‌روز و ادبیات و رفتارشان را اصلاح کنند و متناسب با شرایط امروز جهان رفتار کنند؛ زیرا استفاده از ادبیات متعلق به گذشته، نفعی برای کسی ندارد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت: ملت ایران هم ملتی زنده، قوی و مستحکم و مقتدر است؛ البته اقتدار آن فرهنگی و صالح است، قانون‌مدار و عدالت‌مدار است و نقش خود را در مناسبات جهانی هوشمندانه و به درستی و البته بر پایه برادری و عدالت ایفا خواهد کرد.

رئیس‌جمهور بار دیگر با تاکید بر این‌که شرایط جهانی تغییر کرده و تغییرات بزرگی نیز در راه است، گفت: به نظر من مهم‌ترین تغییر به رسمیت شناختن حقوق ملت‌ها و رعایت قانون و عدالت برای همه است و اگر افرادی می‌خواهند تغییری ایجاد کنند این تغییرات باید پایه‌ای باشد، هم‌چنین نوع نگاه آن‌ها به مسائل بین‌المللی عوض شود، بدانند دوران زورگویی و قلدری و تحمیل خواسته‌ها بر دیگر کشورها و ملت‌ها به پایان رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که « چرا به نظر وی رژیم صهیونیستی تا کنون در حمله به غزه نتوانسته به اهدافش برسد در حالی که گفته می‌شود این رژیم چهارمین ارتش قوی دنیا را در اختیار دارد» گفت: آن‌ها که می‌گویند چهارمین ارتش، یا دروغ می‌گویند یا آن سه ارتش اول ارتش نیستند، ولی این‌که چرا شکست می‌خورند، دلیل آن خیلی روشن است. همواره سلاح و آهن در برابر ایمان و اعتقاد شکست خورده است.

احمدی‌نژاد گفت: مردم غزه با ایمان می‌جنگند و از سرزمین خود دفاع می‌کنند و طبق سنت الهی، خون بر شمشیر پیروز است.

رئیس‌جمهور با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اظهارکرد: کشتار زنان و کودکان قدرت نیست بلکه اوج ذلت و بی‌فرهنگی و ضعف است.

وی گفت: صهیونیست‌ها در این قضیه اشتباه کرده و باختند و اربابان آنها نیز باختند، طراحان این سناریوی ضدبشری نیز باختند و اکنون همه می‌دانند که این رژیم باید برود و جایی در این منطقه ندارد و یک تحمیل و ظلم به کل بشریت است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این ‌که تاثیر انقلاب اسلامی بر منطقه و مقاومت ملت فلسطین چیست؟ گفت: درست است که خاستگاه انقلاب اسلامی، ایران است، ولی این انقلاب فقط متعلق و محدود به ایران نیست. این یک حرکت الهی و انسانی است و جنس آن از جنس حرکت پیامبران الهی است و پیام پیامبران الهی، پیامی جهانی و متعلق به فطرت و حقوق اساسی انسان‌هاست، انقلاب اسلامی نیز همین است، انقلاب اسلامی هیچ‌گاه در مرزهای نژاد، ملیت و جغرافیایی محدود نمی‌شود و خاستگاه آن قلب و فطرت انسان‌هاست.

وی با بیان این ‌که امروز در بین ملت‌ها با ملت ایران هیچ فاصله‌ای نیست، گفت: با فرهنگ و ادبیات ملت ایران همه احساس آشنایی و نزدیکی می‌کنند. ملت‌های مختلف می‌گویند حرف ملت ایران حرف دل ماست و ما احساس می‌کنیم حرف ملت ایران حرفی آشنا و برای ماست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: طبیعی است که این انقلاب اسلامی، تمام مناسبات جهانی را تحت تاثیر قرار داده و می‌دهد و یکی از این عرصه‌ها صحنه‌ فلسطین است.

رئیس‌جمهور گفت: صهیونیست‌ها و اربابانشان این سرزمین را اشغال کرده بودند و با فشار سیاسی و تحمیل می‌خواستند این مساله یعنی اشغال را یک مساله‌ عادی جلوه دهند، اما وقتی انقلاب اسلامی آمد یک روح، نگاه و حرکت جدید در فلسطین آمد و آن معادله‌ یکجانبه به هم خورد؛ چنان که ملت فلسطین بیدار شد و مقاومت ایمانی و آرمانی شکل گرفت و معادلات در منطقه عوض شد.

وی ادامه داد: اما اومانیسم و فرهنگ مادی غربی خود را امروز در فلسطین نشان می‌دهد، ما خلاصه‌ تمام شعارهای حقوق بشری را در فلسطین می‌بینیم؛ کشتار و جنایت علیه زنان و کودکان.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: حقیقت این است که امروز مقاومت غزه دارد از کرامت، نوع و حیثیت انسان و اصل عدالت و قانون و حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت و آزادی حقیقی دفاع می‌کند. آن‌ها به نمایندگی از تمام ملت‌ها دارند از این اصول دفاع می‌کنند و طبیعی است که تمام ملت‌ها بر جرثومه‌ صهیونیستی پیروز خواهند شد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ایران تحت فشار از حمایت‌های خود از مردم غزه دست بردارد گفت: تحت فشار کی؟ چه کسی؟ کسی می‌تواند به ایران فشار بیاورد؟

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: حماس نیازمند حمایت سیاسی است، برای این‌که جلوی جنایت‌های رژیم صهیونیستی گرفته شود.

وی هم‌چنین با اشاره به کمک‌های ملت ایران به مردم غزه اظهار کرد: کشتی ایرانی که حامل کمک‌های ملت ایران است به مرزهای غزه رسیده که البته صهیونیست‌ها مشکلاتی ایجاد کرده‌اند، ما از دولت مصر خواسته‌ایم گذرگاه رفح را باز کند تا این کمک‌ها صورت بگیرد؛ البته تعداد زیادی از کشورها این درخواست را کرده‌اند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره میزان درنظرگرفته شده قیمت نفت در بودجه 88 با توجه به کاهش مداوم قیمت آن گفت: این مسائل یعنی کاهش قیمت نفت دیده شده است و همه‌ تلاش‌ها در حال صورت گرفتن است تا کمترین رقم را بگذاریم؛ معنایش هم این است که ما همان هدف کلی یعنی کاهش وابستگی بودجه به نفت را دنبال و از شرایط ایجاد شده در بازار نفت حداکثر استفاده را می‌کنیم؛ چنان که منابع جدیدی را برای هزینه‌های دولت تعریف کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده سهم نفت از سال‌های قبل نیز به مراتب کمتر باشد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «چرا سفر هیات دولت به کرمانشاه لغو شد؟» گفت: سفر کرمانشاه به خاطر سرما و برف آن‌جا لغو شد و من اصرار کردم لغو شود تا مردم دچار زحمت در این سرما و برف نشوند. ما اصلا بنایمان نیست که برویم برای زحمت دادن به مردم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که « گفته می‌شود این سفر به خاطر نامه‌ نمایندگان کرمانشاه به تعویق افتاده است» اظهار کرد: برنامه‌های دولت روشن است و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود، بارها اتفاق افتاده که زمان سفرهای استانی به دلایلی از جمله شرایط آب و هوایی یا آماده نشدن بعضی مصوبات تغییر کرده است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که « گفته می‌شود ستاد انتخاباتی شما به ریاست آقای ثمره هاشمی مشاور ارشدتان کارش را آغاز کرده» گفت: من نشنیدم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که « فعالیت‌های انتخاباتی‌تان را از کی آغاز می‌کنید؟» نیز گفت: مگر زمان انتخابات شده است؟ ما اکنون مشغول بودجه و پروژه‌ها و سفرهای استانی هستیم.

رئیس‌جمهور در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که به وی گفت « عده‌ای فعالیت‌های انتخاباتی‌شان را آغاز کرده‌اند و حتی بحث حضور برخی اعضای دولت در انتخابات مطرح است» اظهار کرد: مگر وقت انتخابات شده است؟ اکنون بحث مسائل غزه است، به مسائل آن توجه کنید.

کد خبر 72995

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز