چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنتاگون مدعی است زندانیان سابق زندان جنجالی گوانتانامو نبرد خود را علیه آمریکا و دیگر همپیمانان این کشور از سر گرفته‌اند.

فوکوس آنلاین گزارش داد، جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت 18 تن از زندانیان سابق به شکل مستقیم در «فعالیت‌های تروریستی» شرکت دارند.

به گفته وی، در خصوص 43 تن دیگر از آنان هم اطلاعات جاسوسی حکایت از این امر دارد. بدین‌ترتیب نرخ بازگشت این افراد به گروه‌های تروریستی به 11 درصد افزایش یافته است.

این ارزیابی که مربوط به ماه دسامبر است بر مبنای اطلاعات اثرانگشت، تطبیق دی ان ای و عکس این افراد انجام شده است.

در گزارشی که ماه مارس منتشر شد،‌ نرخ بازگشت این افراد هفت درصد اعلام شده بود.

اوباما دنبال تعطیلی سریع نیست

مورل گفت به نظر می‌رسد هنوز در گوانتانامو زندانیانی هستند که می‌خواهند به آمریکا و متحدانش صدمه بزنند. برخورد با این زندانیان یکی از موضوعات سختی است که تیم باراک اوباما، رییس جمهور آینده آمریکا از هم اکنون درگیر آن است.

اوباما تعطیلی این زندان را از وظایف فوری خود دانسته است. با این حال او تصدیق کرد که امکان تعطیلی این زندان در 100 روز اول دوره ریاست جمهوری‌اش میسر نخواهد شد. این زندان که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 تاسیس شد، در حال حاضر 250 زندانی دارد. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا، حدود 110 تن از آنان هیچ گاه آزاد نخواهند شد، زیرا تهدیدی دایمی برای آمریکا محسوب می‌شوند.

اردوگاه تفنگداران دریایی آمریکا در گوانتانامو در خاک کوبا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش تاسیس و به سمبلی از روش‌های بازجویی خشونت‌آمیز تبدیل شد.

کد خبر 72986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز