اسماعیل کوثری معتقد است که با توجه به دخالت‌های سه کشور اروپایی واکنش به آنها نباید در حد یک تذکر باشد. باید ارتباطات را تنزل دهیم و وزارت خارجه ضمن شکایت سفیر این کشورها را به کاردار تنزل دهند.

محمد اسماعیل کوثری - نماینده تهران در مجلس

همشهری‌آنلاین- فتانه احدی: بروز اعتراضات و ناآرامی های اخیر در کشور موجب شد که کشورهای غربی به ویژه آمریکا و تروئیکای اروپایی، مداخله‌هایی در امور داخلی ایران انجام دهند. تکلیف آمریکا که مشخص است و ما رابطه ای با این کشور نداریم اما کشورهای اروپایی هم ضمن سوء استفاده از این رخدادها و در حقیقت تحت فرمان آمریکا سعی دارند فشارهایی به ایران وارد کنند. بر همین اساس مجلس خواستار واکنش جدی وزارت خارجه و حتی کاهش سطح روابط دیپلماتیک با انگلیس و نیز فرانسه و آلمان شد. 

اسماعیل کوثری نماینده تهران اخیرا در این باره با بیان اینکه نمایندگان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی قانونی را به تصویب رساندند که بر اساس آن روابط ایران با انگلیس باید تا سطح کاردار کاهش یابد، گفته بود که ما در مجلس ضمن اینکه پیگیری‌های لازم را برای اجرای قانون کاهش روابط با انگلیس خواهیم داشت، بحث تجدیدنظر در روابط با فرانسه و آلمان را نیز مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهیم.

این نماینده مجلس همچنین در گفت وگو با همشهری آنلاین تصریح کرد که این کشورها باید حد خود را بدانند و سعی نکنند در امور داخلی کشور ما دخالتی داشته باشند. حتی آنها نباید به رهبری و حمایت معترضان بپردازند.

مشروح گفت‌وگوی همشهری آنلاین با محمد اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در زمینه اهمیت و ضرورت برخورد جدی ایران با این کشورها و جزئیات برخورد احتمالی مجلس با آنها را بخوانید.

درباره سخنانی که اخیرا مطرح کردید مبنی بر اینکه مجلس باید پیگیر اجرای قانون کاهش روابط با انگلیس باشد و حتی درباره روابط با فرانسه و آلمان نیز باید تجدید نظر شود. توضیح دهید که ضرورت این امر چیست؟

مجلس و دولت به علت دخالت مستقیم مقامات کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه، نباید به فراخوانده شدن و دادن تذکر از سوی وزارت امور خارجه به این کشورها بسنده کنند، این اقدام در این حد کافی نیست.
بلکه باید دولت و مجلس تصمیم جدی‌تری در این‌باره بگیرند و حتی سفیر این کشورها را از سفیر به کاردار تنزل دهند. تا رفتارهای مداخله‌جویانه این کشورها تکرار نشود و در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنند، چراکه هیچ کشوری حق دخالت مستقیم در کشور دیگری را ندارد.

بنابراین با توجه به چهارچوب قوانین بین‌الملل در دیپلماسی، این کشورها باید حد خود را دانسته و سعی نکنند در امور داخلی کشور ما دخالتی داشته باشند. این کشورها به خود اجازه داده‌اند که از سفارتخانه‌های خود افرادی در بین معترضان بفرستند و آنها را در وقایع اخیر برای تخریب و آشوب رهبری و هدایت کنند.

این مسائل چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنارش گذشت و فقط در حد یک تذکر به آن بسنده کنیم. نخیر ما باید ارتباطات را تنزل دهیم، چرا که بیش از آن که آنها به ما نیاز داشته باشند ما به آنها نیاز داریم.

خباثت آنها مختص به این دوره نیست. آنها در دهه ۷۰ هم ما را در منگنه قرار داده و رفتند. اما بعد از مدت کوتاهی برای بازگشت و برقراری ارتباط التماس کردند. همان زمان مقام معظم رهبری گفتند که «آلمان آخرین کشوری باشد که اجازه حضور در کشور داشته باشد.» در واقع ما به آنها نیازی نداریم. البته نیاز ما به آنها در جهت برقرای ارتباط به شرطی است که آنها شیطنت نکنند و در امور داخلی کشور دخالتی نداشته باشند.

اگر برخی از مردم ما ناراضی هستند خود می‌دانند، چه کنند. طبق قانون آنها می‌توانند در این باره اعتراض کنند. اعتراضات مردم وارد است، مسئولان باید گوش دهند و موظف به پاسخگویی هستند و در این باره هیچ مشکلی وجود ندارد. 

اما ما اجازه نخواهیم داد مقامات کشورهای دیگر تا این اندازه گستاخی کنند که بخواهند به صورت مستقیم و علنی در امور داخلی دخالت داشته و وقایع اخیر را حمایت کنند که در نهایت اقداماتشان موجب ناامنی در کشور شود. 

البته این بار نیز مشت محکمی بر دهان آنها زده شد. اما ما می‌دانیم که خباثتشان پایانی ندارد بلکه اقداماتشان ادامه خواهد داشت بنابراین باید با آنها برخورد سخت‌تری صورت گیرد.

با توجه به اینکه همواره اروپا به دنبال بهانه‌جویی است، آیا برخورد با این کشورهای اروپایی بر مذاکرات هسته‌ای تاثیرنخواهد داشت ؟

در واقع ما به دنبال این‌گونه روابط نیستیم، اما آنها به دنبال کارشکنی هستند. آمریکا از سویی پیغام می‌دهد که مذاکرات را ادامه دهیم و از سویی نیز معترضان را حمایت می‌کند. این رفتار سالم و دیپلماتیک مشخصی نیست. مشخص است که آنها حتی به نتیجه مذاکرات نیز پایبند نیستند.

وقتی در رفتارشان پایبندی دیده نمی‌شود، مذاکرات چه فایده‌ای دارد؟ ما آمادگی مذاکره داشته و داریم اما به شرطی که آنها نیز به نتیجه مذاکرات عمل کنند.اکنون هم تا زمانی که تحریم‌ها را لغو نکنند، مذاکرات معنا ندارد. ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم بنابراین تحریم‌ها باید برداشته شود. اکنون به هر بهانه‌ای دنبال این هستند که جلوی تولید اورانیوم غنی شده را بگیرند و چهره ایران را در منطقه تخریب کنند. آنها خود جنایت های زیادی در منطقه انجام داده‌اند اما به دنبال خدشه‌دار کردن چهره ایران در منطقه هستند.

از سویی هم می‌گویند که ما نباید موشک داشته باشیم. باید به آنها گفت که شما چه کاره‌اید که برای ما تصمیم می‌گیرید. آمریکا بیش از ۵ هزار کلاهک اتمی دارد. رژیم صهیونیستی  بیش از ۲۰۰ کلاهک اتمی دارد. آن وقت چگونه می‌گویند که ما موشک نداشته باشیم. این در صورتی است رهبر معظم جمهوری اسلامی استفاده از سلاح کشتار جمعی را منع کرده است. آنها به دنبال قطع ارتباط ما با کشورهای همسایه هستند.

چرا ما با نباید اورانیوم غنی شده داشته باشیم، چرا باید سانتریفوژها را جمع کنیم؟ آنها دروغگویی بیش نیستند، در مذاکرات نیز دروغ می‌گویند و اگر واقعا به دنبال مذاکره هستند ما آمادگی کامل داریم.

هشدار و اخطار به کشورهای خاطی، آیا می‌تواند پیامی برای کشورهای دیگر داشته باشد؟

وزارت امور خارجه باید به دادگاه مربوطه از این کشورها شکایت کند و آن دادگاه اگر منصف باشد باید به این شکایت رسیدگی کند و در نهایت این کشورها به دلیل دخالت در امور داخلی کشور دیگر باید مجازات شوند. 

اما متاسفانه سازمان ملل نیز بی‌خاصیت است. سازمان ملل اگر خاصیت داشت که در دنیا آنقدر جنگ برپا نمی‌شد. بر چه اساسی عربستان را جلو انداختند تا به یمن حمله کند، چرا اوکراین را تحریک کردند تا با روسیه بجنگد؟ یا اینکه دخالتهای‌شان باعث می‌شود این همه مشکلات بین‌المللی ایجاد شود. آیا سازمان ملل واقعا در جهت صلح و آشتی گام برمی‌دارد؟  

هر ازگاهی کشور امارات دست روی جزایر سه‌گانه می‌گذارد و بیانیه‌هایی در این باره نیز صادر می‌کند. با وجود اینکه هیچ‌گاه نیز راه به جایی نداشته است. به نظر شما دلیل این اقدامات تحریک‌آمیز  از سوی امارات چیست؟

کشورهایی نظیر عربستان  و امارات به دلیل نداشتن اختیارات و وابستگی به کشورهای غربی همواره گوش به فرمان هستند. مشخص است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا از آنها چنین اقداماتی را می‌خواهند.

کشورهای عربی با توجه به اسناد و مدارک جهانی می‌دانند این جزایر متعلق به خاک ایران هستند. اما این کشورها مجبور هستند به خواسته غرب عمل کنند. هرچند هیچ‌گاه راه به جایی نمی‌برند. و می‌دانند کوچترین اقدام از سوی آنها چه واکنش بزرگی از سوی ایران در پی خواهد داشت.

کد خبر 729707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    4 3
    لطفاً مجلس به قطع کامل روابط با اروپا و اخراج سفرای آنها و انگلیس رای دهد....
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    4 1
    برخورد سخت با سلبریتیهای فضای مجازی هم خیلیییی لازمه
  • Ali IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    9 0
    باید تحریمشون کنیم! مثلا نزاریم آقازاده ها برن اون کشورها!! بفرستین برن کوبا، کره شمالی، زیمباوه و...!!!
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    3 0
    امیدوارم بچه هات اونور نباشن