دور دوم اجلاس «همکاری و شراکت بغداد» امروز سه شنبه با حضور مقامات کشورهای منطقه از جمله ایران درامان پایتخت اردن آغاز شد.

کنفرانس بغداد2

همشهری آنلاین- زهرا صالحی زاده:  عبدالله دوم، پادشاه اردن در ابتدای این کنفرانس به  عنوان میزبان سخنرانی کرد و گفت: ما باور داریم که منطقه به صلح عادلانه و ثبات نیاز دارد.

شاه اردن: ثبات عراق رکن ثبات منطقه است

پادشاه اردن هدف برگزاری نشست بغداد ۲ را تضمین امنیت و شکوفایی عراق دانست و ثبات عراق را رکن ثبات منطقه خواند.

پادشاه اردن گفت: «ما می‌دانیم که چالش‌هایی که با آن ها موجه هستیم، زیاد بوده و پیچیده‌تر می‌شود؛ ولی ایمان داریم که این کنفراس به منظور خدمت به منابع مشترک ما برگزار می‌شود تا امنیت عراق را تضمین کرده و شکوفایی و ثبات این کشور رکن اساسی منطقه است و ما امیدواریم که برای همکاری با شما جهت تعمیق شراکتمان در راستای منافع مردم خود ادامه داشته باشد.

السودانی: برای مدیریت آب با ایران و ترکیه همکاری می‌کنیم

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق هم در این نشست گفت که همه ما باید تلاش‌ها برای اقدام مشترک و همبستگی به منظور مقابله با افکار افراط گرایانه را ادامه دهیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما مصمم هستیم که با همسایگان خود، ایران و ترکیه اقدامات جدی داشته باشیم و به بهترین راه‌ها به منظور مدیریت مشترک منابع آبی فراسرزمینی دست یابیم.

او گفت: ما از کشورهای برادر و دوست می‌خواهیم که به ما در استرداد اموال دزدیده و قاچاق شده کمک کرده و افراد تحت پیگرد را که این کشورها را محل اقامت انتخاب کرده‌اند، به ما تحویل دهند.

السودانی با بیان این که مبارزه با فساد مالی و اداری را در رأس اولویت‌های دولتش قرار داده، گفت که مبارزه عملی با فسار را از بالاترین سطوح آغاز کرده است.

ماکرون: به روابط متوازن با عراق پایبندیم

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در این نشست گفت: کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بغداد برای تحکیم امنیت و ثبات در عراق و منطقه تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: به روابط متوازن با عراق پایبندیم. عراق اولین کشوری است که بی ثبات شدن اوضاع منطقه بر آن تاثیر خواهد گذاشت.

السیسی: دولت عراق دستاوردهای مهمی در مبارزه با تروریسم به دست آورده است

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در کنفرانس بغداد۲ گفت: از تلاش های ملی در عراق برای بازیابی جایگاه و نقش تاثیرگذار خود حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه "اوضاع امنیتی بغداد به طور چشمگیری بهبود یافته است" تاکید کرد: نشست بغداد فرصتی برای توسعه و هماهنگی با عراق در مقابله با چالش‌هاست.

رئیس جمهور مصر با اعلام آمادگی برای آغاز مرحله جدیدی از شراکت با عراق گفت: موفقیت عراق به مثابه موفقیت تمام منطقه قلمداد می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس بغداد - ۲ ، در راس هیاتی ، بامداد روز سه شنبه وارد امان، پایتخت اردن شده و مورد استقبال مدیران کل منطقه‌ای و تشریفات وزارت امور خارجه اردن و برخی دیگر از مقامات نظامی این کشور قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در جریان این سفر، ضمن سخنرانی در نشست رسمی بغداد - ۲ و ارائه نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت و توسعه  عراق ، با برخی از مقامات شرکت کننده در این نشست دیدار نماید.

این نشست در مرکز همایش‌های بین المللی و کنفرانس‌های ملک حسین(شاه سابق اردن) در کرانه شرقی بحرالمیت برگزار می‌شود.

طبق اعلام رسانه‌ها، دور دوم اجلاس «همکاری و شراکت بغداد» با حضور مقامات کشورهای عربی اردن، عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، مصر،عمان و بحرین و کشورهای دیگری چون ایران، فرانسه و ترکیه برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این نشست تبادل نظر در خصوص چالش‌هایی مانند امنیت غذایی، امنیت بین‌المللی و امنیت انرژی در منطقه و جهان عنوان شده است.

«حسین امیر عبداللهیان» درباره نشست اردن گفته بود: نشست بغداد ۲ می‌تواند که گامی برای خروج از بحران های کنونی باشد و ما آماده همکاری به دور از دخالت خارجی هستیم.

وزیر خارجه ایران با اشاره به نقش مهم عراق در منطقه غرب آسیا افزود: موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک عراق، ظرفیتی را برای این کشور دوست و برادر در همسایگی ما ایجاد کرده است که همکاری‌های منطقه‌ای و تلاش عراق برای توسعه و پیشرفت همکاری‌های همه‌جانبه منطقه­‌ای، امروز با استفاده از ظرفیت و موقعیت عراق در دستور کار منطقه قرار دارد. رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در قالب نشست بغداد۲ در کشور اردن هاشمی گرد هم خواهند آمد و این نشان‌دهنده آن است که عراق با گذر از بحران‌های مختلف، امروز در شرایطی قرار دارد که به جایگاه طبیعی و منطقه‌ای خود بازمی‌گردد.

دیدارهای حاشیه ای کنفرانش بغداد ۲

در حاشیه های این نشست هم دیدارهای جداگانه‌ای بین مقامات حاضر در این نشست برگزار شد.

بورل: توافق کردیم... | امیرعبداللهیان: آماده جمع بندی مذاکرات وین هستیم | محکومیت رویکرد غرب در حمایت از اغتشاشگران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در امان پایتخت اردن، نشست مشترکی با جوزپ بورل، نماینده عالی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار نمود. در این نشست، مهمترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

در این راستا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با  سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در حاشیه این نشست در امان دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین نشست سه‌جانبه‌ای با حضور نخست‌وزیر عراق و رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن با هدف بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک در امان برگزار شد.

کد خبر 729482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha