مراسم رونمایی کتاب «شهاب دین» با حضور سیدمحمود مرعشی نجفی فرزند حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی، سردار مرتضی قربانی، سیدباقر میرعبداللهی، مهدی توکلیان سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم و زهرا باقری نویسنده کتاب در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

شهاب دین

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: سیدباقر میرعبداللهی معاون «برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ابتدای جلسه رونمایی از کتاب«شهاب دین» گفت: این سعادت را داشتم که ۴۰ سال از عمرم را در قم سپری کنم. در این مدت حلاوت مراجعه به کتابخانه آیت‌الله مرعشی از خاطرم نمی‌رود و همواره سیدمحمود مرعشی فرزند ارشد آیت‌الله مرعشی نجفی یادم است که در کتابخانه همیشه سرشان شلوغ بود. گسترش مرجعیت شیعی در فعالیت‌های کتاب محور در آیت‌الله مرعشی مصداق پیدا کرد و نه تنها در جغرافیای ایران بلکه در همه جهان اسلام زبان‌زد همه دوستانی است که به کتابخانه مراجعه کردند. آیت‌الله مرعشی در فعالیت‌های فقهی و فرهنگی کم‌کاری نکردند و نهاد کتابخانه‌های عمومی بر حسب رسالت خویش که ترویج فرهنگ کتابخوانی برای عامه مردم است را برعهده دارد.

مهدی توکلیان درخصوص کتاب «شهاب دین» گفت: «شهاب دین» فصل جدیدی از زندگی عالمانه و عاشقانه فقیهی است که برخلاف اینکه یک مرجع دینی بود با احیاء و ایجاد کتابخانه در حوزه فرهنگ هم فعالیت‌های بزرگی انجام داد. «شهاب دین» با قلمی روان و داستانی برای گروه سنی جوان و نوجوان نوشته شده است و می‌تواند فاصله بین نسلی را بپوشاند و این همت نشر شهیدکاظمی است که در عرصه تولید کتاب‌های آئینی و دفاع مقدس و فرهنگ کتابخوانی فعالیت می‌کنند.

سردار مرتضی قربانی در ادامه این جلسه اظهار کرد: بنده همواره از ارادتمندان و دوست‌داران حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی هستم. ایشان یکی از بزرگترین بنیانگذاران کتابخانه‌های اسلام و مذهب شیعه است. با کاری که ایشان در زمان طاغوت به‌عنوان مبارزه و هدایت مردم شروع کردند، به‌نظر این تعداد کم از کتاب که درباره ایشان نوشته شده در حقشان کم کاری شده است.

زهرا باقری نویسنده کتاب «شهاب دین» درباره نگارش کتاب اظهار کرد: در ابتدای صحبت‌هایم باید بگویم که اگر همراهی جناب مرعشی نجفی نبود این کتاب به‌ثمر نمی‌نشست. سعی کردم یک چهره واقعی از آیت‌الله مرعشی نجفی ارائه دهم و البته نمی‌دانم تا چه حد موفق بودم.

وی تأکید کرد: من آشنایی چندانی با آیت‌الله مرعشی نجفی نداشتم. قبلاً هم ساکن قم نبودم. فقط هر وقت به قم می‌رفتم، بعد از زیارت حرم حضرت معصومه(س) به مزار ایشان هم سری می‌زدم. احساس می‌کنم بیشتر رابطه قلبی بود تا ذهنی.

باقری افزود: برای نگارش این کتاب حول و حوش یک‌سال زمان گذاشتم. درواقع یک‌سال با یک مرجع تقلید در ذهنم زندگی کردم. مهم‌ترین درسی که از این کتاب و زندگی آیت‌الله مرعشی نجفی گرفتم این بود که اگر حتی یک کار کوچک در راه خدا انجام دهی، خدا آن کار را گسترش می‌دهد. سید شهاب‌الدین بیست و چندساله در مدرسه قوام نجف با گرسنگی ۲۴ ساعته، با اجرت دو سال نماز استیجاری یک کتاب نایاب خطی اسلامی را می‌خرد. به‌نظرم به‌خاطر این کتاب و شرایطی که خریده شد، خدا گنجینه عظیمی از کتاب‌های خطی را در اختیارشان قرار داد و کارشان را این‌طوری بزرگ کرد.

حجت الاسلام سیدمحمود مرعشی نجفی درباره ویژگی‌های پدرش گفت: پدرم از معدود مراجعی بود که به غیر از علوم حوزوی به علوم دیگر نیز تسلط داشت. ایشان به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی مسلط بودند. وارد حوزه علمیه نجف شد و در سن ۲۳ سالگی اجازه اجتهاد کتبی از علمای بزرگ نجف گرفت. پدر استعداد و حافظه غریبی داشت، ایشان در سال ۴۲ قمری به قصد زیارت مشهد، قم و دیدار اقوامی که در تبریز داشتند به ایران می‌آیند تا بعد از آن به نجف برگردد. در سفرشان به قم با آیت‌الله حائری ملاقاتی پیدا کردند و ایشان به او تکلیف می‌کند که در قم بماند. چرا که می‌گفتند ما استاد کم داریم و ایشان بر حسب تکلیف ماندند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روزی پدرم از بازار نجف می‌گذشت. کتابی را دید که یک زن فروشنده در زیر چادر خود پنهان کرده است و از زن فروشنده می‌خواهد که این کتاب را به او بفروشد. در آن زمان یک دلال انگلیسی در نجف بود که کتاب‌های خطی را خریداری می‌کرد و به زن گفت هرچه را که آن سید می‌دهد؛ من ۲ برابر آن را می‌دهم. زن فروشنده به دلال گفت که آن را فروخته است و این کار را نمی‌کند. این داستان منجر به این می‌شود که روزی شرطه‌ها پدرم را به زندان می‌برند تا کتاب را تحویل بدهد البته پدرم تحویل نداد و الان در کتابخانه است. وی برای خرید کتاب ظهرها غذا نمی‌خورد و شب‌ها در کارگاه شالیکوبی، کارگری می‌کرد و حتی نمازهای استیجاری را به‌جا می‌آورد تا بتواند کتاب‌هایی را خریداری کند.

وی تصریح کرد: چندی قبل یونسکو اعلام کرد که کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی بزرگترین کتابخانه خطی شیعی در جهان است. هم‌اکنون ما با ۴۰۰ کتابخانه و مراکز فرهنگی بین‌المللی و داخلی ارتباط داریم. در این کتابخانه ۸۵ هزار عنوان نسخه خطی داریم که ۶۵ درصد آن به زبان عربی، ۳۰ درصد به زبان فارسی و درصد باقیمانده به زبان‌های دیگر است.

در پایان این مراسم از کتاب «شهاب دین» و پوستر پویش مطالعاتی این کتاب رونمایی شد.

کتاب «شهاب‌دین» در ۲۱۶ صفحه در بهار ۱۴۰۱ به قلم زهرا باقری به نگارش و توسط انتشارات شهید کاظمی به منتشر شده است

کد خبر 729448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha