همشهری آنلاین: زنگ حمایت از مردم غزه صبح روز سه‌شنبه 24 دی در مدرسه‌ متقین توسط وزیر امور خارجه کشورمان نواخته شد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران صبح با حضور در مدرسه‌ متقین واقع در منطقه‌ 12 تهران زنگ دفاع از مردم غزه و مرگ بر اسرائیل را به صدا درآورد.

در این مراسم جمعی از مدیران آموزش و پرورش نیز حضور داشتند و دانش‌آموزان نیز پلاکاردهایی با مضامین مرگ بر اسرائیل و کودکان غزه ما با شما می‌مانیم در دست داشتند.

متکی در سخنانی در این مراسم نام غزه را سمبل ایستادگی،‌ مقاومت، حق‌طلبی، ‌عدالتخواهی و مبارزه با زورگویی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه غزه را یک منطقه و باریکه‌ کوچکی از سرزمین فلسطین عنوان کرد که بسیاری از در تمام دنیا نام آن را قبل از تجاوز رژیم صهیونیستی به آن نمی‌دانستند و پس از جنگ دنیا با آن آشنا شد.

وی اضافه کرد: نام غزه سمبل ایستادگی،‌مقاومت، حق‌طلبی،‌عدالتخواهی، مبارزه با زورگویی و زوگویانی است که به زور وارد فلسطین شده و آن را اشغال کردند.

متکی با اشاره به مقاومت مردم لبنان در زمان جنگ 33 روزه خاطرنشان کرد: دیروز لبنان به نام مقاومت جهانی شد و در مرکز میراث تاریخی و سیاسی بشری قرار گرفت و امروز غزه سبز شده است . مگر در غزه چه خبر است.


وی ادامه داد: فلسطین 60 سال است که تحت فشار و ستم رژیم صهیونیستی است و مردم آن مرتب شهید و بمباران می‌شوند. وقتی که این رژیم غیرقانونی و جعلی و حکومت اجباری را انگلیسی‌ها 60 سال پیش در قلب جهان اسلام یعنی فلسطین با اعلامیه‌ صادره ایجاد کرده‌اند روز به روز سعی در تقویت این رژیم دارند؛ رژیمی که ساکنین اصلی آن را اخراج می‌کرد و طرفداران خود را در جاهای مختلف دنیا به زور به این منطقه می‌آورد.

وی اضافه کرد: قدرتمندان این رژیم را کمک،‌حمایت ، تقویت و تبلیغ کردند و گفتند که حکومتی شکست‌ناپذیر و با هیمنه و قدرتی افسانه‌ای است و هیچ کس نمی‌تواند اسرائیل را شکست دهد. هرزمان که کوچکترین مقاومتی از سوی فلسطینی‌ها و کشورهای اسلامی صورت می‌گرفت، با توپ و تانک حمله می‌کردند و کسی جرات حرکت نداشته باشد و رژیم هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.

متکی با اشاره به تجاوز دو سال پیش رژیم صهیونیستی به لبنان اظهار داشت: این هفتمین حمله‌ رژیم صهیونیستی علیه لبنان بود؛ در حمله‌های قبلی هر زمان که می‌خواست وارد لبنان می‌شد و تا خود بیروت پیش می‌رفت و کسی جرات مقابله نداشت اما این بار مردم لبنان ایستادگی کردند و گفتند که نمی‌گذاریم لبنان را اشغال کنید و هرچه تلاش کردند موفق نشدند.

وی یادآور شد: جنگ‌هایی که این رژیم در کشورهای منطقه صورت می‌داد ظرف یک هفته به پایان می‌رسید اما این رژیم این بار 33 روز لبنان را بمباران کرد ولی ارتش آن نتوانست از رودخانه‌ مرزی جلوتر بیاید و نهایتا عقب‌نشینی کرد.

وزیر امور خارجه هدف رژیم صهیونیستی از حمله به لبنان را مقابله با مقاومت لبنان و از بین بردن آن عنوان کرد که متاسفانه حامیان اسرائیل که در راس آن‌ها آمریکا به عنوان شریک آن در جنایات در طول ده‌های گذشته نیز از آن خبر داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان حمله به غزه را نیز از جمله هدف‌های از پیش طراحی شده که با هماهنگی و آگاهی آمریکا در آخرین روزهای حکومت بوش به عنوان آخرین ثمره‌های جنایات این حکومت در منطقه عنوان کرد و گفت: امروز علاوه بر آمریکا برخی کشورهای دیگر نیز از تجاوز به غزه خبر داشتند و ما از همه‌ کسان و دولت‌هایی که گمان می‌کردند که با زور و حمله‌ نظامی می‌توانند ملتی را از بین ببرند متاسفیم.

وی گفت:‌ خیال می‌کنند حماس چند نفر آدم است در حالی که حماس یک جمعیت یک و نیم میلیونی در غزه است و همه متنفر از اسرائیل و منزجر از جنایات آن هستند.

متکی با اشاره به نقض آتش‌بسی که شش ماه پیش به توافق دو طرف رسیده بود یادآور شد: این آتش‌بس یا آرام‌سازی با این هدف بود که اسرائیل به غزه حمله نکند و گذرگاه‌ها را باز نگاه دارد اما وقتی گذرگاه‌ها بسته شد توافق نقض شد و این‌بار سازمان ملل و شورای امنیت نیز که هرجا جنگ باشد باید تصمیم بگیرد 14 روز دراین خصوص صبر کرد و آمریکایی‌ها جلوی هرگونه‌ تصمیم شورای امنیت را گرفتند چون فکر می‌کردند ظرف یک یا دو هفته کار حماس تمام است. در اینجا هم برای برخی دولت‌ها در منطقه و جهان بسیار متاسفیم.

متکی ادامه داد: پس از 14 روز دیدند که این‌طور نیست که این رژیم جعلی و غیرقانونی چون اراده کرد بتواند بیاید و غزه را اشغال کند و ملتی در برابر آن مقاومت می‌کند که تا اینجا اسرائیل شکست خورده و پس از آن نیز شکست خواهد خورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه اگر ملت‌ها مقاومت کنند بر دشمنان‌شان پیروز می‌شوند و این راه تمام کسانی است که از امام حسین(ع) پیروی می‌کنند تصریح کرد: امام حسین(ع) در کربلا همه‌ کسانی که می‌خواستند مخالفت خود را با یزید اعلام کنند به صحنه آورد تا بگویند تا زمانی که بدی‌ها و زورگویی باشد همه باید بایستند.

وی در ادامه از اقدام کانادا مبنی بر دادن رای منفی به قطعنامه‌ نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی در مقر اروپایی سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: روز گذشته قطعنامه‌ای در ژنو و در دفتر اروپایی سازمان ملل علیه اسرائیل در مورد نقض حقوق بشر با اکثریت قاطع به تصویب رسید تا کمیته‌ای حقیقت‌یاب تشکیل شود و موضوع را بررسی کند اما تنها کانادا به آن رای منفی داد.

متکی این رای منفی کانادا را به معنای نادیده گرفته شدن کشته و زخمی شدن بیش از 5000 نفر در غزه که 100 نفر از آنها زن و 380 نفر از آنها کودک هستند دانست.

متکی در پایان گفت: حمایت دانش‌آموزان ایرانی از کودکان و نوجوانان غزه قوی‌ترین حمایتی است که به عمل آمده و این حمایت از طرق مقتضی به غزه منتقل خواهد شد.

وزیر امور خارجه هم‌چنین در جمع خبرنگاران چهار عنصر توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی، عقب‌نشینی از غزه، بازشدن معابر و گذرگاه‌ها و قطع موشک‌پرانی از سوی کشتی‌های جنگی رژیم صهیونیستی به غزه را از جمله‌ محورهای مورد بحث میان اتحادیه‌ اروپا و کشورهای منطقه عنوان کرد.

متکی، با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص پایان دادن به بحران غزه خاطر نشان کرد: در منطقه تحرکات سیاسی مختلفی آغاز شده است که در این راستا روز گذشته برخی وزرای خارجه‌ کشورهای غربی و نیز برخی کشورهای منطقه‌ مسائل مربوط به غزه را پیگیری کردند.

وی اضافه کرد: ‌در تماس‌ها و ارتباطاتی که بین این کشورها بوده چهار عنصر اصلی آرام ‌سازی شرایط کنونی را مورد تبادل نظر قرار دادند که در این راستا توقف عملیات نظامی توسط رژیم صهیونیستی،‌ عقب‌نشینی ارتش این رژیم از غزه، ‌باز شدن معابر و گذرگاه‌ها و نیز توقف موشک‌پرانی از سوی کشتی‌های جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفته است که می‌تواند به عنوان اولین گام در خاموش کردن آتش‌ فتنه‌ رژیم صهیونیستی و گام نهادن در مراحل بعدی باشد.

به گفته‌ وزیر امور خارجه، این چهار عنصر مورد گفت و گو است تا از کشتار بیشتر مردم جلوگیری شود.

متکی بحث دیگر در این راستا را افشای جنایات این رژیم و تشریح اهداف پشت‌پرده‌ رژیم صهیونیستی و حامیانش عنوان کرد و گفت: در این مرحله هیات‌های ویژه‌ای از سوی رئیس جمهور به کشورهای مختلف اعلام شده که وزارت خارجه این مسائل را تمهید می‌کند. بر این اساس این هیات‌ها به تعدادی از کشورها رفته و پیام را برده‌اند و مقرر شده که اعضای هیات دولت این کار را انجام دهد.

وزیر امور خارجه از آغاز دور جدید گفت‌وگوها با سازمان کنفرانس اسلامی بر سر موضوع غزه خبر داد و گفت: ‌بر این اساس قرار است هیاتی از سازمان کنفرانس اسلامی به تهران بیاید که هم‌اکنون در حال هماهنگی زمان آن هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین اتحادیه‌ عرب نیز تلاش می‌کند اجلاسی را که نتوانسته بود برگزار کند مجددا برگزار نماید.

وزیر امور خارجه همچنین در تشریح نحوه‌ کمک‌های بشردوستانه‌ ایران به غزه نیز اظهار داشت:‌ بخشی از کمک‌ها توسط هواپیما منتقل شده اما با ادامه‌ آن هنوز موافقت نکردند ضمن اینکه کشتی اعزام شده از طرف ایران در آب‌های بین مصر و غزه است و دیروز بندر سعید را ترک کرده است. این کشتی اگر بتواند تلاش می‌کند که در بندر غزه پهلو بگیرد و کمک‌ها را مستقیما به مردم غزه ارائه دهد که این مساله از دیروز در حال پیگیری است.

متکی همچنین در خصوص نامه‌ خود به وزیر خارجه‌ مصر مبنی بر فراهم شدن امکان انتقال مجروحین غزه به ایران و یا احداث بیمارستان صحرایی ایران در نزدیکی مرز مصر و غزه نیز خاطر نشان کرد: هنوز پاسخ مثبتی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو از طراحی درخواستی از کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای عربی و مسلمان که رابطه‌ دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی دارند در جهت قطع این رابطه برای حمایت از مردم فلسطین خبر داد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون کشوری مانند ونزوئلا و موریتانی سفیر اسرائیل را از کشورشان اخراج کردند که این کار شدنی است و یکی از اهرم‌های فشار است.

متکی در خصوص اقدامات انجام گرفته در وزارت خارجه در مورد غزه نیز اظهار داشت:‌ ستادی قوی در وزارت امور خارجه به ریاست قائم مقام وزیر خارجه ایجاد شده که هماهنگی با بخش‌های ذی‌ربط را مدنظر قرار داده است.

به گفته‌ متکی، همچنین یک گروه ارکستر ایرانی طراحی سمفونی غزه را از روز گذشته آغاز کرده که در مناطق مختلف کشور به اجرا در می‌آید و عواید آن به مردم غزه ارسال می‌شود.

متکی همچنین گفت: با تمام وزرای کشورهای مختلف در تماس هستیم و اگر نیاز باشد سفرهایی توسط وزیر خارجه که سهل‌الوصول‌ترین وزیر است انجام می‌گیرد و جزییات این تلاش‌ها به مراتب اعلام می‌شود.

متکی در پایان تاکید کرد: مردم ایران و تمام اقشار آن نمایش خوبی را از حمایت از غزه به جهانیان از آغاز عملیات ارائه دادند و ما از ابتدا مردم غزه و فلسطین، حماس و مقاومت فلسطین را پیروز میدان می‌دانستیم که این پیروزی محقق خواهد شد.

در این مراسم همچنین تقی‌زاده رییس موسسه‌ آموزش از راه دور به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش و بنیادی، معاون پرورشی آموزش و پرورش تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.

کد خبر 72865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز