همشهری آنلاین: مقامات تایوانی اعلام کردند سیگار کشیدن در همه مکان‌های عمومی دربسته در این کشور ممنوع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات تایوانی را روز یکشنبه 11 ژانویه (22 دی)‌ این ممنوعیت را "نقطه عطفی" در تبدیل کردن تایوان به جزیره‌ای عاری از دود سیگار اعلام کردند.

 پیش از این سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، سینماها، کتابخانه‌ها، ساختمان‌های اداری و آسانسورها ممنوع شده بود.

 بر اساس قانون جدید، سیگار کشیدن در بقیه مکان‌های عمومی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی‌نت‌ها و ایستگاه‌های مسقف حمل و نقل ممنوع می‌شود.

افرادی که در این مکان‌ها در حال سیگار کشیدن دیده شوند، با جریمه‌ای تا حداکثر 10000 دلار تایوان (300 دلار) روبرو خواهند شد.

بر اساس قانون جدید فرودگاه‌ها اتاق‌های مخصوص سیگارکشیدن‌‌شان را بسته‌اند و خطوط هوایی محلی از در اختیارگذاشتن سیگار برای خرید بوسیله سیگاری‌ها در حین پرواز منع شده‌اند.

مقامات بهداشتی تایوان تخمین می‌‌زنند که حدود نیم‌میلیون مکان عمومی مشمول این قانون خواهند شد که پس از یک دوره مهلت 18 ماهه به اجرا درآمده است. این قانون در ژوئن 2007 در مجلس قانونگذاری تایوان به تصویب رسید.

 این قانون جدید میزان "مالیات سلامت" را برای  هر 1000 سیگارت  و هر کیلوگرم توتون و سیگار برگ به 500 دلار تایوان افزایش داد تا این پول صرف برنامه بیمه بهداشتی دچار کمبود نقدینگی این جزیره شود.

 مقامات تایوانی امیدوارند که قیمت بالاتر سیگار میزان سیگار کشیدن و بیماری‌های مربوط به آن را کاهش دهد.

بر اساس آمار انستیتو ملی پژوهش های بهداشتی تایوان هر سال حدود 20000 نفر در نتیجه سیگار کشیدن یا استنشاق دود سیگار محیطی در این جزیره می‌‌میرند و تا سال 2020 شمار این قربانیان ممکن است به 67000 نفر در سال برسد.

 به گفته این انستیتو حدود پنج میلیون نفر سیگاری در تایوان وجود دارند.

کد خبر 72704

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز