رئیس محیط زیست سازمان ملل متحد پیش از آغاز نشست کاپ15 در مونترال کانادا هشدار داده است که "ما در جنگ با طبیعرئیس محیط زیست سازمان ملل متحد پیش از آغاز نشست کاپ۱۵ در مونترال کانادا هشدار داده است کت هستیم" و باید "صلح در جهان" برقرار شود و کشورها توافقی برای حفاظت از تنوع زیستی سیاره به امضا برسانند.

آخرالزمان تنوع زیستی

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از گاردین، اینگر اندرسن در این جلسه گفت:  «ما به تازگی از هشت میلیاردمین عضو نژاد بشر در این سیاره استقبال کردیم. البته این یک تولد فوق العاده برای یک نوزاد است؛ اما ما باید درک کنیم که هر چه تعداد افراد بیشتر باشد، زمین را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهیم. تا آنجا که به تنوع زیستی مربوط می‌شود، ما در جنگ با طبیعت هستیم. ما باید با طبیعت صلح کنیمزیرا که طبیعت چیزی است که همه ما را روی زمین حفظ می‌کند.»

اندرسن تأکید کرد که متن نهایی هر توافقی باید به «پنج سوار آخرالزمان تنوع زیستی» بپردازد: تغییر کاربری زمین. بهره برداری بیش از حد؛ آلودگی؛ بحران آب و هوا؛ و گسترش گونه‌های مهاجم.

انتظار می‌رود بیش از ۱۰هزار شرکت کننده در Cop۱۵ که قرار است تا ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) ادامه داشته باشد دور هم جمع شوند و وزیران خارجه کشورها در هفته دوم برای تکمیل متن توفق‌نامه حفط محیط زیست به این اجلاس اضافه شوند. پیش نویس اهداف گنجانده شده در چارچوب جهانی تنوع زیستی (GBF) شامل پیشنهادهایی برای حفاظت از ۳۰ درصد از خشکی و دریا، استفاده مجدد از میلیاردها دلار یارانه برای مقابله با گونه‌های مضر برای زمین است.

چین، که ریاست Cop۱۵ را بر عهده دارد، بزرگترین تولیدکننده کربن در جهان است؛ اگرچه کانادا، ایالات متحده و استرالیا سرانه انتشار کربن بسیار بالاتری دارند. این اولین باری است که پکن رهبری توافقنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد را بر عهده می‌گیرد و این فرصتی برای این کشور فراهم می‌کند تا اعتبار «تمدن زیست‌محیطی» خود را به جهانیان نشان دهد.

کد خبر 726219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha