یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: مسئولیت‌پذیری بیشتر در حوزه تامین امنیت مرزها، زمینه‌ساز توسعه روزافزون همکاری‌های اقتصادی خواهد شد و بستر مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مرزی را فراهم می‌آورد.

شهریار حیدری

به گزارش همشهری آنلاین، یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به سفر نخست‌وزیر جدید عراق به تهران، گفت: حضور محمد شیاع السودانی در تهران، آن‌هم در شرایط کنونی و با توجه به تحولات منطقه‌ای، از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران - بغداد شود.

شهریار حیدری افزود: با توجه به اینکه پس‌از مدتی بی‌ثباتی در عراق، تشکیل دولت جدید دراین کشور گام تازه‌ای در برقراری ثبات سیاسی - امنیتی در این کشور به‌حساب می‌آید، سفر السودانی به تهران از جنبه‌های مختلف سیاسی - اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری‌اسلامی پس‌از سقوط دولت بعث صدام در عراق، تلاش ویژه‌ای برای تقویت و گسترش روابط با این کشور در همه حوزه‌ها داشته، ادامه‌داد: راهبردهای سیاست‌خارجی ایران در قبال عراق در سال‌های اخیر همواره مبتنی بر توسعه روابط و هماهنگی‌های استراتژیک میان تهران و بغداد بوده‌است. عراق کشور مؤثری در منطقه به‌حساب می‌آید و ۲ کشور از روابط دیرینه‌ای در حوزه‌های مختلف برخوردار بوده‌اند که انجام برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای افزایش هرچه بیشتر آن، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شهریار حیدری با اشاره به اینکه سفر نخست‌وزیر جدید عراق به تهران با دور تازه‌ای از تقویت مناسبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی همراه خواهد بود، ادامه‌داد: ایران در میان همسایگان خود، بیشترین میزان مرز را (حدود ۱۶۴۵ کیلومتر) با کشور عراق دارد و وجود بازارچه‌های مرزی و فعالیت‌های اقتصادی دراین حوزه، اهمیت تقویت هماهنگی‌ها میان دوطرف را دوچندان کرده‌است.

این نماینده مجلس عنوان ‌کرد: طرح‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل ریلی و همچنین ایجاد مناطق آزاد جدید در ۳ منطقه مرزی با عراق، شامل «مهران»، «قصرشیرین» و «باشماق» میان ۲ کشور مطرح شده، نیازمند هماهنگی‌های بیشتر و اتخاذ تصمیم‌های لازم در سطوح بالای ۲ دولت است.

شهریار حیدری همچنین با اشاره به نقش‌آفرینی عراق در مذاکرات تهران - ریاض گفت: بررسی آخرین وضعیت گفت‌وگوها و انجام رایزنی‌های لازم در این زمینه از دیگر محورهای مهم این سفر است؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر با تحولات مهمی همراه بوده‌است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس همچنین با بیان اینکه موضوع‌های مرزی از دیگر محورهای مهم مورد توجه در این سفر به‌شمار می‌رود، گفت: براساس قانون اساسی و همچنین قوانین داخلی عراق، دولت مرکزی متولی اصلی تامین امنیت مرزهای این کشور است. در گذشته به‌دلیل درگیری‌ها و تنش‌های امنیتی - سیاسی در عراق، با خلأهایی در این زمینه مواجه بوده‌ایم، اما اکنون با روی‌کار آمدن دولت جدید، انتظار می‌رود بغداد گام‌های مؤثرتری در مسیر تقویت امنیت در مرزهای ۲ کشور بردارد.

شهریار حیدری اضافه‌کرد: مسئولیت‌پذیری بیشتر در حوزه تامین امنیت مرزها، زمینه‌ساز توسعه روزافزون همکاری‌های اقتصادی خواهد شد و بستر مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مرزی را فراهم می‌آورد؛ راهبردی که در گفت‌وگوی سران ۲ کشور در تهران نیز مورد توجه بوده‌است. ‌

کد خبر 724411
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha