یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: زمینه تحصیلات دانشگاهی دارندگان دیپلم از طریق آموزش از راه دور فراهم می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تقی زاده در نشست خبری افزود: بر اساس تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور، افرادی که از طریق مراکز آموزش از راه دور دیپلم گرفته‌اند با بهره‌مندی از تسهیلات ویژه می‌توانند به تحصیلات دانشگاهی ادامه دهند.

در نظام آموزش از راه دور، تحصیلات دوره راهنمایی پس از یک و نیم سال و دوره متوسطه پس از دو و نیم سال پایان می‌یابد.

وی با تبیین برنامه های موسسه آموزش از راه دور گفت: تولید محتوا و تقویت نرم افزارها از دیگر برنامه‌های این موسسه است به نحوی که دانش آموزان

غیر حضوری با ورود به اتاق گفتگو می‌توانند با دانش آموزان دیگر ارتباط برقرار کنند.

تقی زاده با اشاره به مزایای آموزش از راه دور افزود: از این طریق به بی سوادان نیز می‌توان سواد آموخت اما این امر به فرایندی شامل بومی سازی‌، حرکت تدریجی‌، اجرای آزمایشی، ساده کردن مفاهیم و ارزشیابی مهارتی بستگی دارد.

وی درآمد زایی را از دیگر برنامه‌های موسسه آموزش از راه دور اعلام کرد و گفت: این موسسه‌، ساختار حقوقی و مالی مستقلی دارد و باید به تدریج از دریافت اعتبارات دولتی فاصله بگیرد و به سمت درآمد زایی برود.

تقی زاده افزود: این کار منوط به آن است که همه تولیدات نرم افزاری از کتاب خودآموز تا خدمات نرم افزاری و برنامه‌های اینترنتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به مشتریان عرضه شود.

وی تسهیل در آیین نامه‌های موسسه آموزش از راه دور را از شروط تحقق

برنامه های موسسه دانست و گفت: بر این اساس از زمانی که مدیریت این موسسه را به عهده گرفته‌ام 7 تا 8 کمیته با حضور کارشناسان داخلی و برون سازمانی تشکیل شده است.

تقی زاده که پیشتر مسئولیت حوزه ریاست دانشگاه پیام نور را بر عهده داشت ،افزود: یکی از این گروه‌ها، کمیته علمی است که مسئولیت ترسیم نقشه راه را برای پیشبرد علمی اهداف در آموزش از راه دور بر عهده دارد.

وی از رایزنی با مسئولان سازمان صدا و سیما برای استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این سازمان در آموزش از راه دور خبر داد.

تقی زاده گفت: با توجه به پوشش شبکه آموزش سیما و توانمندی صدا و سیما در ایجاد خطوط فیبر نوری در بیشتر استان‌ها در صدد امضای تفاهم نامه با این سازمان برای استفاده مطلوب از این امکانات هستیم.

رئیس موسسه آموزش از راه دور آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تقویت مشاوره در این موسسه افزود: بر این اساس، مشاوره تلفنی، اینترنتی و حضوری در مراکز آموزشی این موسسه تقویت می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی، تحصیل بازماندگان از تحصیل را برای 11 تا 17 ساله ها از طریق آموزش از راه دور رایگان اعلام کرد.

تقی زاده گفت: البته بر اساس محاسباتی که وزیر آموزش و پرورش انجام داده، هزینه تحصیل از طریق مراکز آموزش از راه دور به اندازه‌ای است که توسعه این مراکز بسیار مقرون به صرفه است.

وی افزود: هزینه تحصیل بزرگسالان بازمانده از تحصیل از 36 هزار تا 62 هزار تومان به تناسب مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم کشور، متغیر است.

تقی زاده در پاسخ به پرسش دیگری، شمار بی سوادان 6 تا 60 ساله را بر اساس سرشماری سال 85 ، بیش از 9 میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرد و افزود: البته شمار بی سوادان 10 تا 40 ساله کشور ، حدود 3 میلیون نفر است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت ایجاد هزار مرکز آموزش الکترونیکی گفت: هدف از این کار گستراندن چتر آموزشی بر همه کشور است تا با شکستن حصار جنسیت، سن، قوم ، زمان و مکان، بتوان با عدالت آموزشی، مجوز مراکز الکترونیک را به همه افراد حائز شرایط واگذار کنیم و از ایجاد انحصار بپرهیزیم.

رئیس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: ایجاد کلاس‌های اقماری آموزشی در روستاها از دیگر برنامه‌های این موسسه است تا روستاییان و عشایر نیز بتوانند در نزدیک ترین مرکز الکترونیکی از خدمات آموزشی بهره مند شوند.


ایجاد هزار مرکز آموزش الکترونیکی

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از ایجاد هزار مرکز آموزش الکترونیکی در سراسر کشور تا پایان سال آینده خبر داد.

تقی زاده در ادامه گفت: شمار مؤسسات آموزش از راه دور کشور 1657 مرکز است که ده مرکز آن آموزش الکترونیکی است.

وی افزود: در صددیم در چند ماه باقیمانده امسال و تا پایان سال 88 ، شمار مراکز الکترونیکی را به 1010 مرکز افزایش دهیم.

تقی زاده با اشاره به نتایج سرشماری سال 85، شمار بی سوادان کشور را 9 میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرد و افزود: بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل برای ریشه کنی بی سوادی در کشور با روند کنونی آموزش از راه دور 55 سال زمان نیاز است.

تقی زاده گفت: البته گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این باره خوشبینانه است و ریشه کنی بی سوادی با روند کنونی آموزش 75 سال زمان نیاز دارد.

این مسئول افزود: اگر دستگاه‌هایی که متولی ریشه کنی بی سوادی هستند این ماموریت را به مرکز آموزش از راه دور واگذار کنند با بهره گیری از شیوه‌های نوین آموزشی می‌توان با یک دهم هزینه‌های کنونی بی سوادی در کشور را تا 10 سال آینده ریشه کن کرد.

کد خبر 72325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز