ربات‌ها هر روز نقش‌های جدیدی را در زندگی روزمره ما بر عهده می‌گیرند. منتها در عالم پزشکی و بهداشت و درمان این ربات‌ها از نوع دیگری هستند.

برخی از آنها آنقدر ریز هستند که می‌توانند وارد بدن بیمار شده و تمام علائم حیاتی او را ردگیری کنند. حالا خبر می‌رسد یک نوع ربات رادیوتراپ در راه است.

برای نخستین بار در جهان دستگاه رادیوتراپی رباتیک برای درمان سرطان از ماه فوریه 2009 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گزارش پایگاه اینترنتی بی‌بی سی، این دستگاه که سایبر نایف نامیده می‌شود با تنفس بیمار به حرکت درمی‌آید و می‌تواند تومورهای سرطانی را با دقت بسیار بالاتر از روش‌های دیگر مورد هدف قرار دهد و میزان آسیب به بافت‌های سالم را کاهش دهد.

این دستگاه در واقع نوعی شتابگر خطی فشرده است که روی بازوی رباتیک نصب شده است. سایبر نایف با استفاده از بازوی رباتیک پرتوهای چندگانه تشعشعات با دوز بالا را از زوایای مختلف انتقال می‌دهد.

حین کار این دستگاه دوربین‌های مجهز به اشعه ایکس تنفس بیمار را کنترل می‌کنند و برای به حداقل رساندن آسیب به بافت‌های سالم جهت پرتوهای رادیوتراپی را تنظیم می‌کنند.

دقت بالای این دستگاه، درمان تومورهای سرطانی را که در نقاط حساس بدن نظیر نخاع قرار دارند یا دسترسی به آنها دشوار است، تسهیل می‌کند. قرار است این دستگاه در کلینیک خصوصی هارلی استریت لندن مورد بهره برداری قرار گیرد

کد خبر 72200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز