پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنترل منطقه سبر بغداد از نیروهای خارجی گرفته شد و از این پس تامین امنیت این منطقه به عهده عراق است.

به گزارش بی‌بی‌سی، کنترل امنیت منطقه سبز بغداد با پایان یافتن زمان قیمومیت سازمان ملل در این منطقه به عراق سپرده می‌شود. قیمومیت سازمان ملل در این منطقه کمی پس از حمله نیروهای خارجی به عراق در سال 2003 وضع شده بود.

نوری المالکی نخست وزیر عراق در مراسم واگذاری امنیت منطقه سبز به عراق، این روز  را روز حاکمیت این کشور عنوان کرد.

المالکی در این مراسم که در کاخ ریاست‌جمهوری عراق برگزار می‌شد گفت: من می‌خواهم این روز را به شما و به مردم عراق تبریک بگویم، روزی که ما 17 سال برای آن صبر کردیم.

کاخ ریاست جمهوری عراق سال‌ها مقر حکومت صدام حسین دیکتاتور سابق عراق بود.

المالکی همچنین گفت: ما این حق را داریم که این روز را روز حاکمیت عراق بدانیم این روز همچنین آغاز حاکمیت عراق بر هر ذره از خاکش است.

با واگذاری امنیت منطقه سبز به عراق نیروهای عراقی مسئولیت امنیت منطقه را به عهده خواهند گرفت؛ منطقه‌ای که پارلمان عراق، سرفرماندهی نیروهای ائتلاف خارجی و سفارت‌خانه دیگر کشورها در آن قرار دارد.

از این به بعد همچنین نیروهای خارجی در این منطقه باید تحت قوانین جدید رفتار کنند.
حالا عراق این اجازه را دارد که نیروهای ارتش آمریکا را در صورتی که خلافی مرتکب شوند مجازات کند.

همچنین کنترل فرودگاه بصره از نیروهای انگلیسی به نیروهای عراق واگذار شد. در مراسم واگذاری کنترل امنیت فرودگاه بصره به عراق، استاندار بصره گفت: این روز بزرگ و مهمی است، روزی که کنترل برج مراقبت فرودگاه و کل فرودگاه از نیروهای انگلیسی به ما سپرده شد.

با واگذاری کنترل فرودگاه به نیروهای عراق، دو زندانی عراقی که در توسط نیروهای انگلیسی بازداشت شده بودند هم به نیروهای عراقی تحویل داده شدند. این دو به اتهام شرکت در قتل دو سرباز ارتش انگلیس در عراق بازداشت شده بودند.

کد خبر 72064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز