همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه اول ژانویه بدون اتخاذ هرگونه تصمیم‌گیری درباره‌ نوار غزه و یا اختصاص جلسه‌ای ویژه به موضوع غزه که وزیران خارجه عرب خواستار آن بودند، به نشست خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، لیبی پیش‌نویس قطعنامه‌ تصویب شده در نشست اتحادیه‌ عرب را که در آن آتش‌بس فوری در غزه درخواست شده بود، به شورای امنیت ارائه داده بود.

در این پیش‌نویس تمامی حملات نظامی و استفاده‌ بیش از حد و نامناسب از زور توسط اسراییل علیه فلسطینیان به عنوان یک قدرت اشغالگر به شدت محکوم شده بود. هم‌چنین آتش‌بس فوری و تعهد دو طرف به این آتش‌بس درخواست شده و از رژیم صهیونیستی خواسته شده بود به تمامی تعهداتش بر اساس قوانین انسان دوستانه‌ بین‌المللی به خصوص بر اساس معاهده‌ ژنو در حفاظت از جان غیرنظامیان در هنگام جنگ پایدار بماند.

انتظار می‌رفت 15 عضو شورای امنیت در نشستی علنی درباره‌ این پیش‌نویس به بحث و تبادل نظر بپردازند. اما از آنجا که این قطعنامه هیچ ذکری از حملات موشکی حماس علیه مناطق صهیونیست نشین نکرده بود، آمریکا آن را وتو کرد.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: در آغاز این نشست که با حضور مصر، انگلیس، آمریکا و سازمان ملل برگزار شد، اعلام شد که این پیش‌نویس بسیار جانبدارانه است.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل گفت: این قطعنامه که از سوی لیبی به شورای امنیت ارائه شد، متعادل نبوده بنابراین پیش‌نویس کنونی قابل قبول برای آمریکا نیست.

واشنگتن، متعهد اصلی اسراییل تاکنون هر گونه قطعنامه‌ پیشنهادی به شورای امنیت که در آن از اسراییل انتقاد شده را وتو کرده است.

جان ساورز، نماینده‌ انگلیس در سازمان ملل گفت: ما این متن را به دقت بررسی کردیم در هر قطعنامه باید مسوولیت‌های طرفین ذکر شود، اما در این پیش‌نویس هیچ اشاره‌ای به حملات موشکی از سوی حماس علیه اسراییل نشده است.

عبدالمحمود عبدالحلیم محمد، سفیر سودان در سازمان ملل و یحیی محمصانی، نماینده‌ اتحادیه‌ عرب اعلام داشتند که شورا به احتمال زیاد طی روزهای آینده نشستی در سطح وزیران خارجه برگزار کند که حداقل 8 وزیر خارجه عرب در آن شرکت می‌کنند.

کد خبر 72050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز