بیل برنز، رئیس سازمان سیا روز دوشنبه در آنکارا، پایتخت ترکیه با همتای روسی‌اش دیدار کرد، اما آمریکا می‌گوید در هیچ گفتگوی سری درباره صلح با مسکو بدون حضور مقامات اوکراینی شرکت نمی‌کند.

Burns

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این دیدار برنز در پایتخت ترکیه با سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی SVR روسیه به دنبال گمانه‌زنی در این باره که برخی از چهره‌های ارشد آمریکا خواهان وارد شدن اوکراین به مذاکرات با کرملین برای پایان داددن به جنگ هستند، مطرح می‌شود.

مقامات آمریکایی گفند هف اصلی این دیدار فرستادن «پیامی درباره پیامدهای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بوسیله روسیه» و بحث درباره آمریکاییان بود که در روسیه در بازداشت هستند.

آنها تاکید کردند که برنز «هیچ گونه مذاکراتی را انجام نداده است»  و «درباره مصالحه برای پایان دادن جنگ اوکراین بحث نکرده است.»

قبلا  روزنامه روسی کومرسانت گزارش کرده بود که ملاقاتی میان مقامات آمریکایی و روسی در آنکارا انجام شده است و درباره حضور ناریشکین در آن خبر داده بود. این روزنامه نوشته بود که هدف از این مذاکره را نمی‌داند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت گزارش‌ها در این باره را نه می‌تواند تایید و نه می‌تواند رد کند؛ اما بعد مقامات آمریکایی تایید کردند که برنز که معمولا بوسیله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکرات پشت‌پرده به کار گرفته می‌شود، در این دیدار حضور پیدا می‌کند.

هیچ دیدار علنی تاییدشده‌ای میان رهبران آمریکا و روسیه از هنگام شروع جنگ در اوکراین رخ نداده است، گرچه برخی از تماس‌های تلفنی مستقیم انجام شده است. آخرین دیدار رو در روی مقامات دو کشور هنگمی رخ داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ۲۱ ژانویه در ژنو پایتخت سوئیس با سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد.

هفته گذشته این گمانه‌زنی‌ها مطرح شد که برخی از مشاوران ارشد کاخ سفید مایل هستند که جنگ در اوکراین پایان ابد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت به اعتقاد اوکراین توانسته است ارتش روسیه را متوقف کند و «امکانی برای برخی از راه‌حل‌های دیپلماتیک به‌وجود آمده است.»

در عین حال، آمریکا موافقت کرده است ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین بفرستد و به این ترتیب مجموع این کمک‌ها از ژانویه ۲۰۲۱ به  ۱۸/۹ میلیارد دلار می‌رسد و بایدن نیز در اجلاس گروه ۲۰ یا G20 تاکید کرد که هیچ مذاکرات سری در جریان نیست.

کد خبر 720209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha