چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

آذر قائم مقامی: «آموزش برای رفتار بهتر» را باید از جمله کتاب‌هایی دانست که در مرز میان آثار دانشگاهی و کتاب‌های روان‌شناسی پرمخاطب قرار می‌گیرند

 کتاب‌هایی که از یک سو برای دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی مفیدند و از سوی دیگر می‌توانند دارای جنبه‌های آموزشی بسیاری برای خانواده‌ها باشند.

در زیرعنوان کتاب، برای توضیح بیشتر آنچه قرار است به خواننده ارائه شود آمده است: «شیوه‌های آموزش کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده اجتماعی». این توضیح نشان می‌دهد آنچه در این کتاب آمده است، تلاشی است برای کمک به مربیان و احتمالا معلمان، در مواجهه با کودکان و نوجوانانی که رفتارهای خارج از هنجار جامعه نشان می‌دهند.

این کودکان اگرچه همواره بزهکار نیستند، اما همیشه بر اثر ناملایمات زندگی (عموما خانوادگی)، شخصیتی شکننده و آسیب‌دیده دارند. بنابراین به نسبت کودکان و نوجوانان دیگر، حساس‌ترند و برقراری ارتباط با آنها دشوارتر است. به این ترتیب آموزش به آنها، کاری بسیار ظریف‌تر و گاه تا حد غیرممکن، دشوار است.

اما آنچه کتاب مهشید شریف را در جایگاهی قابل اعتناتر از نمونه‌های مشابه قرار می‌دهد، ابتدا تجربه عملی او در کار با این کودکان است و دوم، بهره‌گیری از زبان و شیوه‌ای برای نگارش که همان طور که گفته شد، در فاصله آثار دانشگاهی و پرمخاطب قرار می‌گیرد.
کتاب، اگرچه براساس نظریات و یافته‌های علمی و عملی نوشته شده است، اما شریف با استفاده از نثری آسان و روان، تلاش کرده است از مغلق‌گویی و به کارگیری اصطلاحات تخصصی پرهیز کرده، خانواده‌ها را نیز در دایره مخاطبان خود قرار دهد.

خود او در این باره می‌نویسد: «با توجه به این نکته که محتوای کتاب حاضر کاملا تخصصی نیست، خودم را برای نامگذاری کودکان و نوجوانان نیازمند کمک و حمایت، آزاد گذاشته‌ام. در این کتاب از آنها با نام‌های مختلفی یاد می‌شود تا وجه کلی و عام بودن این بحث تا حدودی نمایان شود.» 

مهشید شریف که در رشته آموزش و یادگیری عمومی تحصیل کرده است، در فاصله سال‌های 2000 تا 2005 میلادی، در یک مؤسسه دولتی در پایتخت سوئد با نوجوانان و جوانان 14 تا 20 ساله آسیب‌دیده بزهکار کار کرده است و در ایران نیز پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را درباره کودکان کار و نحوه یادگیری حرفه‌هایی که در آن اشتغال دارند نوشته است.

حاصل این مطالعات و تجربیات عملی، کتابی است که خود درباره‌اش می‌نویسد: «با وجود کمبودهای اساسی این نوشته که خوانندگان محترم می‌توانند به آن اشاره کنند، من بر این باورم که ارائه این مطالب می‌تواند سرآغاز مباحث و گفت‌وگوهای تازه‌ای شود.»

با این دیدگاه، هدف نویسنده بیش از هر چیز طرح مباحث عمومی و پیشنهاد بینش کلی در این زمینه است؛ «هدفم از طرح این مباحث، ارائه مطالبی عمومی و بینشی کلی در این زمینه است و به جنبه‌های تخصصی ارتباط با این گروه‌های خاص، که حوزه فعالیت افراد متخصص در زمینه مسائل کودکان و نوجوانان است، نخواهم پرداخت. در عین حال هدف این است که با نشان دادن توانایی‌های اینگونه افراد، بتوان کمک‌ها و حمایت‌هایی اساسی را جلب و از گسترش نابسامانی و آسیب‌پذیری آنان تا حد امکان جلوگیری کرد.» «آموزش برای رفتار بهتر» را نشر دانژه در  2200 نسخه به بهای 4800 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 71973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز