چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بحران اقتصادی جهانی نه تنها بر اقتصاد و بازار کار در سراسر دنیا تاثیر گذاشته، بلکه فوتبال و جام جهانی ۲۰۱۰ را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است. فوتبال باشگاهی آلمان (بوندسلیگا) هم با وجود تضمین مالی، از این مهم مستثنی نیست.

نزدیک به ۱۸ ماه به آغاز پیکارهای فوتبال جام جهانی ۲۰۱۰ در کشور آفریقای جنوبی باقی مانده است و نگرانی مسئولین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی پیرامون وضعیت نامطلوب اقتصادی دنیا و میزان اثر آن بر روی مسابقات رو به افزایش است. با توجه به تورم قیمت‌ها در آفریقای جنوبی، دولت این کشور باید بودجه خود را به مبلغ ۹ میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار افزایش دهد و ۱۳۶ میلیون دلار روی هزینه‌های تضمین شده بگذارد تا ساخت ورزشگاه‌ها از نظر مالی تامین شود.

در حالی که مقامات آفریقای جنوبی امیدوارند که حداقل ۳۵۰ هزار توریست فوتبال به این کشور سفر کنند و طی یک ماه چرخ صنعت گردشگری این کشور را به گردش وا دارند، احتمال می‌رود که بسیاری از هواداران به علت شرایط کنونی اقتصادی در اروپا و آمریکا توانایی مالی سفر به این کشور را نداشته باشند و از تماشای نزدیک بازی‌ها صرف نظر کنند.

سپ بلاتر، رییس فیفا با اشاره به ذخایر مالی فیفا اظهار داشته است که فدراسیون جهانی فوتبال محتاطانه به آینده خوشبین است. اکثر درآمد فیفا از برگزاری مسابقات جام جهانی حاصل می‌شود  ودر حال حاضر برای برگزاری مسابقات ۲۰۱۰ و نیز ۲۰۱۴ اندوخته‌ای به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار موجود است و حاشیه امنیتی مناسبی را پوشش می‌دهد.

بحران مالی جهانی و بوندسلیگا

به گزارش دویچه وله، فوتبال بوندسلیگای آلمان نسبت به سایر لیگ‌ها با خیال راحت‌تری به بحران مالی جهان نگاه می‌کند. منابع درآمد باشگاه‌ها ساختار چند گانه‌ای دارند و از حق پخش تلویزیونی، شبکه حامیان مالی، تماشاگران در استادیوم و به ویژه امتیاز و حق فروش اجناس مربوط به باشگاه مانند لوازم پوشاک و غیره تشکیل شده‌اند. این فاکتورها موجب کاهش خطرات مالی و وابستگی مالی یکطرفه شده‌اند.

 بنا برنتایج  تحقیقات شرکت تحقیقاتی «اشپورت مارکت»، بخش مالی، ۱۴ درصد اسپانسرهای بوندسلیگا را تشکیل می‌دهند و باشگاه‌های بوندسلیگا در کل به بانک‌ها وابسته نیستند. درآمد باشگاه‌های دسته اولی از اسپانسرها در فصل گذشته حدود ۳۷۰ میلیون یورو بوده که ۵۰ میلیون آن از بخش مالی به دست آمده است. حتی در صورتی که ۵۰ درصد حامیان هم از بخش مالی بروند، باز هم مشکل کمرشکنی پیش نخواهد آمد.
مجموع درآمد باشگاه‌های بوندسلیگای ۱ و بوندسلیگای ۲ از فروش حق پخش تلویزیونی، سالانه ۴۳۰ میلیون یورو است.

این رقم بزرگترین سهم را در مجموع درآمد باشگاه‌ها به خود اختصاص داده است. با توجه به تمدید قرارداد سازمان لیگ فوتبال آلمان با شبکه‌های تلویزیونی که به تازگی صورت گرفت، این منبع درآمد تا حداقل سال ۲۰۱۲ تضمین شده است.

کد خبر 71962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز