همشهری آنلاین : یک تیم‌ باستانشناسى که در استان بامیان افغانستان حفارى مى‌کند، مجسمه بودایى به طول نوزد‌ه متر پیدا کرده‌است.

به گزارش دویچه وله، هفت سال پیش، نیروهاى طالبان مشهورترین مجسمه‌هاى بودا در منطقه بامیان افغانستان را منفجر کردند. مجسمه‌هایى تراشیده شده در دل‌صخره‌ها، که بخشى از میراث فرهنگى تاریخ چند هزارساله این منطقه بود.

اکنون، یک تیم باستان‌شناسى در همین منطقه، مجسمه ‌دیگرى پیدا کرده است. این تیم که متشکل از باستان‌شناسان افغانى و فرانسوى است، سالهاست در این منطقه حفارى مى‌کند. انورخان یکى‌از اعضاى تیم حفارى به خبرنگاران گفته است: "پیدا کردن این مجسمه نوزد‌ه‌مترى کاملأ تصادفى بود."

تیم باستان‌شناسى در اصل دنبال نشان دیگرى بوده است. نشانى از یک بوداى سیصد مترى که یک راهب چینى در قرن هفتم میلادى نمایى از آن را طراحى کرده است.

باستان‌شناسان بیش از سى سال است که در جستجوى این بوداى سیصدمترى، در استان بامیان افغانستان حفارى مى‌کنند.

با روى کار آمدن طالبان فعالیت باستان‌شناسان در این منطقه ممنوع شد. اما در سال ۲۰۰۱ میلادى بلافاصله پس از سقوط طالبان، تیم‌هاى باستان‌شناسى به این منطقه بازگشتند.

عبدل حامد جلالى مسئول فعالیت‌باستان‌شناسان این استان، مى‌گوید: "کارگران ابتدا تکه‌هایى از پاى مجسمه را پیدا کردند. اما معلوم نبود که چه پیدا کردیم." با ادامه حفارى نشانه‌هاى بعدى: انگشت شست، انگشت نشانه، کف دست، بخشى از بازو و پیکر مجسمه کوچکى که در بسترى سنگى آرمیده بود، از دل خاک بیرون مى‌آیند.

انورخان یکى از باستان‌شناسان تیم مى‌گوید:" براى همه ما، لحظه‌اى که نخستین نشانه‌را پیدا کردیم، لحظه بى‌نظیرى بود. سال‌ها جستجو و حفارى ما بى‌نتیجه نبود."

با انفجار بخشى از صخره‌اى که این مجسمه بودا از هزاروپانصد سال پیش در دل آن آرمیده ، تیم باستا‌ن‌شناسى پیکر مجسمه را پیدا مى‌کنند. طول مجسمه روى‌هم نوزده‌ متر است.

تیم ‌باستان‌شناسى تصمیم دارد مجسمه را دوباره درون خاک پنهان کند. جایى امن، براى سر کردن زمستان سرد و سخت افغانستان و دور از دستبرد دزدان.

تابستان سال آینده باستا‌ن‌شناسان به بامیان بازمى‌گردند تا مجسمه را کامل حفارى کنند و از نو دنبال بوداى سیصدمترى بگردند. درست همان‌جایى که نیروهاى طالبان دو مجسمه‌مشهور بودا: سال‌سال و شاه‌ماما را منفجر کردند.

آن زمان با وجود اعتراض جامعه بین‌المللى، طالبان یک ماه تمام وقت صرف نابودى دو مجسمه پنجاه‌وپنج و سى‌وهشت مترى کردند که در دل صخره‌ها تراش‌کارى شده بودند. اکنون، تیم‌دیگرى از باستان‌شناسان افغانى، آلمانى و ژاپنى در فکر بازسازى مجسمه‌هاى منفجر شده است.

خانم حبیبه سورابى، فرماندار استان بامیان که ساکنان آن اقلیت شیعه‌‌اى هستند که از دست  طالبان جان سالم به در برده‌اند، مى‌گوید:"مردم بامیان آرزو مى‌کنند این مجسمه‌ها ‌بازسازى شوند. مجسمه‌هاى بودا‌ با جذب جهانگردان، منطقه را رونق مى‌دهند. هر چند که دولت مرکزى مخالف است و این موضوع جاى خجالت دارد."

کد خبر 71961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز