جمعه ۱۲ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات ارشد 48 از 53 کشور قاره آفریقا برای گسترش روابط اقتصادی این قاره با چین در پکن گرد آمده‌اند. اجلاس از امروز جمعه سوم نوامبر (12 آبان) آغاز شده است.

به گزارش بی بی سی مقامات چینی اجلاس همکاری‌های چین - آفریقا FOCAC را که سه روز به طول می انجامد، واقعه‌ای تاریخی خوانده اند.

انتظار می رود در جریان اجلاس پکن بیش از دو هزار قرارداد بارزرگانی در زمینه های مختلف مورد گفتگوی نمایندگان شرکت کننده قرار گیرد.

The third ministerial meeting of the China-Africa Cooperation Forum

وو یی، معاون نخست وزیر چین، در سخنانی در نشست افتتاحیه این اجلاس گفت که کشور وی از "روابط گرم و دوستانه با آفریقا" احساس غرور می کند و حمایت دولت چین از همکاری های اقتصادی دو طرف را اعلام داشت.

اجلاس پکن در حالی برگزار می شود که رشد اقتصادی چین و نیاز این کشور به واردات مواد خام باعث افزایش سریع مبادلات تجاری با آفریقا شده است.

در سال 2005، حجم این مبادلات به بیش از 45 میلیارد دلار رسید که نشان می دهد تجارت بین دو طرف در خلال ده سال اخیر بیش از ده برابر افزایش یافته است و در صورت ادامه رشد اقتصادی چین، انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

کشورهای آفریقایی همچنین بازاری رو به رشد را برای کالاهای صادراتی چین، که معمولا با بهایی کمتر از اجناس غربی عرضه می شود، ایجاد کرده است.

انتظار می رود که اجلاس پکن در پایان کار خود بیانیه ای حاوی تاکید بر گسترش روابط در زمینه های مختلف تجاری، اقتصادی و فرهنگی صادر کند.

کد خبر 7172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز