گروه محیط‌زیست- سپیده سمائی: «بررسی نقشه‌های پیشیابی نشان می‌دهد از روز شنبه تا دوشنبه پایداری نسبی هوا موجب می‌شود چگالی آلاینده‌های هوا در شهر‌های صنعتی و پر‌جمعیت به‌ویژه در کلا‌نشهر تهران بالا باشد.»

محمد عنایت کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این خبر، میزان آلودگی در صبح‌‌ها را بیش از دیگر زمان‌ها ارزیابی می‌کند و به شهروندان توصیه می‌کند از تردد غیر‌ضروری در سطح شهر‌های پر‌ترافیک و صنعتی در این مدت خودداری کنند.

به گفته این کارشناس هواشناسی، انتظار می‌رود سامانه بارش‌زایی که از غرب کشور وارد می‌شود، از روز سه‌شنبه موجب کاهش آلودگی هوا در تهران شود و احتمال بارندگی از سه‌شنبه شب یا چهار‌شنبه برای تهران وجود دارد.

گفته‌های عنایت درحالی است که بارش‌های هفته گذشته موجب کاهش آلودگی هوای پایتخت ایران نشد. «بر‌خلاف تصور عامه بارندگی‌های تهران تاثیری در کاهش آلودگی‌ها نداشته و هوای تهران همچنان در شرایط هشدار باقی مانده است.»

چشمگیر نبودن میزان بارندگی و موقت بودن بارش، دلیلی است که عنایت برای این ماجرا عنوان می‌کند: در هفته گذشته تجمع آلودگی در هوای تهران زیاد بود و کم بودن میزان بارش موجب شد تا پس از پایان بارش مجددا شرایط پایداری هوا ایجاد شود و در نهایت هوای شهر همچنان در شرایط ناسالم باقی بماند.

وزارت بهداشت شاکی می‌شود

«وزارت بهداشت براساس قانون موظف است که موضوع آلودگی هوا را رصد کند و مخاطرات را شناسایی و درباره آنها فرهنگ‌سازی‌ کند و جایی که احساس کند که این مخاطرات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط مورد توجه قرار نمی‌گیرد به‌عنوان ضابط قوه قضائیه متخلفان را به
قوه قضائیه معرفی کند.»

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت در حاشیه شصتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، از آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه رصد به روز و حتی به ساعت شاخص‌های آلودگی هوا خبر داد.

اما علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد میزان آلودگی هوا، وزارت بهداشت در این زمینه دیگر چه فعالیتی دارد؟ کارشناس مسئول برنامه‌های کشوری آلودگی هوای وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال همشهری می‌گوید: ما وظیفه‌ای برای کنترل و کاهش آلودگی هوا نداریم و تنها اطلاع‌رسانی به مردم در مورد شرایط اضطراری و همچنین آمادگی برای پذیرش بیماران در این شرایط بر عهده ماست، اما به‌عنوان مدعی‌العموم از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهیم تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا در فصول سرد سال آلودگی هوا از حد مجاز فرا‌تر نرود.

مهندس شیدا ملک‌افضلی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور می‌گوید: زمانی که آلودگی هوا بیش از حد مجاز می‌شود، ماموریت‌های اورژانس برای حملات قلبی- عروقی و همچنین بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد؛

به‌طوری‌که 22آذر امسال در مقایسه با همین تاریخ در سال قبل ماموریت‌های قلبی- عروقی 75درصد و ماموریت‌های تنفسی حدود 54 درصد افزایش داشته است.

« شهروندان باید به توصیه‌های بهداشتی و عدم‌تردد در مناطقی که وضعیت هوای نا‌‌سالمی دارند توجه داشته باشند تا ریسک خطر‌پذیری کاهش یابد.»

ملک‌افضلی با بیان این مطلب، به طرح تحقیقی که در وزارت بهداشت در دست تهیه است اشاره می‌کند: برای تعیین ارتباط میان میزان مرگ و میر و همچنین ابتلا به بیماری‌های گوناگون با میزان آلاینده‌های هوا تحقیق جامعی در وزارت بهداشت انجام شده که در مراحل انتهایی است و نتایج آن در اواخر دی‌ماه و به مناسبت روز هوای پاک ارائه‌ می‌شود.

به گفته کارشناس مسئول برنامه‌های کشوری آلودگی هوای وزارت بهداشت، انتظار می‌رود ارائه نتایج این تحقیق زنگ خطری باشد برای دستگاه‌های اجرایی متولی کنترل آلودگی هوا تا کاهش این آلودگی را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار دهند.

دستگاه‌هایی که مشاور شهردار در امور محیط‌زیست هستند، درباره‌شان می‌گوید: شهرداری تهران در این زمینه هرگونه همکاری را می‌کند و پیشنهادهای لازم را نیز داده است ولی به‌نظر می‌رسد که باز هم سایر اعضا در این موضوع منفعلانه عمل می‌کنند.

تغییر ساعت کاری از جمله پیشنهادهای شهرداری برای مقابله با آلودگی هواست که دیروز و در جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا ارائه شده است: شهرداری پیشنهاد داد تا کارخانجات 6:30 صبح، مراکز دانشگاهی و مدارس 8:30 صبح، ادارات و سازمان‌های دولتی7:30 صبح و کسبه و بازار ساعت 9:30  الی 10 صبح کار خود را آغاز کنند که با توجه به کوتاه بودن روز در این فصل توزیع سفر به این شکل مناسب است و مقرر شد تا استانداری این موضوع را بررسی کند.

تعطیلی مدارس به‌صورت منطقه‌ای و براساس شرایط اضطرار و بحران از دیگر پیشنهادهای شهرداری در این جلسه بود.

کد خبر 71678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز