همشهری آنلاین: موضوع احتمال پذیرش زندانیان گوانتانامو موجب دو پارگی اتحادیه اروپا شده است.

روزنامه دی ولت گزارش داد، در حالی که هلند قاطعانه پذیرش این زندانیان را پس از زمانی که قرار است این زندان آمریکا در کوبا تعطیل شود، رد کرده است، کشورهایی مانند آلمان و پرتغال سیگنال‌های مثبتی فرستاده‌اند.

بر اساس نوشته واشنگتن پست، کمتر از 10 کشور به دولت آینده آمریکا به باراک اوباما اعلام آمادگی کرده‌اند که به نشانه حسن نیت در قبال رییس جدید کاخ سفید، تعدادی از 250 زندانی گوانتانامو را بپذیرند.

رییس فرانسوی شورای اتحادیه اروپا از اعضای این اتحادیه درخواست کرده موضعی مشترک اتخاذ کنند. هلند به عنوان اولین کشور اتحادیه اروپا تاکنون موضعی روشن اتخاذ کرد است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه این کشور گفت: ما هیچ زندانی گوانتانامو را نخواهیم پذیرفت. به گفته وی، اگر یک زندانی محکوم نشود یا امکان استرداد آن به وطنش وجود نداشته باشد، این مساله «کشوری است که او را بازداشت و زندانی کرده است، یعنی آمریکا.»

دولت آلمان قول داده بود در صورتی که جدول زمانی قطعی برای تعطیلی گوانتانامو ارایه شود، این موضوع را در سطح اتحادیه اروپا به بحث بگذارد. وزارت امور خارجه آلمان هم مشغول بررسی مسایل حقوقی و سیاسی چنین اقدامی است.

کد خبر 71670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز