شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

اصغر صفری فرد: جمع آوری و مقایسه اطلاعات در مورد سطح سلامتی و وضعیت بیماری‌ها در سرتاسر جهان یک راه برای بیان مشکلات حوزه بهداشت و درمان، مشخص کردن نقاط ضعف و قوت و نیز کمک برای تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌های کاری است.

مطلب زیر، نتیجه یک تحقیق درباره سطح سلامتی جهانی است که از راه ارزیابی وضعیت بیماری‌ها و آمار  ابتلا به بیماری‌ها و علل مرگ‌و‌میر در سرتاسر جهان به دست آمده  است. حقایق مندرج در این مطالعه با بررسی بیش از 130 بیماری و حادثه که در سطح جهانی رخ می‌دهد به‌دست آمده است.

جمع آوری و مقایسه اطلاعات در مورد سطح سلامتی و وضعیت بیماری‌ها در سرتاسر جهان یک راه برای بیان مشکلات حوزه بهداشت و درمان، مشخص کردن نقاط ضعف و قوت و نیز کمک برای تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌های کاری است. مطلب زیر، نتیجه یک تحقیق درباره سطح سلامتی جهانی است که از راه ارزیابی وضعیت بیماری‌ها و آمار  ابتلا به بیماری‌ها و علل مرگ‌و‌میر در سرتاسر جهان به دست آمده  است. حقایق مندرج در این مطالعه با بررسی بیش از 130 بیماری و حادثه که در سطح جهانی رخ می‌دهد به‌دست آمده است.

حقیقت اول:

هر سال، در حدود 10 میلیون کودک زیر پنج سال جان خود را از دست می‌دهند. تقریبا تمام این کودکان درصورت دسترسی به ساده‌ترین اقدامات درمانی می‌توانند زنده بمانند.
سازمان جهانی بهداشت در تلاش است با همکاری دولت‌ها در سرتاسر جهان، درمان‌های مؤثر و مناسب را که برای ارتقای سطح سلامتی و کاهش مرگ کودکان حیاتی است، در اختیار همگان قرار دهد.

حقیقت دوم:

 بیماری‌های قلبی عروقی مهم‌ترین عامل مرگ در جهان است. بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌هایی هستند که قلب و رگ‌های خونی را در بر گرفته و سبب حمله‌های قلبی و سکته می‌شوند. حداقل 80 درصد مرگ‌و‌میر‌های قابل پیشگیری، از بیماری‌های قلبی عروقی سرچشمه می‌گیرند. و از راه تغذیه سالم، انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم و دوری از توتون و فرآورده‌های آن، می‌توان از سکته پیشگیری کرد.

حقیقت سوم:

بیماری ایدز مهم‌ترین عامل مرگ در آفریقا است. با وجود پیشرفت‌های اساسی در پیشگیری و درمان بیماری ایدز، آمار مرگ و میر ناشی از آن هنوز بالاست.

عدم‌دسترسی به خدمات درمانی مناسب، ادامه حیات را محدود می‌کند. مهم‌ترین دلیل پایین بودن خدمات بهداشتی درمانی مناسب، کمبود سیستم‌های بهداشتی و مراکز درمانی و نیز نبود منابع انسانی واجد تحصیلات پزشکی و رشته‌های وابسته به حد کافی است.

حقیقت چهارم:

 بالارفتن سن جامعه، موارد سرطان و سکته‌های قلبی را افزایش داده است. افزایش سهم افراد مسن در جمعیت جهانی، با افزایش بیماری‌های مزمن مرتبط با بالا رفتن سن، به ویژه در کشورهای در حال توسعه همراه شده است. مسئولان بهداشتی درمانی تمام کشورها باید برای فائق آمدن بر مشکلات ناشی از بالا رفتن سن، خود را آماده کنند.

حقیقت پنجم:

 سرطان ریه شایع‌ترین عامل مرگ ناشی از ابتلا به سرطان است. مصرف دخانیات، عامل
منحصر به فرد قابل پیشگیری برای ایجاد سرطان در جهان است. در کشورهای در حال توسعه، مصرف سیگار و سایر فرآورده‌های توتون، عامل بیش از 80درصد تمام موارد سرطان ریه است.

حقیقت ششم:

 عوارض حاملگی، عامل 15درصد مرگ زنان در سنین باروری در سطح جهانی است. بیش از نیم میلیون زن به‌علت عوارض قابل پیشگیری حاملگی یا حین زایمان از دنیا می‌روند. سازمان جهانی بهداشت، کشورها را برای دستیابی به خدمات درمانی مناسب برای سلامتی زنان، قبل از زایمان، حین وضع حمل و بعد از به دنیا آمدن فرزند، یاری می‌رساند.

حقیقت هفتم:

اختلالات روانی مانند افسردگی، جزو  بیست عامل ایجاد‌کننده ناتوانی در سطح جهانی است. افسردگی حدود 120 میلیون نفر را در سرتاسر جهان تحت‌تأثیر قرار داده و این آمار مرتب در حال افزایش است. متأسفانه کمتر از 25درصد مبتلایان، به اقدامات و مراکز درمانی مناسب دسترسی دارند.

حقیقت هشتم:

از دست دادن قدرت شنوایی، مشکلات بینایی و اختلالات مغزی مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده معلولیت هستند. این مشکلات- مانند از دست دادن شنوایی و آب مروارید- می‌توانند زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار داده، اما به آسانی قابل پیشگیری هستند. آمار در کشورهای با درآمد کم و ثروتمند متغیر است اما همگی مبتلایان در سرتاسر جهان برای ادامه زندگی به کمک نیاز دارند.

حقیقت نهم:

حوادث رانندگی از نهمین عامل مرگ در سال 2004 به پنجمین عامل در سال 2030 ارتقا‌ خواهد یافت. بیش از 3500 نفر روزانه به‌دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر نیز مجروح شده یا برای تمام عمر معلول می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت در تلاش است آگاهی رسانی در مورد این عامل مرگ و میر قابل پیشگیری را افزایش دهد. مهم‌ترین این اقدامات شامل تشویق به استفاده از کلاه‌ایمنی، بستن کمربند ایمنی، عدم‌رانندگی در سرعت‌های بالا و عدم‌مصرف الکل است.

حقیقت دهم:

سوء تغذیه عامل اصلی مرگ حداقل 30 درصد همه کودکان زیر پنج سال است. تقریبا 20میلیون کودک در سطح جهان دچار سوء تغذیه شدید هستند. تغذیه ناکافی از شیر مادر، عدم‌دسترسی به غذای مناسب و کمبود دستیابی به غذاهای مفید و مقوی جزء عوامل ایجاد‌کننده سوء تغذیه هستند. همچنین بیماری‌های شایع در کودکان، توانایی بدن را برای خوردن یا جذب مواد ضروری از غذا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 71654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز