بر اساس اعلام وزارت امور خارجه پاکستان، آمریکا مسن‌ترین زندانی زندان بدنام «گوانتانامو» را آزاد کرده و به پاکستان فرستاده است.

زندان گوانتاناموی آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه اعلام کرد، «سیف الله پاراچا» ۷۵ ساله، مسن‌ترین زندانی زندان بدنام ارتش آمریکا در خلیج گوانتاناموی کوبا آزاد شده و به پاکستان بازگشته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان نوشته شد: «سیف الله پاراچا، تبعه پاکستانی، که در زندان خلیج گوانتانامو در بازداشت بود، روز شنبه، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲، آزاد شده و وارد پاکستان شد. وزارت خارجه پاکستان یک فرآیند گسترده بین سازمانی را برای تسهیل استرداد پاراچا تکمیل کرد. ما خوشحال هستیم یک شهروند پاکستانی بازداشت شده در خارج، سرانجام مجددا به خانواده‌اش ملحق شد.»

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پاراچای ۷۵ ساله مسن‌ترین زندانی زندان گوانتانامو بود که به ظن داشتن روابط با «القاعده» در این زندان نگهداری می‌شد اما هرگز در طول مدت بازداشتش در این زندان به جرمی متهم نشد. مقامات آمریکا در ماه مه ۲۰۲۱ با آزادی او بعد از زندانی بودن او برای بیش از ۱۷ سال در این زندان موافقت کردند.

سیف الله پاراچا مسن ترین زندانی گوانتانامو
سیف الله پاراچا مسن ترین زندانی گوانتانامو

پاراچا در ژوئیه ۲۰۰۳ در یک عملیات «دفتر تحقیقات فدرال آمریکا» (اف.بی.آی) در تایلند دستگیر شد.

پاراچا که در آمریکا تحصیل کرده، از سوی مقامات آمریکایی متهم به داشتن ارتباط با برخی از ارشدترین چهره‌های گروه القاعده از جمله «اسامه بن لادن»، رهبر اسبق القاعده و «خالد شیخ محمد»، کسی که از او به عنوان مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر یاد شده، شد. او بعد از دستگیر شدن ۱۴ ماه را در زندان ارتش آمریکا در پایگاه «بگرام» در افغانستان در بازداشت بود و پس از آن به زندان گوانتانامو منتقل شد.

مقام های آمریکایی معتقد بودند پاراچا یک «تسهیل‌گر» القاعده است که به دو تن از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر در یک تراکنش مالی کمک کرد. با این وجود پاراچا هر گونه دست داشتنش در تروریسم را رد و تاکید کرده، نمی‌دانسته کسانی که به آنها کمک کرده اعضای القاعده بوده‌اند. «عزیر پاراچا»، پسر او هم قبل از دستگیر شدن پدرش، به اتهام کمک به ورود مظنونان به تروریسم به آمریکا با مدارک شناسایی تقلبی دستگیر شده بود.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار بوده تا زندانیان بدون اتهام را از این زندان آزاد کرده و محاکمه‌های مربوط به آنهایی که متهم به ارتباط مستقیم با القاعده شده‌اند را اجرا کند.

دولت بایدن سال گذشته میلادی با آزادی پاراچا به همراه آزادی «عبدالربانی» ۵۵ ساله، یک تبعه پاکستانی دیگر، و «عثمان عبدالرحیم عثمان» ۴۱ ساله، یک تبعه یمنی، از زندان گوانتانامو موافقت کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه خود اسمی از عبدالربانی نیاورد.

همچنان ۳۵ زندانی از جمله خالد شیخ محمد در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شوند. وکیل پاراچا به شبکه خبری «بی.بی.سی» گفت، انتظار دارد در ماه‌های آینده تعداد زندانی‌های بیشتری از گوانتانامو آزاد شوند.

اواخر شهریور ماه روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد دولت جو بایدن در تلاش است که بی‌سروصدا، روند تعطیلی زندان گوانتانامو را اجرا کند. این روزنامه نوشت، با اینکه تعطیلی این زندان یکی از وعده‌های انتخاباتی بایدن بود، کاخ سفید به‌شکلی مخفیانه این روند را دنبال کرده است تا جنجال سیاسی پیرامون آن ایجاد نشود.در گزارش وال استریت ژورنال عنوان شئ، دولت آمریکا به تعطیلی این بازداشتگاه نزدیک‌تر شده است و تلاش برای انتقال بازداشتی‌ها به دیگر زندان‌های آمریکایی ادامه دارد.

این زندان مخوف در سال ۲۰۰۲ در پایگاه دریایی آمریکا در کوبا احداث شد تا تروریست‌ها در آن نگه‌داری شوند اما اندکی بعد، تصاویر منتشر شده از آن رفتار وحشیانه با بازداشت‌شدگان را نشان دادند که اغلب بدون اتهام مشخص یا برگزاری دادگاه سال‌ها در آنجا به طرز فجیعی نگه‌داری می‌شدند.

کد خبر 716050
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha