هیات واگذاری درتازه ترین نشست خود در مورد واگذاری مدیریت ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال تصمیم گرفت و اعلام کرد:۳ بلوک ۱۷ درصدی سهام این دو باشگاه باید به دست بخش خصوصی سپرده شود.

پرسپوليس - استقلال

به گزارش همشهری آنلاین، طبق تصمیم هیات واگذاری همچنین بخشی از سهام به هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان این باشگاه واگذار می شود و آنها می توانند صاحب حداقل یک کرسی در هیات مدیره سرخابی ها شوند.

طلسم واگذاری سهام سرخابی ها سال گذشته بالاخره شکسته شد و ۱۰ درصد از سهام هر یک از این دو باشگاه در فرابورس به صورت خرد پذیره نویسی شد.درجریان این پذیره نویسی بیش از ۲۰۰ هزار نفر سهام این ۲ باشگاه را خریداری کردند تا سرخابی‌ها بعد از ۲ دهه انتظار رسما وارد بازار سرمایه شوند.

حالا و پس از واگذاری بخشی از سهام این دو باشگاه به صورت خرد، نوبت به فروش سهام این دو باشگاه به خریداران بزرگ به صورت بلوکی رسیده است تا چرخه خصوصی سازی در این دو باشگاه تکمیل شود. در واقع مرحله اصلی خصوصی سازی در سهام این دو باشگاه فروش سهام این دو باشگاه به سهامداران بزرگ است که می توانند درچرخه مدیریت و اعمال تصمیم های سرنوشت ساز در این دو باشگاه نقش داشته باشند.

اهمیت واگذاری سهام این دو باشگاه در قالب بلوک های بزرگ در این است که سهامداران بزرگ می توانند با خرید این بلوک ها نحوه مدیریت و چرخه سود آوری باشگاه را اصلاح کنند.

واگذاری مدیریت

طبق مصوبه هیات واگذاری دولت باید ۵۱ درصد از سهام خود در هر یک از باشگاه های پرسپولیس و استقلال را در قالب ۳ بلوک ۱۷ درصدی به متقاضیان واگذار کند تا مشکلات مدیریت ۲ باشگاه حل و در عین حال امکان حضور آنها در بازی های آسیایی فراهم شود.

در حال حاضر هر بلوک ۱۷ درصدی سهام پرسپولیس حداقل ۴۸۰ و هر بلوک سهام استقلال حد اقل ۴۷۰ میلیارد تومان بر روی تابلوی فرابورس قیمت دارد و به معنای آن است که احتمالا فقط شرکت های حقوقی بزرگ می توانند برای خرید این میزان سهام وارد رقابت بایکدیگر شوند و زمین رقابت برای افراد حقیقی ثروتمند چندان فراهم نیست.

ضمن این‌که باید توجه کرد طبق قواعد خصوصی سازی قیمت سهام شرکت ها در جریان واگذاری بلوکی، بیش از قیمتی است که در تابلوی بورس نمایش داده می شود. طبق آیین‌نامه اجرایی قیمت‌گذاری بنگاه‌ها حداقل قیمت پایه در مورد سهام دارای بازار فعال که به شکل بلوکی از طریق بورس عرضه می‌شود، قیمت تابلوی بورس در زمان معامله است اما هیأت واگذاری می تواند به استناد گزارش سازمان خصوصی سازی مبلغی را به قیمت پایه اضافه کند و بدین ترتیب قیمت جدید پایه را مشخص کند بنابر این با توجه به سوابق گذشته در واگذاری بلوکی شرکت ها، انتظار می رود رقم تعیین شده برای واگذاری سهام سرخابی ها بیش از این میزان باشد و خریداران احتمالا باید ارقام بیشتری را برای خرید بلوک های ۱۷ درصدی سهام این دو باشگاه پرداخت کنند.

خریداران بزرگ چه کسانی هستند؟

هنوز از خریداران احتمالی بلوک های مدیریتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، اطلاعات کاملی در دست نیست اما  اخبار دریافتی همشهری نشان می‌دهد سازمان خصوصی سازی قبلا با ۲ شرکت همراه اول و ایرانسل برای خرید سهام این دو باشگاه وارد مذاکره شده بود اما این دو شرکت برای خرید سهام این دو باشگاه ابراز تمایل نکرده اند.

از قرار معلوم هدف اصلی سهامداران عمده ایرانسل این است که همچنان در حوزه عملیات بخش ارتباطات سرمایه گذاری کنند و شرکت همراه اول نیز به دلیل برخی ملاحظات برای خرید سهام یکی از ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال ابراز تمایل نکرده است.

در چنین شرایطی برخی شنیده‌های تایید نشده حاکی است بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای خرید سهام این دو باشگاه از طریق برخی زیر مجموعه های خود اعلام آمادگی کرده اند. حتی مذاکراتی نیز برای واگذاری سهام سرخابی ها به یکی از زیر مجموعه‌های این دو بنگاه اقتصادی انجام شده است.

واگذاری به هواداران، بازیکنان و پیشکسوتان

هیات واگذاری همچنین در سلسله تصمیم های خود تصویب کرده باید بخشی از سهام به هواداران، پیشکسوتان ، بازیکنان، مدیران و کارکنان و افراد متخصص و کارآمد واگذار شود.طبق این مصوبه باید بخشی از سهام پرسپولیس و استقلال به هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان در قالب شرکت تعاونی و یا انتقال مستقیم سهام واگذار شود این میزان سهام باید به قدری باشد که این افراد بتوانند حداقل یک کرسی هیات مدیره این باشگاه را تصاحب کنند.

این مصوبه اما مشخص نکرده سقف کرسی‌هایی که می تواند در اختیار هواداران، پیشکسوتان و بازیکنان قرار بگیرد چقدر است؟ هیات واگذاری همچنین اعلام کرد باید تا سقف ۵ درصد از سهام نیز به صورت تدریجی به مدیران و کارکنان و باشگاه  و تا سقف ۵ درصد نیز به سایر مدیران با تجربه و متخصص و کارآمد واگذار شود.

واگذاری به سهامداران بورس

طبق نظر هیات واگذاری درکنار سایر واگذاری‌ها باید بخش دیگری از سهام نیز به سهامداران بورس واگذار شود. سال گذشته ۱۰ درصد از سهام هر۲ باشگاه در فرابورس به عموم سهامداران واگذار شده بود.

طبق مصوبه جدید، سازمان خصوصی سازی از این امکان برخوردار است که ۱۰ درصد دیگر از سهام را نیز به صورت خرد و تدریجی در فرا بورس عرضه کند این کار با هدف مدیریت بازار سهام این ۲ شرکت انجام خواهدشد. محاسبات نشان می‌دهد در صورت اجرای مصوبات هیات واگذاری سهم دولت در باشگاه های پرسپولیس و استقلال به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

پایان قیمت گذاری سهام تا ۳ هفته دیگر

همزمان با تصمیم سرنوشت‌ساز هیات واگذاری برای فروش بلوک‌های مدیریتی سهام سرخابی‌ها روز گذشته مدیر عامل باشگاه پرسپولیس از پایان قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه حداکثر تا ۳ هفته آینده خبر داد.

رضا درویش، در این باره گفت: برنامه‌ریزی‌های سازمان خصوصی‌سازی حاکی از آن است که ظرف حداکثر ۲ تا ۳ هفته آینده، ارزش‌گذاری بلوک مدیریتی ۲ باشگاه انجام می‌شود.

به گفته او خریدارانی که اهلیت آنان تایید شود می‌توانند در خرید بلوکی سهام دو باشگاه شرکت کنند.

علی فتح‌الله‌زاده، مدیر باشگاه استقلال نیز با تاکید بر تاریخی بودن واگذاری ۵۱ درصد از سهام سرخابی‌ها به بخش غیردولتی، گفت:  واگذاری بیش از ۵۰‌درصدی سهام سرخابی‌ها به بخش غیردولتی آغاز مسیر شکوفایی هر دو باشگاه است.

کد خبر 714441
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha