سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

وزیر امور خارجه آمریکا که تا کمتر از یک ماه دیگر ساختمان وزارت خارجه را ترک خواهد کرد، اعتراف کرد که تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران که به ابتکار آمریکا اعمال شدند، دیرزمانی است که شکست خورده‌اند.

کاندولیزا رایس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه البته تلاش کرد با طرح این ادعا که فشارهای مالی و اقتصادی بر ایران ادامه پیدا خواهد کرد، تلخی این اعتراف را برای خود کم کند.وی مدعی شد که ایرانیان در حال پرداختن هزینه اعمال این تحریم‌ها هستند و کاهش قیمت نفت نیز این هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

رایس در این گفت‌وگو همچنین تلاش‌های بوش در مقابله با القاعده و همچنین دستیابی به شرایط دلخواه خود در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطینیان را شکست‌خورده توصیف کرد.
در همین حال، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از مشاوران سیاست‌خارجی حزب دمکرات آمریکا مدعی شد که احتمالا ریچارد هالبروک، دیپلمات باسابقه که آخرین سمت وی در فاصله سال 1999 تا 2001 نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بوده است، از جانب هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آتی این کشور به‌عنوان فرستاده ویژه برای گشودن باب مذاکره با مقام‌های ایرانی راهی این کشور خواهد شد، هرچند هنوز هیچ تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نشده است.پس از انتخاب باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده، بسیاری از صاحب‌نظران آمریکایی بر لزوم گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط آمریکا با ایران تأکید کرده‌اند.

اعمال فشار بر بانک آمریکایی

خبر دیگر اینکه 8 نفر از اعضای کنگره آمریکا خواستار توضیح بانک واردات- صادرات این کشور به‌دلیل ارائه وام به شرکت‌های طرف قرارداد با ایران شده‌اند.

به گزارش مهر، این بانک یک نهاد مستقل است که با ارائه وام و اعتبار به شرکت‌هایی که سایر نهادها از ارائه اعتبار به آنها خودداری می‌کنند، عملا موجبات توسعه‌ بخش تجارت آمریکا را فراهم می‌کند و در تسهیل صادرات بنزین به ایران هم فعالیت کرده است.

درخواست کنگره در حالی ارائه شده است که این بانک به تازگی به سؤالات سنای آمریکا در این باره پاسخ داده، اما کنگره مدعی است که پاسخ‌های ارائه شده کافی نیست.

فرانسه و تکرار ادعاها

از سوی دیگر، فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام تأکید کرده است که موضع فرانسه در قبال موضوع هسته‌ای ایران غیرقابل تغییر است.

وی که در حاشیه سفر رسمی به مصر با این روزنامه گفت‌وگو می‌کرد و فارس از آن خبر داد، ادعاهای همیشگی غرب در مورد ایران را تکرار کرد و مدعی شد: فرانسه همچنان بر مخالفت خود با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید می‌کند.

در همین حال، هانس گرت پوترینگ، رئیس پارلمان اروپا پس از دیدار با مقام‌های بحرینی بر راهکار گفت‌وگو با ایران تأکید کرده و استفاده از زور در قبال تهران را بی‌فایده خوانده است.

کد خبر 71404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز