دوشنبه ۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلژیک پس از شکست دولت ایو لوترم، سرگرم یافتن نخست‌وزیری جدید است.

شبکه خبری او ار اف گزارش داد که بحران سیاسی سنگین، این کشور را به زانو در آورده است. شاه آلبرت دوم در روزهای پایانی هفته مسیحی مشخص نکرد که آیا استعفای لوترم را پذیرفته است یا خیر. در همین حال، مخالفان خواستار برگزاری انتخاباتی جدید شده‌اند.

سخنگوی دولت بلژیک روز گذشته تایید کرد که لوترم نامزد تصدی سمت خود نیست. لوترم متهم است در رسوایی فروش بانک فورتیس تلاش کرده بر دستگاه قضایی بلژیک اعمال نفوذ کند. این در حالی است که او تاکنون این اتهامات را رد کرده است.

مذاکرات خصوصی پادشاه
آلبرت دوم در طول تعطیلات در اقامتگاه خود در بروکسل مذاکراتی خصوصی را با سیاستمداران سابق این کشور انجام داد. شاه بلژیک همچنین با روسای پارلمان و سنای این کشور ملاقات داشت. جزییات این دیدارها فاش نشده است.

ماریانه تیسن، رییس فلامی دمکرات مسیحی‌های بلژیک نقش محوری در حل بحران دارد. ناظران گفتند او باید اشاره کند که کدام شخصیت از حزبش می‌تواند جانشین لوترم شود. با این حال در بازسازی عمده دولت باید اجتناب شود تا کارکرد دولت در اوضاع سخت ناشی از بحران مالی حفظ شود.

دولت در بحران دایم
لوترم 48 ساله جمعه شب پس از آنکه رسوایی بانک بزرگ فورتیس به اوج خود رسید، استعفای کل دولت را تسلیم کرد. در بحران فورتیس، دولت بلژیک نقشی کلیدی داشته است. بزرگ‌ترین بانک بلژیک به خاطر بحران مالی با تلاطم‌های شدیدی مواجه و بخشی از آن به دولت واگذار شد.

وان رموپوی (Van Rompuy) که 61 سال سن دارد، جانشین احتمالی لوترم در نظر گرفته می‌شود. در همین حال، رسانه‌ها احتمال نخست‌وزیری ژان لوک دهیانی (Jean-Luc Dehaene) یا گای فرهوشتات (Guy Verhofstadt) سلف لوترم را هم داده‌اند. کریس پیترز (Kris Peeters)، نخست‌وزیر منطقه قدرتمند فلاندر هم گفته تمایلی برای نخست‌وزیری ندارد.

سال گذشته لوترم دو بار از سمت خود استعفا داد. اواسط ماه ژوئیه 2008 هم این سیاستمدار به خاطر مناقشه بر سر اصلاحات دولتی قصد استعفا داشت. اما شاه بلژیک سه روز زمان خواست و سپس با انحلال دولت مخالفت کرد.

کد خبر 71274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز