وجود پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهرها می‌تواند کاهش چشمگیر ترافیک خودرویی را در پی داشته باشد، با این حال طراحی آن‌ها به ویژه مسیرهایی که بر فراز آب‌ها یا ارتفاع زیاد از زمین احداث می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

پل وب در ملبورن

به گزارش همشهری آنلاین، امروزه بسیاری از مردم به تردد پاک روی آورده‌اند تا از این طریق به سلامت جسم و روان خود کمک کنند، ضمن این‌که هزینه بالای حمل‌ونقل از طریق خودروهای شخصی از یک‌سو و تلف شدن وقت بر اثر ترافیک خودرویی از سوی دیگر، آن‌ها را از عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه موتوری دلسرد می‌کند. مدیران شهری نیز در تلاش هستند از طریق ترویج تردد سبز و ارائه نوآوری‌هایی برای تشویق مردم به اتخاذ آن، انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده را در شهرها به طور قابل توجهی کاهش دهند و تنفس هوای پاک را برای شهرنشینان به ارمغان بیاورند.

گسترش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری یکی از بهترین رویکردهایی است که طی یک دهه اخیر و به‌ویژه پس از انتشار بیماری کووید -۱۹ مردم سراسر دنیا را به اتخاذ تردد سبز سوق داده است. در این میان، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری مرتفع از محبوبیت بسیاری میان شهرنشینان برخوردار شده است، ضمن این‌که چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیزی نیز برای مناطق به وجود آورده است. در ادامه به معرفی پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری هوایی با بهترین طراحی در سراسر جهان پرداخته می‌شود.

پل گیت‌شید در بریتانیا

پل میلنیوم گیت شید به طول ۱۲۶ متر و پهنای هشت متر یکی از اعجاب‌انگیزترین پل‌های هوایی جهان به شمار می‌رود که برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران طراحی شده است. این پل از دو سازه قوس مانند تشکیل شده است که با هم ظاهری شبیه یک چشم به وجود می‌آورد و جالب این‌که امکان تغییر شکل آن‌ها وجود دارد.

تصاویر شگفت‌انگیزترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان | پلی شبیه ویرگول که مثل تاب در نوسان است

در واقع، پل میلنیوم گیت‌شید کاملاً متحرک است که این ویژگی قابلیت بالا رفتن قوس‌ها را هنگام نزدیک شدن کشتی‌ها فراهم می‌آورد و در نتیجه از برخورد کشتی‌ها با معابر جلوگیری می‌شود.پل گیت‌شید بر فراز رودخانه تاین واقع شده است و بالا رفتن قوس‌های آن به وسیله موتورهای الکتریکی تعبیه شده در پایه ممکن می‌شود.

پل Scale Lane در انگلستان

پل Scale Line در کینگستن هال بریتانیا، ظاهری شبیه به یک آپاستروف (ویرگول رو به بالا) دارد و بر فراز رودخانه هال قرار گرفته است. این پل مانند یک تاب در نوسان است که عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نیز می‌توانند تحرک آن را حین عبور و مرور احساس کنند.

تصاویر شگفت‌انگیزترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان | پلی شبیه ویرگول که مثل تاب در نوسان است

فلز سیاه به کار برده شده برای ساخت این پل، نمایی بسیار زیبا و هنری به آن بخشیده است که به عنوان یک هشدار جهت آگاه‌سازی کاربران هنگام حرکات خود به این سو و آن‌سو نیز عمل می‌کند. حرکت پل به طور خودکار زمانی آغاز می‌شود که کشتی‌های در حال تردد به آن نزدیک می‌شوند و در نتیجه، امکان برخورد پل و کشتی‌ها به صفر می‌رسد.

پل صلح در کانادا

کلگری، بزرگ‌ترین شهر استان آلبرتا در کانادا، میزبان پل بسیار زیبایی است که یک منطقه مسکونی را به مرکز شهر پیوند می‌دهد. این پل بر فراز رودخانه بو قرار گرفته است و فضایی نسبتاً بسته دارد که این ویژگی، امنیت کاربران را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

تصاویر شگفت‌انگیزترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان | پلی شبیه ویرگول که مثل تاب در نوسان است

پل کلگری از سه مسیر جدا از هم تشکیل شده است که دوچرخه‌سواران در مسیر وسط و عابران پیاده در دو طرف آن به عبور و مرور می‌پردازند. معماران سازنده پل صلح کلگری، آن را به پیروی از پرچم کانادا، قرمز و سفید رنگ‌آمیزی کرده‌اند و به آن، هویتی نمادین بخشیده‌اند.

پل پروانه در کپنهاگ

پل پروانه کپنهاگ، پایتخت دانمارک، از سه دهانه خطی تشکیل شده است که سواحل مختلف آبراهه Christianshavns را به هم پیوند می‌دهد. از این مسیرهای فولادی، دو مورد قابلیت گسترش مستقل یا همزمان با یکدیگر را دارد که در پی آن، پل از نمای بالا کاملاً شکل یک پروانه را به خود می‌گیرد.

تصاویر شگفت‌انگیزترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان | پلی شبیه ویرگول که مثل تاب در نوسان است

پل ملک‌وگ در هلند

پورمرند هلند، یکی از زیباترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان را در خود جا داده که از دو مسیر جدا از یکدیگر برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تشکیل شده است. هنگامی که کشتی‌ها به پل نزدیک می‌شود، محل تردد عابران پیاده به شکل یک مسیر خمیده بر فراز پل زیرین خود قرار می‌گیرد که این وضعیت، قابلیت عبور بدون خطر کشتی‌ها را فراهم می‌آورد.

تصاویر شگفت‌انگیزترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان | پلی شبیه ویرگول که مثل تاب در نوسان است

پل وب در ملبورن

معماران شرکت دنتون کورکر مارشال در ملبورن استرالیا با رابرت اوون، از هنرمندان مشهور کشور به طراحی یک پیاده‌راه معلق بسیار زیبا در منطقه داکلندز ملبورن پرداختند. سراسر این پل عابرپیاده را یک سازه تورمانند فلزی فرا گرفته است که علاوه بر جنبه زیباسازی خود، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را از خطر احتمالی حفظ می‌کند.

تصاویر شگفت‌انگیزترین پیاده‌راه‌های هوایی جهان | پلی شبیه ویرگول که مثل تاب در نوسان است

منبع: ایمنا

کد خبر 711840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha