یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

ترجمه - لادن بهبودی: بحران اقتصادی آمریکا و ضرر‌های میلیاردی شرکت‌ها، مراکز تجاری و بانک‌ها این روز‌ها در راس اخبار مهم جهانی قرار گرفته است.

از جمله تجارتی که ممکن است تحت تاثیر این بحران قرار بگیرد تجارت فیلم یا صنعت ساخت فیلم در آمریکاست که گردش مالی سنگینی دارد و سالانه سود سرشاری را نصیب صاحبان آن می‌کند. نشریه فوربس اخیرا در مقاله‌ای به ابعاد این بحران و تاثیر آن بر صنعت فیلمسازی‌ آمریکا پرداخته است.

اگر بخواهیم با توجه به میزان فروش فیلم‌های سینمایی وضعیت اقتصادی هالیوود را ارزیابی کنیم آمار فروش فیلم‌هایی چون «شفق» و «کوآنتوم آرامش» نشان می‌دهد که هالیوود وضعیت خوبی دارد. اما نگاهی عمیق‌تر نشان می‌دهد که وضعیت تینزل تاون(هالیوود) وضعیت تیره‌ای است.

تمام 10 استودیوی هالیوود که فیلم‌های پر فروش را تهیه می‌کنند و 91 درصد از بازار فروش فیلم‌ها را در اختیار دارند طی چند ماه کوچکتر شده و یا در هم ادغام شده‌اند. استودیوی بزرگسال برادران وارنر اینترتینمنت دو بازوی مستقل فیلمسازی‌ خود پیکچر هاوس و وارنر ایندیپندنت پیکچرز را تعطیل کرد و نیو لاین سینما نیز برای کاهش هزینه‌ها ادغام شد.

امسال تعداد کل فیلم‌های تولیدی این استودیو به 20 عدد رسید که نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش نشان می‌دهد. پارامونت و فاکس قرن بیستم نیز وضعیت مشابهی دارند. البته هنوز اقتصاد سینما به وضع وحشتناک خود نرسیده است و مردم هنوز به سینما می‌روند.
مشکل بزرگ، وال استریت است. بدون سرمایه‌گذاری بانک‌های بزرگ و سرمایه گذاری‌های خصوصی که حدود 10 تا 18 میلیارد دلار طی 4 سال گذشته به هالیوود تزریق کرده‌اند، استودیو‌ها باید روش بیزینس خود را تغییر دهند.

دیوید تامسون منتقد فیلم و نویسنده کتاب «آیا تاکنون دیده‌اید؟» در این خصوص می‌گوید:با وجودی‌که هالیوود هنوز زنده است ولی من به آینده آن شک دارم.

هارولد وجل نویسنده کتاب اقتصاد صنعت سرگرمی و مدیرکل وجل کپیتال نیز در این مورد چنین می‌گوید:صنعت فیلم آمریکا نمی‌تواند با وضعیت فعلی در یکی دو سال آینده رشد بالایی داشته باشد و سرمایه‌ها را جذب کند. تمام خطرات در این سرمایه‌گذاری باید دوباره تعیین شود.

نکته دیگر افزایش هزینه‌های تولید فیلم است که موجب شده تا فیلم‌های کمتری تولید شود. بنا بر پیش‌بینی ویجل تا سال 2010 نمی‌توان انتظار داشت ‌ در تعداد فیلم‌ها در جدول فروش تغییر محسوسی ایجاد شود اما طی سال‌های آینده تعداد کل فیلم‌های تولید شده در هالیوود 5 تا 10 درصد کاهش خواهد داشت. تعداد کل فیلم‌های سینمایی به نمایش در آمده در هالیوود از 478 فیلم در سال 2000 به 631 فیلم در سال گذشته رسید که 32 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد بلیت‌های فروخته شده در این زمان تنها افزایش یک درصدی را نشان می‌دهد.

صنعت سینمای مستقل ضرری به‌مراتب بیشتر دید. بنا برگفته مارک جیل رئیس دپارتمان فیلم در فستیوال فیلم لس آنجلس؛ سال گذشته از 5000 فیلمی که برای شرکت در فستیوال سان دنس ثبت نام کردند تنها 5 مورد‌‌توانستند در فروش موفق باشند.

بنا بر اعلام اتحادیه سینما و تلویزیون مستقل نیز در سال 2007 ؛477 فیلم مستقل ساخته شد‌ که متوسط بودجه ساخت هر یک از آنها 5/16 میلیون دلار بود. به گفته جان فیتهام رئیس انجمن ملی صاحبان سالن‌های نمایش جریان پول در هالیوود یک جریان باز است و فیلم‌ها همدیگر را نابود می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توانیم تعداد فیلم‌های تولید شده را پیش‌بینی کنیم.

افزایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی

با توجه به این وضعیت اکنون سرمایه گذاری‌های بین‌المللی در هالیوود اهمیت زیادی پیدا کرده است. اخیرا ابوظبی اعلام کرد که طی 5 سال آینده یک میلیارد دلار برای تولید فیلم‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. شرکت جدید فیلمسازی‌ استیون اسپیلبرگ نیز با بودجه‌ای بالغ بر 5/1 میلیارد دلار با همکاری یک شرکت فیلمسازی‌ هندی تاسیس شده است.

صنعت نمایش فیلم نیز اکنون دچار تحول شده است. باند مایو، رئیس‌کل Access IT که 70 درصد از اکران‌های دیجیتال در آمریکا را بر عهده دارد در این خصوص می‌گوید که با تغییراتی که در تکنیک ساخت فیلم‌ها به‌وجود آمده اکنون شیوه‌های سنتی نمایش فیلم دیگر کاربرد نخواهند داشت.

پاییز گذشته این شرکت اعلام کرد که تا پایان 3 ماهه اول سال 2011 قرار است 10 هزار سالن نمایش را تجهیز کند.

وام‌هایی که بانک‌های سرمایه‌گذار به شرکت‌هایی چون Access IT می‌دهند به آنها امکان نصب تجهیزات جدید را می‌دهد و این در حالی است که استودیو‌ها قرض‌های خود را از طریق گرفتن هزینه‌های مربوط به تهیه کپی دیجیتال فیلم‌ها برای اکران در سالن‌های سینما تامین می‌کنند. معمولا این هزینه برای هر فیلم حدود 1000 دلار است. به گفته مایو تا زمانی که سالن‌های نمایش، فیلم نشان می‌دهند پول به آنها پرداخت می‌شود. وی در ادامه می‌گوید: ما در این صنعت خیلی سر سخت هستیم.

طبق برآورد‌ها هزینه تجهیز دیجیتال کلیه سالن‌های سینما در آمریکا 3 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. توزیع‌کنندگان و صاحبان سالن‌های نمایش در سال می‌توانند با جایگزین کردن روش‌های پرهزینه نمایش حلقه فیلم با روش‌های دیجیتال حدود یک میلیون دلار در سال صرفه جویی کنند. در حال حاضر تنها 13 درصد از حدود 5200 سالن نمایش در آمریکا امکان نمایش دیجیتال فیلم‌ها را دارند. همزمان با این تغییرات به‌دلیل افزایش تقاضا‌‌ از سوی تماشاگران برای نمایش دیجیتال فیلم‌ها و افزایش تعداد فیلم‌های 3 بعدی یا D movies-3  استودیو‌هایی که این امکانات را نداشته باشند ضرر می‌کنند.با آغاز سال 2010، 20 درصد از فیلم‌ها را تنها می‌توان با پروژکتور‌های دیجیتال با مبدل‌های اضافی نمایش داد.

با این وجود رئیس انجمن ملی صاحبان سالن‌های نمایش آمریکا در این خصوص خوش‌بین است و می‌گوید: تاریخ نشان می‌دهد که تجارت سینما در دوران رکود اقتصادی بهتر عمل می‌کند. ما باید فیلم‌های خوبی ‌ بسازیم تا مردم را به سینما‌ها بکشانیم.

فوربس- 2 دسامبر 2008

کد خبر 71176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز