یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: فدراسیون فوتبال برای چندمین‌بار در برگزاری اردوی تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال ناکام ماند.

در حالی که قرار بود تیم ملی امروز به اسپانیا سفر کند با ارسال نامه رسمی فدراسیون فوتبال باسک، این اردو لغو شد. به دلیل مشکلات به وجود‌آمده بین فدراسیون باسک و فدراسیون فوتبال اسپانیا، فدراسیون باسک در نامه‌ای رسمی به فدراسیون ایران، این اردو را لغو‌شده اعلام کرد. ‌قرار بود تیم ملی فردا صبح عازم فرانکفورت شده و بعد‌از‌ظهر به بیلبائو پرواز کند. این مسئله در حالی است که روادید بازیکنان برای این سفر آماده است اما با توجه به اینکه ایالت باسک قرار بود هزینه‌های این سفر را تقبل کند، در صورتی که قرار باشد تیم ملی بدون برگزاری بازی دوستانه به اسپانیا سفر کند، هزینه این سفر را باید فدراسیون ایران  پرداخت کند.

خــبرگزاری فارس در گـــــزارشی در مورد هزینه سفر تیم ملی به باسک اسپانیا می‌نویسد: «گفته می‌شود قرارداد فدراسیون فوتبال با ایالت باسک رسمی است و فدراسیون مبلغی حدود 150 هزار یورو باید به عنوان غرامت دریافت کند.»

شاید به همین دلیل باشد که پس از لغو دیدار ایران با منتخب باسک، کیومرث هاشمی معاون علی‌آبادی در سازمان ورزش سخن از دریافت غرامت می‌کند. مسئله‌ای که با توجه به لغو دیدار ایران و چارلتون و هیاهوی دریافت غرامت و شکایت به فیفا هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد. آیا این بار فدراسیون باسک غرامت فدراسیون فوتبال ایران را خواهد داد؟ هاشمی می‌گوید: «از وظایف فدراسیون فوتبال است که این مسئله را پیگیری کند. طبق قرارداد این دیدار باید انجام می‌شد و این تیم براساس قوانین فیفا موظف به پاسخگویی در قبال تیم ملی است و باید غرامت لازم را بپردازد.»

در این میان در حالی که حالتی دو قطبی در مور اعزام تیم ملی به اسپانیا یا لغو سفر وجود داشت، دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران به طور قطعی از لغو سفر تیم ملی خبر داد: «به دلیل ناهماهنگی مسئولان تیم‌های باسک و آندلس سفر تیم‌ملی به اسپانیا لغو شد.»

این در شرایطی بود که کفاشیان در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرده بود که اگر تیم‌ملی حریف تدارکاتی پیدا کند، به اسپانیا می‌رود. موضوعی که با توجه به بخشنامه فدراسیون باسک تقریبا منتفی بود.

مهدی محمد‌نبی اما درباره علت لغو سفر تیم ملی ایران به اسپانیا می‌گوید: «با توجه به عدم هماهنگی تیم‌های باسک و آندلس در تعطیلات ژانویه، تصمیم گرفتیم سفر
تیم ملی ایران به اسپانیا را لغو کنیم.» وی ادامه داد: «هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دیدارهای دوستانه برابر تیم‌های باسک و آندلس را انجام داده بودیم، ‌اما آنها کارشکنی کردند. با توجه به شرایط موجود ترجیح دادیم تیم ملی به این سفر نرود.» دبیر کل فدراسیون فوتبال گفت: «با توجه به شرایط فعلی و لغو این اردو، فدراسیون در نظر دارد در کشور دیگری اردوی تیم‌ملی را برپا کند. هنوز مکان برگزاری اردو مشخص نشده است. در روزهای آینده با تشکیل جلسه در این مورد تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

اما انگار سفر تیم ملی ایران به اسپانیا و حضور در ایالت باسک با توجه به مشکلات سیاسی داخلی اسپانیا، روز پنجشنبه هفته گذشته لغو شده بود، چه آنکه  مدیر هتل اسپریا سوبیالده، محل اقامت تیم ملی با اشاره به لغو رزرو اتاق‌های تیم ملی ایران می‌گوید: «طبق بخشنامه فدراسیون فوتبال باسک که روز گذشته به دست ما رسید، کلیه اتاق‌های از قبل رزرو شده را لغو کرده‌ایم. بابت این کار غرامتی دریافت نخواهیم کرد چرا که با این فدراسیون قرارداد 4 ساله داریم و پایبند تعهد خود خواهیم بود.» مدیر هتل اسپریا سوبیالده افزود: «اگر مشکلی در این اردو ایجاد نمی‌شد، میهمان‌نوازی این هتل و مجموعه کارکنانش از ملی‌پوشان ایران در حد کمال صورت می‌گرفت.»

وی که با فارس گفت‌و‌گو می‌کرد  علت لغو اردوی ایران در اسپانیا را مربوط به مسائل غیر ورزشی دانست اما در این مورد اظهار‌نظری نکرد.

در این میان وب‌سایت رسمی فدراسیون باسک در اطلاعیه‌ای، علت لغو اردوی ایران در بیلبائو را تشریح کرد. در این بخشنامه آمده که طبق هماهنگی‌های انجام شده با فدراسیون اسپانیا، قرار بود تیمی تحت عنوان« ائوسکادی اریا»که نماینده ملی منطقه باسک است با تیم ایران، طبق روال هر سال و در روز دوستی ملت‌ها، بازی کند.

اصرار فدراسیون اسپانیا بر حذف کلمه ملی و تاکید آنها بر منتخب بودن این تیم، باعث برانگیخته شدن خشم بسیاری از بازیکنان شد. یکی از این بازیکنان، اچه‌بریا، کاپیتان اتلتیک‌بیلبائو است که سخنان او برای هیات‌مدیره و اعضای فدراسیون مورد استناد است:«این دیدار با فیفا، یوفا و فدراسیون فوتبال اسپانیا هماهنگ شده بود و مسئول لغو آن، فدراسیون فوتبال باسک نیست.»

در ادامه این بخشنامه به بازی‌هایی که ائوسکادی با تیم‌های ملی از قبیل کامرون، ولز، صربستان، آرژانتین، ایرلند و تیم ملی کاتالونیا داشته، ‌اشاره شده و به این بهانه بر این مطلب تاکید کردند که فدراسیون اسپانیا قوانین فیفا را زیر پا گذاشته و اجازه برگزاری این مسابقه را نداده است. به نظر می‌رسد، مقصر واقعی افرادی هستند که سیاست را در پیکره فوتبال اسپانیا تزریق می‌کنند. دو طرف باسک و اسپانیا می‌کوشند برای نپرداختن غرامت به ایران یکدیگر را متهم جلوه دهند.

 شایعه استعفای دایی

لغو اردوی تیم‌ملی ایران در اسپانیا آن هم در آخرین لحظات می‌تواند همانند آنچه پیش از عزیمت تیم ملی به تورنمنت عمان را باعث شد، پدید آورد. مسئله‌ای که در ارتباط مستقیم با مسائل مالی تیم ملی بود و باعث دلخوری شدید علی دایی در آخرین لحظات سفر شده بود. گفته می‌شد  مسئولان فدراسیون فوتبال بودجه سفر به عمان را در اختیار کادر سرپرستی قرار نداده بودند و تلاش برای تامین این بودجه تا آخرین لحظات به جایی نرسیده بود.

در این میان لغو اردوی تیم ملی به اسپانیا می‌تواند مشکلات به وجود آمده میان فدراسیون و دایی را دوباره زنده کند. نزدیکان علی دایی می‌گویند که دایی به دلیل وقفه پیش‌آمده در مورد برنامه‌های تیم ملی به شدت معترض است. حتی روز گذشته این شایعه نیز به وجود آمد که دایی تهدید کرده است که اگر مشکلات مالی و اردویی تیم ملی حل نشود، استعفا می‌دهد.  اما علی کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه گفت: «هرگونه خبری در مورد استعفای دایی را رد می‌کنم و چنین خبرهایی را قبول ندارم و از شنیدن این  مسائل تعجب می‌کنم.

 آقای دایی تا جام‌جهانی همراه تیم‌ملی خواهند بود و همراه ایشان برنامه‌های زیادی داریم. آقای دایی هیچ‌گونه استعفایی را به فدراسیون نداده است.» وی در مورد لغو اردوی اسپانیا گفت: «اردوی اسپانیا لغو شده ولی به احتمال زیاد یک اردوی جایگزین که در آن مسابقه‌ای هم گنجانده شود تدارک خواهیم دید.»

کد خبر 71143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز