سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

وعده خداوند قطعا محقق خواهد شد و ظهور آخرین منجی به حتم رخ خواهد داد. اما همین قطعیت وعده خدا، دلیلی برای بی‌توجهی به دعا برای ظهور نمی‌شود. برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) باید دعا کرد و یاور او شد. باید به‌ سویش دست دراز کرد و یار او شد.

گل نرگس

همشهری آنلاین - الهام مصدقی‌راد: ای مولای من... بر من سخت است که مردم را می‌بینم، ولی تو دیده نمی‌شوی و از تو نمی‌شنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی، بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فراگیرد و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد، جانم فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم فدایت، تو دوری هستی که از ما دور نیست، جانم فدایت، تو آرزوی هر مشتاقی که آرزو کند، از مردان و زنان مؤمن که تو را یاد کرده، از فراقت ناله کنند، جانم فدایت، تو هم‌پیمان نیرو و توانی که کسی بر او برتری نگیرد.

جانم فدایت، تو قرین شرفی که وی را برابری نیست، تا چه زمانی نسبت به تو سرگردان باشم، ‌ای مولایم تا چه زمان و با کدام بیان، تو را وصف کنم و با چه رازونیازی؟ بر من سخت است که از سوی غیرتو پاسخ داده شوم و سخن مسرّت‌بخش بشنوم، بر من سخت است که برای تو گریه کنم، ولی مردم تو را واگذارند، بر من سخت است که بر تو بگذرد و نه بر دیگران آنچه گذشت، آیا کمک کننده‌ای هست که فریاد و گریه را در کنارش طولانی کنم؟ (ترجمه فرازی از دعای ندبه)

ظهور، تصویر مشترک و کاملی از زندگی

هشتم ربیع‌الاول، ‌آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) است، آغاز امامت چراغ و نور هدایت، ‌آغاز امامت آخرین منجی که ظهورش در تمامی کتب ادیان آسمانی نوید داده شده و قرن‌هاست که چشمان بی‌شماری در انتظار آمدنش هستند. ظهور و حضوری که نیازمند خواست و دعای ماست تا جهان را و احوال پریشان آدم‌هایش را به سمت احسن‌الحال، دگرگون کند. دعا نزد خداوند برای ظهور مؤثر است، تأثیری مانند دیگر امور که خودش آن را راه چاره‌ای برای رفع نیازها و خواسته‌هایمان قرار داده و در قرآن نیز بر انجام آن امر کرده است. دعایی که بخش مهمی از زندگی‌مان را تشکیل داده و حتی هر روز و هر ساعت در کلام و گفتارمان هم گنجانده شده است. دعایی که به‌گفته امیرالمومنین علی(ع) اگر استجابتش در کار نبود دعایی هم وجود نداشت. دعا برای فرج و ظهور هم بخشی از دعاهای متقیان را تشکیل می‌دهد.

«پدیده ظهور، ‌تصویر کامل و زیبایی از زندگی است که تمام انسان‌ها آرزوی رسیدن به آن را داشته و به‌دلیل ذات و خلقت مشترک همه بندگان، این تصویر و خواست برای محقق شدنش، در میان همه انسان‌ها نیز مشترک است.تصویر زیبایی از زندگی که در دوره‌های گوناگون محقق نشده و حالا منتظر ظهور آخرین وارث است.» این را فاطمه منتظری، محقق و دین‌پژوه می‌گوید و این سؤال مهم را مطرح می‌کند که آیا ما تشنگی لازم برای رسیدن به این روز را داریم؟!

یار امام باشیم نه بار خاطر او

وعده خداوند قطعا محقق خواهد شد و ظهور آخرین منجی به حتم رخ خواهد داد. اما همین قطعیت وعده خدا، دلیلی برای بی‌توجهی به دعا برای ظهور نمی‌شود. منتظری، محقق حوزه دین، به همشهری می‌گوید:‌« در دعا کردن برای ظهور، ‌نه منتی بر سر خدا و نه منتی بر امام زمان‌(عج) داریم بلکه از آن برای خودمان استفاده کرده و به‌دنبال بهره‌مندی خودمان هستیم، دعا برای ظهور یک منفعت‌طلبی صرف برای خودمان است.» منفعتی که بعد از تحقق ظهور رخ داده و همان تصویر کامل از زندگی و حیات زیبا را برایمان به واقعیت تبدیل خواهد کرد اما شروطی دارد که یکی دیگر از آنها به جز دعا، آماده بودن ماست، ‌همان تشنه بودن، همان انتظار؛ انتظاری که در عمل شاید بتوان یاور شدن برای امام را درتعریفش قرار داد.

منتظری می‌افزاید: «نگاه ائمه به شیعیان متفاوت است، برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) ما تنها نباید به‌سویش دست دراز کنیم، ‌بلکه باید مددکار او باشیم نه فقط مددجو؛ باید یار او باشیم نه بار خاطر او. مددکار در ذات رفتاری‌اش باید مصلح باشد. اگر اینطور نباشد از این گردونه به بیرون پرت شده و متضرر خواهیم شد، ‌اگر خودمان را آماده نکنیم، یار نبوده و به بار خاطر مبدل می‌شویم. در بخشی از زیارت‌نامه امام رضا(ع) نیز خداوند کسانی را که بار دوش دیگران شده‌اند مورد لعن قرار داده است. شاید یکی از تعویق‌های جدی در ظهور، آماده نبودن ما به‌عنوان یاوران امام است.»

خداوند از ولایت به‌عنوان نعمت خود به بندگانش یاد می‌کند؛ نعمتی که در هر زمان که در اختیار آنها قرار داده یا آن را پذیرفته و بهره‌مند شده‌اند و یا نشده‌اند. ‌ولایتی که همگی نوری واحدند و امروز ما در مقابل آخرین مصلح باید آماده باشیم تا هدف خداوند در زمین محقق شود.

آنچه برای امام مهیا می‌کنیم

هر ساله در نیمه شعبان یا در آغاز امامت ولی‌عصر(عج) برای ظهورش جشن می‌گیریم و دست به دعا می‌شویم اما هدیه به اماممان را فراموش می‌کنیم. هدیه و پیشکش به او چیزی نیست جز آماده بودن، آمادگی ما چیزی نیست جز بنده خوب خدا شدن، یعنی عهد بستن و عمل کردن به کنار گذاشتن هر مرتبه حتی یک صفت اخلاقی ناپسند، عهد بستن برای عمل به دستوراتی الهی که تاکنون اجرایشان نمی‌کردیم.

منتظری، محقق حوزه دین می‌گوید:«اگر قرار بگذاریم از هر مجلس، درس گرفته و اشتباهاتمان را کنار بگذاریم آیا جامعه آماده ظهور امام زمان(عج) نخواهد شد؟! قطعا اینگونه خواهد بود.» برای ظهور باید تلاش کرد، باید نگاه طلبکارانه را برداشت، باید قدم جلو گذاشت و منتظربود، باید آماده شد و منتظر بود.

کد خبر 710096
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha