چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کره شمالی که در سالهای اخیر با تصمیمات غیر منتظره کشورهای منطقه و غرب را غافلگیر کرده‌است با اعلام خبر بازگشت به مذاکرات شش جانبه هسته‌ای بار دیگر شرایط را به سمتی غیر قابل پیش بینی پیش برد.

این تصمیم کره شمالی اگر چه در بحرانی ترین شرایط و بعد از وقوع آزمایش هسته‌ای در شبه جزیره کره صورت گرفت اما بهترین خبری است که در چند ماه گذشته از کره شمالی شنیده می‌شود. اما آمریکا نباید از این تصمیم شادمانی کند. مذاکرات چند جانبه هسته‌ای در گذشته هم آغازی خوب و امیدوارکننده اما پایانی بی نتیجه داشت.
دیپلمات های چینی، آمریکایی و کره شمالی سه شنبه شب بعد از انجام مذاکرات
غیر رسمی در پکن اعلام کردند که نتیجه این مذاکره بازگشت کره شمالی به مذاکرات بوده‌است. این توافق یک روز بعد از آن صورت گرفت که ژنرال ارشد آمریکایی در کره جنوبی هشدار داد کیم جونگ ایل به احتمال زیاد آزمایش دوم هسته‌ای خود را هم تا قبل از پایان سال جاری میلادی انجام خواهد داد. کریستوفر هیل مذاکره کننده آمریکا در امور هسته‌ای شبه جزیره کره سه شنبه شب بعد از اعلام خبر توافق مذاکرت پکن گفت، مذاکرات شش جانبه هسته‌ای در نوامبر یا دسامبر از سر گرفته می‌شود. هیل همچنین گفت که کره شمالی به تعهدات خود در ماه سپتامبر و پیش از توقف مذاکرات پایبند است. با این حال کره هیچ تعهدی درباره خودداری از انجام آزمایش هسته‌ای بیشتر نداده است.
وزیر خارجه ژاپن دیروز خواستار آن شد تا قبل از ازسرگیری مذاکرات کره شمالی وادار به توقف برنامه تسلیحاتی خود شود. توکیو اعلام کرده در غیر این صورت مذاکرات را از سر نخواهد گرفت.
به این ترتیب اکنون که کره شمالی بازگشت به مذاکرات را پذیرفته است این احتمال وجود دارد که ائتلافی که شکل گیری آن توسط آمریکا مدتها طول کشید فرو بپاشد. این ائتلاف که بعد از تصویب قطعنامه تحریم علیه کره شمالی و خودداری چین از اعمال شدید تحریم ها کم رنگ شده بود اکنون با خطر فروپاشی کامل رو به روست. بازگشت کره به مذاکرات برای چین یک برد بزرگ است. مقامات چینی در یک ماه گذشته و بعد از آزمایش هسته‌ای کره شمالی چندین بار به پیونگ یانگ سفر کردند و تلاش دیپلماتیک زیادی به کار بردند تا با استفاده از فرصت پیش آمده جایگاه خود را تحکیم کنند. این درحالی بود که تهدیدهای ژاپن و حتی مطرح کردن احتمال هسته‌ای شدن این کشور فشار مضاعفی بر چین وارد می‌کرد تا این ماجرا را هرچه زودتر به سرانجام برساند. اما اکنون وعده چین برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه هم ژاپن را راضی نمی‌کند. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با مواضع سخت گیرانه‌اش علیه کره شمالی توانست آرای  محافظه کاران ژاپنی را به دست آورد و اکنون اگر مانند گذشته به مذاکرات شش جانبه باز گردد با انتقادات شدید داخلی رو به رو می‌شود.
تصمیم کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات تصمیمی هوشمندانه با هدف ایجاد تفرقه میان طرف های مذاکره یعنی آمریکا و ژاپن از یک سو و چین و کره جنوبی از سوی دیگر بوده‌است. علی رغم تصویب قطعنامه تحریم کره شمالی در سازمان ملل کره جنوبی موارد کنترل و اعمال تحریم را به کندی و با بی میلی دنبال می‌کند چرا که از رابطه تجاری با کره شمالی سود می‌برد. کره جنوبی هم مانند چین از یک کره شمالی ورشکسته و سرخورده بیشتر از کره شمالی هسته‌ای بیم دارد.
در بهترین شرایط بازگشت کره شمالی به مذاکرات شش جانبه به معنای بازگشت به موقعیت به بن بست رسیده یک سال پیش در مذاکرات است. اما این بار کیم جونگ ایل با بمب هسته‌ای به مذاکرات آمده و قیمتی که برای معامله پیشنهاد می‌کند بالاتر است.
کد خبر 7089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز