دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

ندا انتظامی: وعده مسئولان جشنواره موسیقی در بخش کلاسیک و اجرای موسیقی باروک تا موسیقی دوران معاصر با هدف آشنایی با سیر تاریخی موسیقی، دل مخاطبان خاص خودش را شاد کرد.

در این بخش علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک این امکان را داشتند که سیر تاریخ موسیقی کلاسیک را بشنوند.باید از این بابت از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد و باید امیدوار بود که این امکان باز تکرار شود.

موسیقی قرون وسطی، رنسانس، باروک، کلاسیک، رمانتیک، نئوکلاسیک و معاصر یا اکسپریمنتال سیر تاریخی موسیقی است که البته ما در جشنواره شاهد موسیقی قرون وسطی، رنسانس نبودیم و در دروه اکسپریمنتال شاهد دو شکل موسیقی مدرن و فیوژن بودیم.

می توان درک کرد که دو بخش موسیقی غایب که البته وعده اجرای آن هم از ابتدا داده نشده بود به‌دلیل اجرایی و عدم‌امکانات، فراهم نشد. اما نکته‌ای که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد به زمان بندی اجرای این نوع از موسیقی برمی‌گردد. در هم ریختگی و عدم‌زمان بندی مناسب باعث شده که هدفی که خود مسئولان جشنواره از اضافه کردن این بخش داشته‌اند نادیده گرفته شود.

در این بخش ابتدا موسیقی فیوژن، سپس موسیقی باروک، بعد از آن هم موسیقی مدرن، موسیقی رمانتیک و موسیقی کلاسیک اجرا شد. طبیعتا شنیدن موسیقی دوران معاصر و بعد از آن شنیدن موسیقی باروک که شامل سال‌های 1600 تا 1750 است در روز بعد شوکی ناگهانی است برای کسی که می‌خواهد تاریخ موسیقی دنیا را در یک دوره جشنواره بشنود. می توان بازهم در اینجا به زمان بندی، کمبود سالن‌ها و حتی زمان و فرصت گروه‌های خارجی اشاره کرد.

اما نباید فراموش کرد که مخاطبان این نوع موسیقی‌ها اغلب کسانی بودند که با آگاهی، شنیدن این بخش را انتخاب کرده بودند و همان هدفی که مسئولان از طراحی این بخش داشتند را هم در نظر داشته‌اند اما با این به هم ریختگی طبیعتا این اتفاق نیفتاد. حیف است که بخشی که می‌تواند مفید واقع شود به‌دلیل نبود  برنامه ریزی مناسب از بین برود.

کد خبر 70788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز