در حالی که سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران علت تشکیل نشدن کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران را اعلام نشدن وضعیت «هشدار» توسط «کمیته بهداشت هوای وزارت بهداشت» اعلام کرد،

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دیروز با اشاره به اینکه براساس قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست، مسئول اعلام وضع اضطرار یا هشدار آلودگی هوا، وزارت کشور است،گفت که وزارت بهداشت هیچ مسئولیت اجرایی قانونی در این زمینه ندارد.

وی افزود: کمیته کنترل آلودگی هوا نیز در وزارت بهداشت تشکیل نمی‌شود بلکه در استانداری‌ها تشکیل می‌شود که نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز از طرف وزارت بهداشت عضو آن هستند.

به گزارش ایسنا، درون‌پرور، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران روز شنبه گفت: «کمیته بهداشت هوا» کیفیت هوای تهران را در شرایط «هشدار» ندانسته و ضرورت تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا را برای روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه تشخیص نداده بود و هیچ موضوعی از طریق دبیرخانه به استانداری تهران اعلام نشده بود.

وزارت بهداشت: مسئولیت با ما نیست

این در حالی است که محمد مهدی شهدادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روز یکشنبه در گفت‌وگویی گفت: براساس ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون کنترل آلودگی هوا و دستورالعمل‌های اجرایی آن، سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی اعلام وضع اضطرار یا هشدار آلودگی هوا و متولی این قضیه است که پس از اعلام این مرجع اقدامات اجرایی از سوی وزارت کشور ابلاغ می‌شود.

وی عنوان کرد: هر چند آلودگی هوا با سلامت مردم مرتبط است اما قانون هیچ تکلیفی را در این زمینه برای وزارت بهداشت تعیین نکرده است.

اطلاعات مربوط به آلودگی هوا در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست است که باید وضع هر منطقه را به دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه اعلام کنند که در زمان حاضر چنین کاری انجام نشده است.

از سوی دیگر مسئولیت اجرایی با سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت کشور، نیروی‌انتظامی و شهرداری‌ها‌ست.بدین ترتیب این سؤال مطرح است که «کمیته بهداشت هوا» اصولا کجاست؟ و چطور مسئولان منتظر اعلام نظر کمیته‌ای هستند که هنوز هیچ‌کس از محل آن مطلع نیست.

وزارت بهداشت رکن اصلی است

وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون ترافیک شهردار تهران که سال‌ها در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مسئولیت‌های متعددی داشت در این خصوص گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که سال 77 تنظیم شد، به صراحت آمده است درصورت احتمال وقوع پایداری و وارونگی دما بلافاصله به وزارت بهداشت (اداره کل بهداشت محیط و حرفه‌ای در تهران و معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها) اطلاع داده می‌شود.

ضمنا در تهران علاوه بر اداره کل، مراتب به اطلاع وزارت بهداشت نیز می‌رسد. از سوی دیگر نتایج سنجش آلاینده‌ها طبق این دستورالعمل هر 6 ساعت یکبار که از ساعت 9:30 آغاز می‌شود برای وزارت بهداشت (کمیته بهداشت هوا) ارسال می‌شود.

مشاور محیط‌زیست معاون ترافیک شهردار تهران ادامه داد: در تبصره 2 ماده 2 این دستورالعمل آمده است: وزارت بهداشت بلافاصله بعد از دریافت پیش‌بینی هواشناسی، کمیته بهداشت هوا را مطلع می‌کند.

این کمیته تا دریافت اطلاعات مربوط به میزان آلاینده‌های هوا، مقدمات اقدامات بعدی خود را فراهم می‌کند. وی اظهار داشت: ماده 3 این دستورالعمل می‌گوید: کمیته بهداشت هوا که در وزارت بهداشت قرار دارد پس از دریافت اطلاعات آلاینده‌ها هر 6 ساعت یکبار میزان شاخص استاندارد آلاینده‌ها (PSI) را تعیین کرده و مراتب را به محیط‌زیست، وزارت کشور و سازمان هواشناسی اطلاع می‌دهد.

مشاور محیط‌زیست معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه کمیته بهداشت مسئول تعیین یکی از شرایط «هشدار»، «اضطرار» و «بحران» آلودگی هواست، تاکید کرد: در نمودار ارتباط و وظایف ارگان‌ها و نهادهای مربوط در مواقع اضطراری آلودگی هوا، وزارت بهداشت رکن اصلی نمودار است و اگر نباشد، هیچگاه نموداری شکل نمی‌گیرد.

وی با اظهار شگفتی از اظهارت معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در عین حال ادامه داد: شهرداری تهران آمادگی دارد مشاوره کارشناسی و فنی لازم را درخصوص این دستورالعمل و وظایف کمیته بهداشت هوا را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

کد خبر 70775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز