دانشمندان می‌گویند ماسک تنفسی را ساخته‌اند که می‌تواند ویروس کرونای معلق در هوا را در فقط ۱۰ دقیقه شناسایی کند.

mask

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تلگراف این ماسک بسیار حساس می‌تواند ویروس کرونا را در هوا شناسایی کند و از طریق اپلیکیشنی روی تلفن‌شان به فردی که ماسک زده است، هشدار دهد. این ماسک همچنین می‌توانند ویروس‌های آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای پرندگان را شناسایی کند.

این بیماری‌ها به سرعت از طریق قطرک‌هایی در هوا که افرا دچار عفونت هنگام صحبت کردن، سرفه کردن و عطسه کردن آزاد می‌کنند، منتشر می‌شوند.

این مولکول‌های ریز نامرئی می‌توانند برای مدتی طولانی در هوا معلق بمانند و افرد با استنشاق خوشه بزرگی از این مولکول‌ها به بیماری مبتلا شوند.

پژوهشگران در چین با اسپری کردن مایعی حاوی پروتئین ویروسی روی ماسک آن را در اتاقکی محصور امتحان کردند. این حسگر به قطرک‌هایی تا اندازه کوچک ۰.۳ میکرولیتر پاسخ داد.

این اندازه بین ۷۰ تا ۵۶۰ بار کوچکتر از قطرک‌های تنفسی تولیدشده بوسیله فردی است که عطسه می‌کند و حتی کوچکتر از قطرک‌های ایجاد شده فردی است که سرفه یا صحبت می‌کند.

این حسگر حاوی آپتامر (aptamer) نوعی مولکول مصنوعی است که می‌تواند پروتئین‌های عوامل بیماری‌زا را شناسایی کند. این مدل پژوهشی با آپتامرهایی آزمایش شد که می‌توانند ویروس‌های کرونا، آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای پرندگان را شناسایی کنند.

هنگامی که آپتامرها به پروتئین‌های ویروس معلق در هوا متصل شدند، یک ترانزیستور با دروازه یونی (ion-gated transistor) به فردی که ماسک زده است، از طریق یک اپلیکیشن روی تلفن همراه به فردی که ماسک زده است، هشدار می‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه تونگجی چین که این ماسک را ساخته‌اند، می‌گویند پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که زدن ماسک به صورت می‌تواند خطر انتشار و ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

به گفته این پژوهشگران این ماسک را می‌توان در همه فضاهایی که تهویه بدی دارند مانند آسانسورها یا اتاق‌های محصور که خطر عفونت در آنها بالا است، به صورت زد. آنها می‌گویند در آینده نیز در صورت ظهور ویروس تنفسی دیگر می‌توان به آسانی طراحی حسگر را برای شناسایی این عوامل بیماری‌زای جدید تغییر داد.

این تیم اکنون می‌خواهند ماسکی را برای شناسایی حتی سریع‌تر بیماری‌ها به کار ببرند و وسائلی قابل پوشیدن ایجاد کنند که بتوانند به افراد در کنترل سایر بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری قلبی کمک کند.

یافته‌های بررسی این ماسک در ژورنال Matter منتشر شده است.

کد خبر 707379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 8
    ماهم درعوض به دنبال ساپورت پوشیدن وتارموی بانوان هستیم!!!