یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

محمد‌جواد پاینده: پرسپولیس در پایان هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ‌برتر باشگاه‌های کشور، مقابل پاس همدان به یک پیروزی قاطع رسید و با نتیجه 3 بر صفر به برتری دست یافت.

با گذشت یک روز از تداوم صدرنشینی استقلال و پیروزی این تیم همزمان با پیروزی ارزشمند ذوب‌آهن مقابل پیکان، پرسپولیس برای رسیدن به مکان سوم جدول و کاهش اختلاف با دو تیم صدرنشین در همدان مقابل پاس قرار گرفت. افشین پیروانی که در سه بازی گذشته به دو پیروزی و دو تساوی دست یافته در همدان به کسب 3 امتیاز خارج از خانه و شکست وینگو بگوویچ امیدوار بود اما پرسپولیس در نیمه نخست نمایش نا‌امید‌کننده‌ای داشت.

پیروانی تیمش را با سه تغییر نسبت به بازی با سایپا وارد زمین کرد، با توجه به غیبت باقری و پتروویچ، حسین بادامکی و پژمان نوری در ترکیب اصلی قرار گرفتند که البته این دو بازیکن در نیمه نخست بازی ضعیفی ارائه دادند. در خط دفاع هم پیروانی با توجه به اشتباه سپهر حیدری در بازی با سایپا رحمان رضایی را به جای این بازیکن در ترکیب اصلی قرار داد.

در ترکیب پاس سید محمد علوی به میدان رفت، ‌بازیکنی که نیم‌فصل اول برای پرسپولیس بازی کرده بود و پس از نیمکت نشینی‌های مداوم از این تیم جدا شد. علوی قصد داشت در تقابل با پرسپولیس انتقام بگیرد اما یکی از ضعیف‌ترین بازیکن‌های تیم بگوویچ در این بازی بود و نشان داد قطبی در نشاندن او روی نیمکت اشتباه نکرده است.

نمایش ضعیف سرخ‌ها در نیمه اول

سرخ‌ها در نیمه نخست این بازی یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های فصل را ارائه دادند و در طول 40 دقیقه ابتدایی نیمه نخست مهاجمان پرسپولیس حتی صاحب یک موقعیت جدی برای تهدید دروازه تیم میزبان نشدند.

پاس همدان تیم برتر میدان بود و هافبک‌های جوان این تیم، کنترل بازی را در اختیار داشتند. غلامی، مهاجم جوان پاس بهترین فرصت‌های نیمه نخست را به دست آورد اما نتوانست دروازه حقیقی را باز کند. مهاجم سبزپوش در دقیقه 12 با یک ضربه محکم دروازه پرسپولیس را تهدید کرد اما توپ وارد دروازه نشد. 5 دقیقه بعد باز هم غلامی مقابل حقیقی قرار گرفت و این بار دروازه‌بان جوان پرسپولیس ضربه مهاجم پاس را دفع کرد. شلیک سنگین غلامی در دقیقه 30 هم با فاصله کمی از کنار دروازه به اوت رفت.

در این دقایق سرخپوشان توان خروج از زیر بار فشار تیم میزبان را نداشتند. بازی ضعیف و پر اشتباه هافبک‌های پرسپولیس پاسی‌ها را بر بازی مسلط کرد. تنها بازیکن موثر تیم پیروانی علی کریمی بود که به تنهایی نمی‌توانست روند بازی را تغییر دهد. توره و نیکبخت هم در اکثر دقایق نیمه نخست این بازی در موقعیت آفساید صاحب توپ می‌شدند و با پاس‌های اشتباه فرصت‌ها را از دست می‌دادند. اولین موقعیت جدی پرسپولیس و تنها کرنر این تیم در دقیقه 40 به دست آمد. شوت سنگین مازیار زارع با عکس‌العمل حقیقی دفع شد. دو دقیقه بعد توره با یک ضربه سر دروازه پاس را تهدید کرد اما پرسپولیس با این دو موقعیت نه چندان جدی هم به گل نرسید.

تغییر پرسپولیس در نیمه دوم

نیمه دوم بازی با تعادل آغاز شد اما پرسپولیس از دقیقه 50 نمایش بهتری داشت. کریمی در دقیقه 54 با یک ضربه ایستگاهی دقیق دروازه پاس را تهدید کرد اما توپ با واکنش سامان صفا راهی کرنر شد. دو دقیقه بعد حرکت ترکیبی بازیکنان پرسپولیس مازیار زارع را در موقعیت شوت زنی قرار داد اما ضربه محکم این بازیکن از کنار دروازه راهی اوت شد. تیم پیروانی اما در 30 دقیقه پایانی مسابقه فوتبال متفاوتی به نمایش گذاشت. پرسپولیس ابتدا صاحب توپ و میدان شد به اولین گل مسابقه رسید و بعد به راحتی از برتری خودش استفاده کرد. پرسپولیس در دقیقه 63 در پاسخ به حملات پاس به گل برتری رسید.

بادامکی روی یک ضد‌حمله با خطای سید محمد علوی متوقف شد و هافبک دفاعی پاس که می‌خواست از پرسپولیس انتقام بگیرد سرخ‌ها را در موقعیت گلزنی قرار داد. کریمی ضربه ایستگاهی را با دقت به تیر دوم فرستاد و ابراهیم توره با یک ضربه دقیق دروازه پاس را گشود.

پیروانی که در بازی با سایپا علاقه‌ای به تعویض نشان نمی‌داد بعد از گل اول محمد منصوری را به جای نیکبخت وارد زمین کرد. دو دقیقه بعد تعویض سرمربی پرسپولیس نتیجه داد. منصوری از جناح چپ وارد محوطه جریمه پاس شد و با یک پاس دقیق، بادامکی را در موقعیت گلزنی قرار داد. هافبک شماره 7 سرخ‌ها که در هفته‌های گذشته یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان این تیم بود با یک ضربه دقیق دروازه را گشود و پرسپولیس با دو گل پیش افتاد. پاسی‌ها پس از دریافت گل دوم میل بیشتری به جبران نتیجه نشان دادند و بازیکنان این تیم صاحب چند موقعیت خوب در مقابل دروازه پرسپولیس شدند اما خط دفاع سرخ‌ها و حقیقی به خوبی مقابل حملات پاس مقاومت کردند.

مهاجمان پرسپولیس در ضد حملات زیرک و موقعیت‌شناس نشان دادند. ابراهیم توره در دقیقه 78 با پاس بادامکی یکی از بهترین فرصت‌های تیمش را از دست داد و از داخل محوطه شش قدم توپ را به تیرک افقی دروازه کوبید.

دو دقیقه بعد مهاجم سنگالی گل سوم را به ثمر رساند. این بار پاس علی کریمی از جناح چپ به توره رسید و ضربه دقیق این بازیکن پرسپولیس را به گل سوم بازی رساند.

پرسپولیس در حالی با نتیجه3 بر صفر، پاس را مغلوب کرد که قطبی در طول هفته‌های گذشته به چنین پیروزی قاطعی حتی در بازی‌های خانگی دست نیافته بود. پرسپولیس فصل گذشته در همدان و در چارچوب رقابت‌های جام حذفی با همین نتیجه مقابل پاس شکست خورده بود اما این بار با پیروانی از حریف انتقام گرفت.

سرخ‌ها با 33 امتیاز و فاصله 3 امتیاز نسبت به پیکان در مکان سوم جدول قرار گرفتند در حالی که استقلال و ذوب‌آهن با 37 امتیاز در مکان‌های اول و دوم قرار دارند. پرسپولیس اما به جبران این اختلاف همچنان امیدوار است. مازیار زارع و علی کریمی در این بازی سه اخطاره شدند و بازی با ملوان را از دست دادند.

برد سایپا

در دیگر بازی روز شنبه سایپا مقابل فولاد به برتری رسید و محمد مایلی‌کهن به اولین پیروزی خودش دست یافت. این بازی در نیمه اول با نتیجه 2 بر یک به پایان رسید. ابتدا جواد آشتیانی در دقیقه 13 برای سایپا گلزنی کرد و سپس در دقیقه 25 سهراب بختیاری‌زاده گل تساوی فولاد را به ثمر رساند.

نارنجی پوشان توانستند در دقیقه 34 توسط سید‌جلال حسینی به گل دوم برسند. در نیمه دوم فولاد در دقیقه 62 با گل سیامک سرلک بازی را به تساوی کشاند اما 3 دقیقه بعد عیسی ترائوره گل سوم سایپا را به ثمر رساند.

پیروانی: نیمکت‌نشینی ستاره‌ها در پرسپولیس مهم نیست

سرمربی تیم پرسپولیس گفت: «به دلیل حضور بازیکنان بزرگ، نیمکت‌نشینی ستاره‌ها برایم مهم نیست.» افشین پیروانی بعد از پیروزی 3 بر صفر برابر پاس اظهار داشت: «در شرایط فعلی پرسپولیس در هر پست حداقل 2 بازیکن بزرگ در اختیار دارد. بنابراین نگران نیمکت نشینی برخی ستاره‌ها نیستم. نیمکت‌نشینی آنها برایم مهم نیست، بلکه نتیجه‌گیری و پیروزی تیم بیش از هر چیز اهمیت دارد.»

وی افزود: «در دیدار قبلی مقابل سایپا، پژمان نوری در فهرست 18 نفره تیم حضور نداشت، اما در دیدار برابر پاس همدان وی در ترکیب اصلی پرسپولیس به میدان آمد.» وی ادامه داد: «در جمع مدعیان قهرمانی رقبای ما نتایجی به دست آوردند که ما را مجبور کردند در دیدار با پاس همدان پیروز شویم.» سرمربی پرسپولیس با اشاره به شکست 3 بر صفر پرسپولیس در فصل گذشته جام حذفی برابر پاس همدان گفت: «هر مسابقه شرایط خاص خودش را دارد. در این دیدار ما به فکر انتقام از حریف همدانی نبودیم و به این موضوع فکر نمی‌کردیم.» پیروانی خاطر نشان کرد: «از روزی که به عنوان سرمربی انتخاب شدم همواره به کسب پیروزی فکر می‌کردم. قول می‌دهم در دیدارهای بعدی نیز با سیستم هجومی‌بازی کنیم.»

چشمان گریان مایلی‌کهن

سرمربی تیم سایپا گفت: «با پیروزی مقابل فولاد، لب‌هایم خندان شد اما چشمانم گریان است.» محمد مایلی‌کهن اظهار داشت: «از اینکه تیم بعد از یک هفته توانست با انگیزه بازی کند خدا را شکر می‌کنم. در این مدت کوتاه بازیکنان انگیزه‌های‌شان را بازیافتند و با تمام وجود بازی کردند.» وی افزود: «برای مجید جلالی احترام زیادی قائلم. به همین دلیل از این پیروزی چشمانم گریان است. او مربی بزرگی است و به آنچه که حقش بود، نرسید.»

سرمربی سایپا با اشاره به اینکه فولاد تیم خوبی است، ادامه داد: «این تیم نسبت به تیم‌های دیگر در یارگیری ضعیف عمل کرده است. با این اوصاف شاهد بازی نسبتا پایاپایی بودیم. سایپا در این دیدار از موقعیت‌های خود به خوبی استفاده کرد و پیروز شد». مایلی کهن خاطر نشان کرد: «شک ندارم سایپا بهتر از این خواهد شد و در جدول به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.»

کد خبر 70714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز