گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نشست ویژه با رئیس‌جمهوری برای کمک به بازار سرمایه خبر داد

به گزارش همشهری، در شرایطی که هفته گذشته سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود نیازی به تزریق نقدینگی در بورس احساس نمی‌کند، آخرین اخبار دریافتی حکایت از تلاش دولت برای تزریق نقدینگی جدید به بورس و جلوگیری از نزول شاخص‌ها دارد.

هفته گذشته وقتی وزیر اقتصاد برای نخستین‌بار وارد تالار حافظ شد تا آغاز به کار سامانه جدید معاملاتی بورس را اعلام کند، سهامداران معترض راه خروج او را بستند تا گله‌مندی خود را نسبت به وضعیت نابسامان بازار و سقوط 20 میلیارد دلاری ارزش بورس در چند ماه گذشته اعلام کنند. 

اما حسینی در‌باره تزریق نقدینگی به بازار سهام گفت: نیازی به تزریق 300 میلیارد تومان نقدینگی به بورس احساس نمی‌کنیم. 

نزول ارزش بازار

ارزش بورس تهران در طول 5 ماه گذشته نزدیک به 20 میلیارد دلار کاهش یافته است و شاخص کل بورس تهران نیز روز گذشته پس از 5 سال دوباره به زیر مرز 8 هزار واحد سقوط کرد. کارشناسان از ورود بورس به کانال جدیدی از نزول خبر می‌دهند که درصورت تداوم احتمالا شاخص به مرز‌های پایین تری نیز سقوط خواهد کرد. 

در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری از برگزاری نشستی با حضور رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: روز پنجشنبه نشستی با حضور رئیس‌جمهوری برای بررسی راهکارهای کمک به بازار سرمایه برگزار شد و قرار است در نشست نهایی که انتهای این هفته برگزار می‌شود راه‌حل‌هایی برای خروج از شرایط کنونی به تصویب برسد.

او از بیان نتایج این نشست خودداری کرد اما در عین حال از برگزاری نشست دیگری تا انتهای هفته جاری با رئیس‌جمهوری خبر داد.

صالح آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه موضوع تزریق نقدینگی به بازار سرمایه از سوی دولت نیز بررسی شد، عنوان کرد: تزریق نقدینگی یکی از مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

او ضمن ابراز امیدواری از نتایج این جلسه توضیح داد: خوشبختانه نتایج این نشست بسیار مثبت بود و به جمع‌بندی مناسبی درباره بازار سرمایه دست پیدا کردیم. رئیس سازمان بورس با اشاره به امضای چند سند که قرار است تا پایان این هفته انجام شود، اعلام کرد: نتایج نهایی نشست با رئیس‌جمهوری و دولت آخر این هفته اعلام خواهد شد.

بورس بی‌نیاز نیست

اما در شرایطی که آخرین اخبار حکایت از فعل و انفعالاتی درون دولت برای تزریق نقدینگی به بورس دارد، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار نیز در اعلام موضعی از طرف بورس گفت: بورس از تزریق نقدینگی بی‌نیاز نیست.

به گزارش ایسنا، حسن قالیباف اصل درباره گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی درمورد بی‌نیازی بورس از تزریق نقدینگی اظهار داشت: احتمالا وی درباره آن روز خاص چنین موضوعی را مطرح کرده و با گزارش‌هایی که به او داده می‌شود، در این زمینه تجدید نظر می‌کند.

البته توصیه شرکت بورس به فعالان بازار این است که صبر داشته باشند تا شرایط تعادل برقرار شود.  او اعلام کرد: تلاش می‌کنیم دوباره روند افزایشی در شاخص بورس را شاهد باشیم، زیرا هم وزیر اقتصاد این قول را داده‌ وهم با استفاده از سیاست‌های تجاری و صنعتی هر کجا لازم باشد به بازار کمک می‌کنیم.

تزریق نقدینگی سم است

در شرایطی که بیشتر فعالان بازار از دولت انتظار دارند نقدینگی جدیدی به بورس تزریق کند، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه تأکید کرد: تزریق نقدینگی در بورس مانند تزریق سم است.

به گزارش فارس، شاهین شایان آرانی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی آیا تزریق نقدینگی به بورس ایران جایز است یا خیر، گفت: تزریق نقدینگی به بازار‌های سهام یک سم است و هیچ دولتی تاکنون به‌طور مستقیم پول وارد بورس نکرده اما برای اقتصاد داخلی حمایت‌های جدی و اساسی شده است.

شایان آرانی اعلام کرد: دولت باید از طریق نظام بانکی و کنترل نقدینگی و تورم به بخش اقتصاد واقعی کشور کمک کند.

شایان آرانی با بیان اینکه شرایط کنونی بورس با توجه به ریزش شاخص‌ها و افت قیمت‌ها 100 درصد غیرطبیعی است، تصریح کرد: هر چند بخشی از کاهش شدید قیمت‌ها و شاخص‌ها ناشی از بحران مالی جهانی است اما بخش دیگر این مشکلات ناشی از مشکلات ساختاری در مدیریت بازار سرمایه است، به‌طوری که نمی‌توان با ساختار کوچک بازار سرمایه به کارهای بزرگی چون واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی اقدام کرد.

کد خبر 70701

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز