نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در دیداری از ارمنستان آنچه را حملات مرزی «غیرقانونی» آذربایجان به این کشور نامید، محکوم کرد و به این متحد روسیه قول همکاری آمریکا را داد.

پلوسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پلوسی سفرش به ارمنستان را کشور کوچکی است که در میان آذربایجان،گرجستان، ترکیه و ایران قرار دارد، تلاشی برای تقویت حمایت از آنچه «نگین درخشان دموکراسی» نامید، خواند.

پلوسی در شهر باستانی ایروان گفت سفرش به دنبال «حملات غیر قانونی و مرگبار آذربایجان بر ضد قلمروی ارمنستان» که به برخوردهای مرزی منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر انجامید، اهمیت پیدا کرده است.

پلوسی که در کنار آلن سیمونیان، سخنگوی پارلمان ارمنستان قرار داشت، گفت: ‌«ما قویا آن حملات را محکوم می‌کنیم». سیمونیان هفته پیش ناخشنودی‌اش از پاسخ اتحاد نظامی به رهبری روسیه به تقاضای ایروان برای کمک را ابراز کرده بود.

پلوسی که با سفر به تایوان در ماه پیش چین را به خشم آورد، مدعی شد که جنگ مرزی ناشی از حملات آذربایجان به ارمنستان بوده است و تقویم این منازعه باید روشن شود.

پلوسی گفت این جنگ «بوسیله آذربایجان آغاز شد و این موضوع باید به رسمیت شناخته شود.»

اظهارات پلوسی باعث پاسخ به طور غیرمعمول محکمی از سوی باکو شد که می‌گوید او دارد صلح در منطقه قفقاز را به خطر می‌اندازد.

وزارت خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای گفت: «اتهامات بی‌اساس و غیر منصفانه ایراد شده بوسیله پلوسی بر ضد آذربایجان غیر قابل‌قبول است.»

این وزارت افزود:‌«این سخنان ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای طبیعی کردن روابط میان ارمنستان و آذربایجان است» و اظهارات پلوسی را در چارچوب «پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی ارمنستان» قرار داد.

چنین تعیین کردن قطعی مقصر در این منازعه میان این دو کشور بوسیله پلوسی فراتر از مواضع رسمی وزارت خارجه آمریکا در اظهارات علنی‌اش بوده است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره جنگ میان ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرده و خواستار آرامش شده است، اما مقصری را اعلام نکرده است.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در مکالمه‌ای تلفنی در روز یکشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان را ترغیب کرد که «آتش‌بس را رعایت کند، نیروهای نظامی را عقب بکشد و برای حل و فصل همه موضوعات حل‌نشده میان ارمنستان و آذربایجان از طریق مذاکرات صلح‌آمیز اقدام کند.

ارمنستان می‌گوید آذربایجاندست کم شش دهکده ارمنی درون مرز را مدت کوتاهی پس  از نیمه‌شب ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) گلوله‌باران و به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی با پهپاد و سلاح‌های با کالیبر بالا حمله کرده است. ایروان مدعی است که این تهاجمی یک‌جانبه بوده است.

آذربایجان که مورد حمایت ترکیه است، این ادعاها را رد می‌کند. باکو می‌گوید واحدهای خرابکاری ارمنستان تلاش کردند در مواضع آذربایجان مین‌گذاری کنند و سربازان را به پاسخ وادارند. ارمنستان در پاسخ می‌گوید این روایت دروغ‌پراکنی آذربایجان است.

حیاط خلوت روسیه

روسیه که به طور مکرر دیدار پلوسی از تایوان را محکوم کرده است، قفقاز را حوزه نفوذ خود می‌داند و از آنچه دخالت آمریکا در منطقه می‌نامد، ابراز خشم می‌کند.

مسکو فعلا درگیر جنگ در اوکراین است که به بزرگترین مواجهه نظامی‌اش با غرب از هنگام اوج جنگ سرد انجامیده است.

روسیه متحده عمده نظامی روسیه است و ی پایگان نظامی در شمال ارمنستان و نیروهای صلحبان در طول خط تماس در ناگورونو- قره‌باغ دارد که ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بر سر آن جنگیدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه منابع کافی برای میانجی‌گری در این منازعه را دارد. آخرین جنگ میان این دو کشور پس از آتش‌بس با حمایت روسیه به پایان رسید.

اما «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO)، یک اتحاد نظامی به رهبری روسیه از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی که شامل ارمنستان و آذربایجان هم می‌شود، یک گروه نظارت به منطقه اعزام کرد. سیمونیان، سخنگوی پارلمان ارمنستان گفت از این واکنش ناراضی است و اقدام CSTO را به هفت‌تیری تشبیه کرد که گلوله شلیک نمی‌کند.

کد خبر 706822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha