همشهری‌آنلاین: دانشنامه هدایت و ضلالت با گزیده‌ای از پایان‌نامه‌های متناسب با این موضوع روی سایت حوزه‌نت قرار دارد.

به گزارش ایکنا، پایان‌نامه‌های ارائه شده در این دانشنامه شامل هدایت و ضلالت از دیدگاه قرآن، مفهوم ایمان در قرآن کریم، مراتب و درجات ایمان در قرآن و حدیث، پژوهشی درباره ابتلا و امتحان در قرآن، اعتدال و میانه‌روی از دیدگاه قرآن کریم، جایگاه صبر در قرآن و روایات، اخلاص و ریا در قرآن و نهج‏البلاغه، وعده و وعید الهی در قرآن، بهشتیان و دوزخیان در قرآن، سیمای نیک‏بختان و بدبختان در قرآن است.

شرک در قرآن، پدیده شرک از دیدگاه قرآن و سنت، احتجاج قرآن با اهل کتاب و مشرکان، تحلیلی درباره منافقان در قرآن، جاهلیت در آینه قرآن، عناصر منفی فرهنگ جاهلی از دیدگاه قرآن، سنت‏های جاهلی در قرآن و روش مواجهه‏ قرآن با آنها، برخورد قرآن و سنت با جاهلیت عصر نزول و عصر حاضر، صراط مستقیم از دیدگاه عقل و نقل(قرآن و حدیث)، صراط مستقیم از دیدگاه قرآن و حدیث، صراط مستقیم از منظر قرآن و حدیث از دیگر پایان‌نامه‌های موجود در این بخش است.

در چکیده پایان‌نامه مفهوم ایمان در قرآن کریم آمده است: این تحقیق در پنج فصل با این موضوعات تدوین شده:

  • فصل اول، شامل موضوع تحقیق، بیان مسئله و سوال‏های اصلی تحقیق، اهداف تحقیق، ضرورت و اهمیت تحقیق، روش تحقیق، پیشینه تحقیق است.
  • فصل دوم، سیر تحول معنایی ایمان در کلام اسلامی که شامل خوارج، معتزله، اشاعره و شیعه است.
  • فصل سوم، معنای لغوی ایمان که شامل فرهنگ‏های لغت، کاربرد ریشه و مشتقات ایمان در قرآن، معانی مشتقات ایمان براساس ترجمه‏های کهن فارسی از قرآن، معانی ایمان در کتب لغت و فرهنگ فارسی است.
  • فصل چهارم، ساختار معنایی ایمان در قرآن را بررسی کرده و شامل ایمان مبتنی بر معرفت است، ایمان امری اکتسابی است، ایمان دارای مؤلفه‏ عاطفی است، ایمان مقتضی عمل است، ایمان فراتر از اسلام است، ایمان قابل زیادت و نقصان است، متعلقات ایمان.
  • و فصل پنجم، خلاصه‏ مباحث و پیشنهادها است.

در چکیده پایا‌ن‌نامه پژوهشی پیرامون ابتلا و امتحان در قرآن می‌خوانیم: در این پایان‏نامه نخست واژه‏های ابتلا، فتنه، محق و تمحیص معنا شده‏است و مبانی و قلمرو امتحان به بحث گذاشته ‏شده‏است، سپس امتحان که یکی از سنت‏های الهی بررسی شده، آنگاه ویژگی‏ها و ارتباط آن با دیگر سنت‏های الهی بررسی شده، پس از آن ارکان ابتلا مورد بررسی قرار گرفته ‏است و در پایان، آثار امتحان با نگاه به آیات الهی به این ترتیب ذکر شده‏است: هدایت انسان‏ها، تحقق ایمان واقعی، تمایز صفوف، زدودن ناخالصی‏ها، نیل به ثواب، تربیت و تکامل، بازگشت به سوی خدا.

کد خبر 70589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز