جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجری طرح ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد در کشور (RSA) آمار مصرف اعتیادآورهای جدید در کشور را اعلام کرد.

دکتر حسن رفیعی در گفت‌وگو ایسنا، افزود: طبق آخرین آمار، 4/6 درصد معتادان کشور با در نظر گرفتن عدد تخمینی پایه کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر برای جمعیت معتادان که در طرح ارزیابی وضعیت اعتیاد در نظر گرفته شده است، معتاد به مصرف اعتیادآورهای جدید هستند که از این طریق، جمعیت این افراد، به طور متوسط و تقریبی، 76 هزار و 800 نفر به دست می‌آید.

وی با بیان این که در بین اعتیادآورهای جدید از جمله مواد روانگردان و محرک، «شیشه» دارای رتبه اول مصرف در کشور است، افزود: از تعداد نام برده، 6/3 درصد، معتاد به مصرف شیشه که ترکیب آمفتامین‌ها و مواد محرک است، 2/2 درصد معتاد به مصرف حشیش، 4/0 درصد معتاد به انواع اکستازی، 1/0 درصد معتاد به LSD و 1/0 درصد معتاد به کوکایین هستند.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی کشور از این بین، الگوی مصرف «حشیش» را دارای بیشترین خطر توصیف و اظهار کرد: از بین مواد مخدر نیز پس از تریاک که مصرف آن 34 درصد معتادان یعنی تقریبا 408 هزار نفر را شامل می‌شود، «کراک» با آلوده کردن 6/26 درصد معتادان یعنی حدود 319 هزار و 200 نفر، در رتبه دوم مصرف در کشور قرار دارد.

رفیعی همچنین هرویین را با آمار مصرف 2/19 درصدی در بین معتادان و آلوده کردن حدود 230 هزار و 400 نفر به مصرف، در رتبه سوم از نظر مصرف مواد مخدر در کشور ذکر کرد.

وی همچنین اعلام کرد: 2/6 درصد معتادان کشور یعنی تقریبا 74 هزار و 400 نفر معتاد به مصرف شیره تریاک، سوخته و شیره سوخته هستند که با این احتساب، مجموعا بیش از 40 درصد معتادان کشور «تریاک» مصرف می‌کنند.

مجری طرح ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد در کشور (RSA) در پایان این نکته را نیز خاطرنشان کرد که بر اساس یافته‌های این طرح، خوشبختانه شیوع مصرف مواد مخدر در کشور کاهش پیدا کرده است، یعنی جمعیت معتادان تحت کنترل درآمده، اما متاسفانه شدت آن با توجه به تغییر الگوی مصرف به سمت مواد مخدر خطرناکتر و اعتیادآورهای جدید، افزایش پیدا کرده که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 70575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز